TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Czerwiec 2025

Systemy wsparcia kierowcy - ocena Euro NCAP

| | foto:

Organizacja Euro NCAP przetestowała działanie systemów wsparcia kierowcy w dziewięciu modelach samochodów. Tylko cztery z nich otrzymały ocenę „bardzo dobrą”.

Tesla model 3 - system autonomicznego hamowania awaryjnego, który zapobiega kolizji z motocyklistą

Współczesne samochody wyposażone są w coraz więcej elektroniki, która aktywnie pomaga kierowcy podczas jazdy — na przykład utrzymując tor jazdy na wybranym pasie, dostosowując prędkość do ograniczeń odczytanych z znaków czy zachowując bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego. Systemy te korzystają też z zaawansowanych czujników i radarów, które reagują w sytuacjach zagrożenia, np. autonomiczny układ hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszego lub rowerzysty.

W nowych modelach samochodów to już standard wyposażenia, ale producenci ujmują je w różny sposób co utrudnia jednoznaczne ich porównanie. Euro NCAP przebadało dziewięć samochodów właśnie pod tym kątem, dzieląc test na dwie części: prewencyjną i praktyczną, w realnych sytuacjach zagrożenia. W tej drugiej oceniano także zachowanie systemów w przypadku awarii elektroniki. Punkty z obu części sumowano, a ostateczna ocena to ważona średnia procentowa maksymalnej możliwej noty.

Efektywne korzystanie z systemów wspomagających jest możliwe tylko wtedy, gdy kierowcy są świadomi swojej roli, znają zasady ich działania i rozumieją ograniczenia technologii. Testy Euro NCAP przeprowadzone na dziewięciu modelach wykazały znaczące różnice w tym, jak poszczególni producenci realizują te kluczowe założenia. Szczególnie istotna jest rzetelna komunikacja z użytkownikiem – przykładem może być Tesla, której nazwa i sposób promowania systemu Autopilot mogą sugerować wyższy poziom automatyzacji, niż faktycznie oferuje, co rodzi realne ryzyko. Dobrze zaprojektowane rozwiązanie powinno współpracować z kierowcą, jasno określać zakres dostępnego wsparcia i skutecznie reagować w sytuacjach krytycznych. W przeciwnym razie system sam może przyczynić się do niebezpiecznych zdarzeń

- komentuje Adriano Palao, kierownik ds. systemów AD/ADAS, Euro NCAP.

model ocena prewencja działanie
Kia EV3 bardzo dobra 74 proc. 88 proc.
Mazda CX-80 bardzo dobra 62 proc. 79 proc.
MG ZS dostateczna 65 proc. 62 proc.
Porsche Macan bardzo dobra 85 proc. 92 proc.
Renault 5 bardzo dobra 73 proc. 92 proc.
Tesla model S dostateczna 30 proc. 94 proc.
Toyota bZ4X bardzo dobra 83 proc. 89 proc.
Volvo EX30 dostateczna 62 proc. 72 proc.
X-Peng G9 dobra 71 proc. 71 proc.