TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Nissan X-Trail III
Dziecko w Nissanie X-Trail - foteliki i wózki
22-02-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W Nissanie X-Trail na mocowaniach Isofix zabrakło plastikowych nakładek oraz oznaczeń standardu i-Size. Kanapa ma regulację położenia wzdłużnego i kąta pochylenia oparć, a bagażnik podwójną podłogę.
Foteliki dziecięce użyte w teście Nissana X-Trail:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja działania przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W III-generacji Nissana X-Trail zamontujemy go tylko za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W testowanym egzemplarzu auta przednie fotele były profilowane, co nie przeszkodziło w poprawnym dopasowaniu naszego fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej na kanapie pozostaje - uwaga - aż 27 cm wolnej przestrzeni.
Całość należy też maksymalnie obniżyć, a oparcie ustawić do pionu (w wersji wyposażenia Tekna elektryczna regulacja fotela pasażera jest standardem).
Znajdujące się na skrajnych miejscach kanapy punkty Isofix nie mają oznaczeń i-Size. Same uchwyty schowano bezpośrednio pomiędzy siedzisko a oparcie. Zabrakło na nich plastikowych prowadnic, co przy skórzanej tapicerce utrudnia wsunięcie szyn. W naszych próbach zastosowaliśmy więc nakładki dołączane przez producentów fotelików.
Kanapa Nissana X-Trail ma funkcję przesuwania wzdłużnego i zmiany kąta pochylenia oparcia. W naszych testach ustawiliśmy ją maksymalnie do tyłu i w pionie (według pomiarów 95 stopni).
Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Wkładanie fotelika (z siedzącym dzieckiem w środku) ułatwiają szeroko otwierane drzwi i wysokie zawieszenie SUV-a.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W tym przypadku jest on zamontowany na stałe w samochodzie. Tu także szeroko otwierane drzwi i wysokie nadwozie ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem dziecka.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego przesunięcia przedniego miejsca pasażera do kokpitu.
Według naszych pomiarów na wysokości kolan dorosłej osoby pozostaje około 12 cm wolnego miejsca. Natomiast od główki bazy Isofix do pleców oparcia fotela jest aż 29 cm. Można tu pójść na kompromis zmniejszając tą odległość o kilka centymetrów.
Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix można obrócić fotelik 2WayPearl przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej). W tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Za skrajnymi oparciami miejsc kanapy został umieszczony dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix.
Klamrę pasa mocującego najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Oparcia składają się w proporcji 60:40.
Fotelik Britax-Romer TriFix ma grubsze szyny, dlatego zastosowaliśmy dołączone do niego (szersze) nakładki na mocowania Isofix. Dzięki nim montaż przebiegł sprawnie i prawidłowo.
Zagłówek kanapy ustawiliśmy na maksymalną wysokość (80 cm).
Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Przed montażem naszego największego fotelika Recaro Monza Nova 2Seatfix wyjęliśmy zagłówek z kanapy.
Podstawa fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego tu korzysta także dziecko.
Zagłówek fotelika można ustawić na maksymalną wysokość. Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki to 90 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy III-generacji Nissana X-Trail dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 30 cm przestrzeni.
Środkowy pas mocowany jest w oparciu kanapy. Zagłówek ma dwie regulacje wysokości 60 i 68 cm. Odległość pomiędzy skrajnymi punktami par Isofix to 42 cm, a szerokość kanapy 128 cm.
Nie zalecamy przewożenia trzeciego dziecka bez fotelika na środku kanapy.
Wózki dziecięce użyte w teście Nissanie X-Trail
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Podłoga bagażnika testowanego Nissana X-Trail miała dwa poziomy. W naszych próbach z wózkiem X-lander i gondolą X-pram pozostawiliśmy wyższe ustawienie. Oparcia kanapy pozostawiliśmy w pionie, a całość była maksymalnie odsunięta.
W tej konfiguracji bagażnik ma 95 cm długości (przesunięcie oparcia kanapy zwiększa do 121 cm) i 93 cm szerokości pomiędzy nadkolami.
Górny poziom podłogi bagażnika dzielony jest na dwie części. Jedną z nich można ustawić w pionie, co przy próbie z wózkiem dziecięcym Quinny Zapp Xtra2 wykorzystaliśmy jako dodatkowe zabezpieczenie.
W standardzie mamy do dyspozycji 4 uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Przesuwając kanapę o kilka centymetrów do przodu, pomiędzy nią a postawioną w pionie jedną częścią podłogi zmieściliśmy oba elementy wózka X-lander. Wysokość do rolety bagażnika wynosi 45 cm.
Dla wózka Quinny pionowa podłoga bagażnika stanowi dodatkowe zabezpieczenie. Wysokość od niższego poziomu do rolety wynosi 54 cm.
Od jezdni do górnej krawędzi zderzaka jest 66 cm, do progu ładunkowego 71 cm, a do otwartej klapy bagażnika 194 cm (przycisk do jej zamykania 181 cm).