TESTY

Pierwsze wrażenia | Nissan X-Trail III

Mocniejszy o dwa konie mechaniczne Nissan X-Trail

17-02-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nowa norma emisji spalin Euro 6 mocno zmieniła ofertę producentów samochodów. Na przykład w gamie Nissana X-Trail pozostał jedynie silnik benzynowy, który w dodatku różni się od parametrów jednostki z testowanego przez nas egzemplarza.

Testy - Nissan X-Trail III - przód samochodu

Od stycznia 2021 roku obowiązuje zaostrzona norma emisji spalin Euro 6d ISC FCM. W odpowiedzi na stawiane wymagania Nissan zmienił paletę jednostek napędowych w gamie X-Trail. Już wiosną 2019 w miejsce benzynowego 1.6 DIG-T 163 KM wprowadził 1.3 DIG-T 160 KM, zaś diesle 1.6 130 KM i 2.0 177 KM zastąpił 1.7 dCi 150 KM.

Dziś jednostki wysokoprężnej już nie ma, a razem z nią pożegnano napęd na cztery koła. Natomiast pozostawiony silnik benzynowy uległ modyfikacji, a konkretniej zmianie oprogramowania. Teraz dysponuje mocą 158 koni mechanicznych (o dwa mniej), zaś podawana przez Nissana emisja CO2 wynosi 161-175 g/km (poprzednio 184-193 g/km). I co najważniejsze z punktu widzenia użytkownika średnie zużycie paliwa - przynajmniej to na papierze - spadło z 8,5 do 7,3 litra.

"Nowy" silnik 1.3 DIG-T nosi oznaczenie Euro 6d-Final. Poprzednik to Euro 6d-Temp (czyli temporary, co można przetłumaczyć jako przejściowy). I w ubiegłym roku napędzany nim X-Trail był najczęściej wybieranym wariantem tego SUV-a w Polsce. Siłą rzeczy w tym roku też tak będzie.

Roszady z wyposażeniem Nissana X-Trail

Pierwsza modernizacja III-generacji Nissana X-Trail miała miejsce w 2017 roku. Dwa lata później, przy zmianie wspomnianej palety jednostek napędowych, nastąpiła kolejna. Wówczas do listy wyposażenia dodano autonomiczne elementy wsparcia kierowcy, jak aktywny tempomat z układem rozpoznania natężenia ruchu i asystent utrzymania pojazdu na wybranym pasie ruchu.

Niestety, były one przypisane tylko do wersji z silnikami wysokoprężnymi. A te jak już wiemy zostały wycofane z oferty. Teraz mamy tylko połowiczne rozwiązania w postaci zwykłego tempomatu i ostrzeżenia o przekroczeniu wytyczony linii pasa ruchu.

Zresztą od stycznia 2021 jest też nowy podział wersji wyposażenia. Szereg Visia, Acenta, N-Connecta i Tekna zastąpił Visia, N-Connecta, N-Design i Tekna. W praktyce to nie tylko kosmetyka, ale przede wszystkim zmiany poszczególnych elementów.

Tak jak poprzednio, w bazowej wersji pozostał pakiet bezpieczeństwa (3900 zł), składający się między innymi z układu rozpoznawania znaków drogowych, systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych, ostrzeżenie o zjechaniu z wybranego pasa ruchu, czujniki parkowania czy adaptacyjne światła drogowego. Nowością są wycieraczki z czujnikiem deszczu i światła z funkcją Follow me Home. Wszystko to w pozostałych wersjach jest standardem.

Zmienna przestrzeń w kabinie pasażerskiej…

Testy - Nissan X-Trail III - kokpit

We wnętrzu testowanego egzemplarza Nissana X-Trail rzuca się w oczy pomarańczowa tapicerka wykonana ze skóry. Była to - bo dziś już niedostępna - opcja za dopłatą 2500 złotych. Pokrytą nią nie tylko siedzenia, ale i podłokietnik centralnego tunelu, boczki drzwi oraz fragmenty kokpitu oraz konsoli z dźwignią zmiany biegów.

Testy - Nissan X-Trail III - fotele

Niezmiennie w wersji Tekna oba fotele mają elektryczną regulację na odległość i wysokość. Według naszych pomiarów od siedziska do podsufitki w zakresie 92-93 cm. Zagłówki mają trzy ustawienia pomiędzy 80 a 84 cm.

Oba fotele są profilowane. Siedziska mają długość 50 cm, a w najszerszym miejscu 51 cm. W standardzie jest także dwustopniowa funkcja ich podgrzewania. Służące do tego przyciski znajdują się na centralnym tunelu, obok których jest jeszcze jeden dla… pasażerów podróżujących na kanapie. Sięgnięcie z ich miejsca bez odpięcia pasów bezpieczeństwa jest niemożliwe.

Wspólnym mianownikiem wersji X-Traila jest przesuwana wzdłuż kanapa. Podzielono ją w proporcji 40:60. W takiej też można złożyć oparcia bądź ze środkowego miejsca zrobić podłokietnik. I wtedy wychodzi podawany przez Nissana podział 40:20:40.

