TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Nissan X-Trail III
Dziecko w Nissanie X-Trail - wyposażenie samochodu
19-02-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Testowany Nissan X-Trail był pięcioosobowy, dlatego niektóre elementy wyposażenia mogą się różnić w wersji z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń. W naszym na mocowaniach Isofix nie było oznaczeń standardu i-Size.
Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera jest standardem wyposażenia trzeciej generacji Nissana X-Trail. Umieszczono go w zamykanym schowku w kokpicie po prawej stronie.
Do zmiany statusu poduszki powietrznej - zgodnie z widniejącym schematem - potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W naszym przypadku - topowa wersja Tekna - znajduje się on w module bezkluczykowego dostępu do samochodu.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono na dole kokpitu, pod modułem sterowania klimatyzacją.
O aktywnej informuje podświetlona - na 60 sekund od uruchomienia silnika - dioda ON.
Po dezaktywacji zostaje podświetlona - przez cały czas pracy silnika - dioda OFF.
Ostrzeżenia przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je na obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Dodatkowe ostrzeżenie - także w formie piktogramu - znajduje się na wewnętrznej stronie prawego słupka A.
Na dole pleców oparć kanapy, za skrajnymi miejscami, umieszczono top-tether, czyli dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików dziecięcych.
Każdemu z nich odpowiada para mocowań Isofix (brak oznaczenia i-Size).
Schowano je bezpośrednio pomiędzy siedzisko i oparcie kanapy. Wokół nie ma prowadnic ułatwiających wsunięcie szyn fotelika dziecięcego.
Standardem wyposażenia każdej wersji Nissana X-Trail III są elektrycznie regulowane szyby boczne. Tylko ta w po stronie kierowcy opuszcza się i zamyka automatycznie. Pozostałe działają w trybie sekwencyjnym.
W panelu w drzwiach kierowcy znajduje się przycisk do blokady ich działania.
Mechaniczna blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka została umieszczona w ich ramie. Do jej aktywacji - zgodnie z wytłoczonym kierunkiem - wystarczy przesunąć dźwignię.
Do testowanego egzemplarza Nissana X-Trail wybrano opcjonalną tapicerkę w kolorze pomarańczowym (dziś już niedostępną). Pokryto nią także plecy foteli, co ułatwia usuwanie wszelkich zabrudzeń, np. śladów z butów dzieci podróżujących na kanapie w fotelikach.
Klimatyzacja to standard każdej wersji wyposażenia. Od drugiej w kolejności N-Connecta (w 2020 była nią Acenta) jest automatyczna i dwustrefowa. Pasażerowie podróżujący na kanapie mogą skorzystać z kratek jej nawiewu.
Przyciemniane szyby z tyłu są standardem także od drugiej wersji wyposażenia.
Szklany dach z otwieraną częścią na fotelami i sterowaną elektrycznie zasłoną to dziś opcja za dopłatą 3500 zł. W testowanym modelu (rocznik 2020) był standardem w topowym poziomie Tekna.
Umieszczony pod kokpitem port USB i gniazdo 12V są standardem wyposażenia. Drugi port - od wersji N-Connecta znajduje się na końcu centralnego tunelu. Kolejne gniazdo 12V znajdziemy w prawym nadkolu bagażnika.
Jest więc kilka możliwości podłączenia do zasilania urządzeń elektronicznych, z których podczas podróży korzystają dzieci.
W testowanym modelu nie było jednak drugiego portu USB. Natomiast po podłączeniu smartfona do pierwszego portu, pod kokpitem, brakowało Android Auto i Apple CarPlay. Według cennika to obecnie standard od wersji N-Connecta (poprzednio Acenta). Ale wprowadzony dopiero od kwietnia 2020, a nasz egzemplarz był z wcześniejszej produkcji.
Składany podłokietnik kanapy ma 40 cm długości, 24 cm szerokości i 12 cm grubości. Znajdują się w nim dwa uchwyty na napoje o średnicy standardowej puszki 0,33 l.
W bagażniku znajdują się cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Przekątna pomiędzy nimi wynosi 127 cm.