TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Czerwiec 2025
Systemy wsparcia kierowcy - ocena Euro NCAP
| oprac. redakcja | foto:
Organizacja Euro NCAP przetestowała działanie systemów wsparcia kierowcy w dziewięciu modelach samochodów. Tylko cztery z nich otrzymały ocenę „bardzo dobrą”.
Współczesne samochody wyposażone są w coraz więcej elektroniki, która aktywnie pomaga kierowcy podczas jazdy — na przykład utrzymując tor jazdy na wybranym pasie, dostosowując prędkość do ograniczeń odczytanych z znaków czy zachowując bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego. Systemy te korzystają też z zaawansowanych czujników i radarów, które reagują w sytuacjach zagrożenia, np. autonomiczny układ hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszego lub rowerzysty.
W nowych modelach samochodów to już standard wyposażenia, ale producenci ujmują je w różny sposób co utrudnia jednoznaczne ich porównanie. Euro NCAP przebadało dziewięć samochodów właśnie pod tym kątem, dzieląc test na dwie części: prewencyjną i praktyczną, w realnych sytuacjach zagrożenia. W tej drugiej oceniano także zachowanie systemów w przypadku awarii elektroniki. Punkty z obu części sumowano, a ostateczna ocena to ważona średnia procentowa maksymalnej możliwej noty.
Efektywne korzystanie z systemów wspomagających jest możliwe tylko wtedy, gdy kierowcy są świadomi swojej roli, znają zasady ich działania i rozumieją ograniczenia technologii. Testy Euro NCAP przeprowadzone na dziewięciu modelach wykazały znaczące różnice w tym, jak poszczególni producenci realizują te kluczowe założenia. Szczególnie istotna jest rzetelna komunikacja z użytkownikiem – przykładem może być Tesla, której nazwa i sposób promowania systemu Autopilot mogą sugerować wyższy poziom automatyzacji, niż faktycznie oferuje, co rodzi realne ryzyko. Dobrze zaprojektowane rozwiązanie powinno współpracować z kierowcą, jasno określać zakres dostępnego wsparcia i skutecznie reagować w sytuacjach krytycznych. W przeciwnym razie system sam może przyczynić się do niebezpiecznych zdarzeń
- komentuje Adriano Palao, kierownik ds. systemów AD/ADAS, Euro NCAP.
model | ocena | prewencja | działanie |
---|---|---|---|
Kia EV3 | bardzo dobra | 74 proc. | 88 proc. |
Mazda CX-80 | bardzo dobra | 62 proc. | 79 proc. |
MG ZS | dostateczna | 65 proc. | 62 proc. | Porsche Macan | bardzo dobra | 85 proc. | 92 proc. |
Renault 5 | bardzo dobra | 73 proc. | 92 proc. |
Tesla model S | dostateczna | 30 proc. | 94 proc. | Toyota bZ4X | bardzo dobra | 83 proc. | 89 proc. |
Volvo EX30 | dostateczna | 62 proc. | 72 proc. |
X-Peng G9 | dobra | 71 proc. | 71 proc. |