Skrajne siedziska kanapy mają po 46 cm długości, środkowe o 5 cm mniej. Boczne zagłówki są wyjmowane, ale mają tylko jedną pozycję na wysokość 80 cm. Środkowy ma za to dwie - 60 lub 68 cm.

Część użytkowników doceni możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia kanapy. Zmierzyliśmy jej zakres: 95-110 stopni.

… lub zmienna w przestrzeni bagażnika

Możliwość przesuwania kanapy zmienia pojemność bagażnika. Bazowa to 565 litrów. Do szczegółów odniesiemy się trzeciej części testu Nissana X-Trail, a pomogą nam w tym próby z pakowania wózków dziecięcych.

Testy - Nissan X-Trail III - bagażnik

Przestrzeń bagażnika została podzielona na dwie części. Oświetla ją jedną lampka umieszczono przy słupku po prawej stronie. Jest też gniazdko zasilania 12V. Brakuje za to haczyków do powieszenia siatek z niewielkimi zakupami.

Pod podłogą umieszczono koło dojazdowe, a środek felgi zajmuje subwoofer systemu nagłośnienia marki Bose. Lewarek i klucze do odkręcania kół umieszczono w schowku tuż przy ostatnim słupku po lewej stronie. Na 19-calowe felgi testowanego egzemplarza założono opony Falken EuroWinter w rozmiarze 225/55.

Klapa bagażnika ma elektryczną funkcję otwierania i zamykania. Można to zrobić na kilka sposobów - przyciskiem po lewej stronie kolumny kierownicy, naciskając na klamkę w pokrywie, poprzez pilota bezkluczykowego systemu dostępu do samochodu bądź nogą, przeciągając stopę pod zderzakiem.

Przestrzeń i wyposażenie bagażnika zmieni wariant z trzecim rzędem siedzeń. Chowane w podłodze fotele wymagają dopłaty 2700 złotych. I zmniejszają bazową pojemność do 445 litrów. Po ich rozstawieniu na bagaże pozostaje 135 l.

Silnik benzynowy z automatem

Testy - Nissan X-Trail III - silnik

Po podniesieniu maski ukazuje się plątanina przewodów i kabli. Oplatają one czterocylindrowy (!) silnik benzynowy o pojemności 1.3 litra DIG-T. Ma on moc - i tu posiłkujemy się cennikiem MY 2021 - 158 KM. W "starszych" rocznikach to 160 KM. W praktyce nieobecności dwóch koni mechanicznych nie odczujemy.

Wielkość tej jednostki napędowej w tak dużym SUV-ie może rodzić obawy o zachowanie auta na drodze. Szczególnie w wersji siedmioosobowej. W naszej były tylko dwa rzędy foteli, a w trakcie testu cztery osoby na pokładzie.

Podczas jazdy po drogach podmiejskich, szczególnie podczas przyspieszania i wyprzedzania to nie silnik, a skrzynia biegów zwracała uwagę. To dwusprzęgłowy automat, ale trudno było oprzeć się wrażeniu, że przy dynamiczniejszym zrywie kolejne przełożenia nieco się spóźniały.

Na autostradzie korzystaliśmy z trybu eco. Spowalnia nieco przyspieszenie i usztywnia układ kierowniczy, ale przy jednostajnej prędkości nie miało to żadnego znaczenia.

Ceny i rabaty na 2020

Po zmianie przepisów Euro 6 w gamie Nissana X-Trail mamy "do wyboru" jeden silnik i jedną skrzynię biegów i wyłącznie napęd na przednią oś.

Ceny, w zmienionych konfiguracjach, mają rozpiętość od 115 440 do 150 290 złotych. Najdroższą jest topowa wersja wyposażenia Tekna. W porównaniu z nią testowany odpowiednik z 2020 roku kosztował 152 290 złotych.

I wciąż pozostaje w ofercie Nissanie, w dodatku z rabatem. Podobnie jak modele z silnikami wysokoprężnymi i napędem na cztery koła. Na ich pokładzie są - dziś już niedostępne - elementy podnoszące bezpieczeństwo i wspierające kierowcę.

Testy - Nissan X-Trail III - tył auta

Testowana wersja:

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 KM (117 kW), dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna DCT 7-przełożeń, prędkość maksymalna 194 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 11,5 sekundy, średnie zużycie paliwa 8,5 l/100 km, wyposażenie Tekna, cena podstawowa 152 290 złotych, lakier metalizowany Szary (3200 zł).

Podstawowe dane techniczne:

długość 4690 mm, rozstaw osi 2705 mm, szerokość 1830 mm (bez lusterek), wysokość 1740 mm, prześwit 204 mm, pojemność bagażnika 565/1996 litrów, minimalny promień skrętu 11,2 m, pojemność zbiornika paliwa 60 litrów, masa własna 1581 kg, ładowność 599 kg.

Testy zderzeniowe Euro NCAP (2014):

- bezpieczeństwo dorosłych 32,7 punkty (86 proc. maksymalnej oceny),

- bezpieczeństwo dzieci 40,7 pkt. (83 proc.),

- ochrona pieszych 27,3 pkt. (75 proc.),

- systemy podnoszące bezpieczeństwo 9,8 pkt. (75 proc.).