TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Alfa Romeo Junior hybrid
Dziecko w Alfie Romeo Junior - foteliki i wózki
| tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum Jedź Bezpiecznie
Alfa Romeo Junior w wersji hybrydowej – w porównaniu do odmiany elektrycznej – oferuje tylko dwie pary mocowań Isofix. Różnicą na plus jest natomiast większa przestrzeń bagażnika, co przekłada się na lepsze możliwości przewozu wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Alfie Romeo Junior:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W przypadku Alfy Romeo Junior zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Podczas naszej próby z wykorzystaniem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez zastrzeżeń. Jego konstrukcja idealnie pasowała do wyprofilowań fotela sportowego Corsa zaprojektowanego przez firmę Sabelt (opcja za dopłatą 12 tys. zł).
Uwaga - testujemy wersję z układem miękkiej hybrydy. W przypadku napędu elektrycznego Alfa Junior została wyposażona w mocowania Isofix na fotelu pasażera.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Całość należy też maksymalnie obniżyć - funkcja ta dostępna jest za dopłatą, w naszym przypadku to element wyboru opcjonalnych foteli Corsa. Dodatkowo oparcie powinno być ustawione maksymalnie w pionie.
W takiej konfiguracji nie ma miejsca na nogi pasażera siedzącego z tyłu na kanapie.
W hybrydowej wersji Alfy Junior mocowania Isofix dostępne są jedynie na skrajnych miejscach kanapy. Schowano je w wąskich nacięciach tapicerki i zabezpieczono suwakami. Pomimo to bez przeszkód wsunęliśmy szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix.
Bez uwag podczas rozstawiania nogi stabilizującej. Dla lepszego jej oparcia wyjęliśmy dywanik podłogowy.
Wyższe nadwozie Alfy Junior oraz szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie nosidełka z zapiętym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie 2WayFix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka i - w porównaniu do nosidełka - pozostaje na stałe w samochodzie.
W pozycji tyłem do kierunku jazdy także bez uwag. Ponownie wyższe nadwozie nowego crossovera Alfy Romeo oraz szeroko otwierane drzwi ułatwiają zapięcie dziecka w foteliku, jak też jego wyjęcie.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu.
Pomimo to, zajmująca to miejsce osoba dorosła o średnim wzroście, nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na nogi.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej przewożenie dziecka z pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód zmienialiśmy kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Zarówno kanapa Alfy Romeo Junior oraz wykorzystywane przez nas foteliki Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W oparciach skrajnych miejsc tylnej kanapy Alfy Romeo Junior umieszczono dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) dla wybranych modeli dziecięcych fotelików samochodowych. Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomagają w tym dzielone i składane oparcia kanapy w proporcji 60:40 (standard każdej wersji wyposażenia).
Nasz fotelik Britax-Römer TriFix wyposażony jest w grubsze szyny Isofix, natomiast mocowania w Alfie Romeo Junior ukryto w wąskich nacięciach skórzanej tapicerki. Aby ułatwić montaż i jednocześnie zabezpieczyć materiał przed uszkodzeniem, zastosowaliśmy plastikowe nakładki. Tego typu elementy producenci fotelików zazwyczaj dołączają do zestawu.
Konstrukcja naszego fotelika dobrze dopasowała się do wyprofilowań kanapy. Bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wyniósł 95 stopni.
Przed montażem fotelika dziecięcego z grupy 2–3 zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. W Alfie Romeo Junior ta czynność jest prosta i nie wymaga użycia narzędzi. Dzięki temu oparcie fotelika może przylegać do kanapy równomiernie i stabilnie. To ważne dla zachowania właściwej pozycji dziecka podczas jazdy.
Podstawa naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa. W tym przypadku korzysta z niego także dziecko.
Bez przeszkód wysunęliśmy zagłówek fotelika do najwyższej pozycji. Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki samochodu wynosi 91 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi największymi fotelikami zamontowanymi na kanapie Alfy Romeo Junior wynosi 18 cm. Naszym zdaniem nie ma wystarczającego miejsca do przewożenia w ten sposobu przewożenia trzeciego dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy Alfy Junior wynosi 120 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Alfie Romeo Junior:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Pojemność bagażnika Alfy Junior zależna jest od rodzaju napędu. W przypadku miękkiej hybrydy jest największa i wynosi 415 litrów.
Jego przestrzeń - od drugiej w kolejności wersji wyposażenia Speciale - podzielona jest podwójną podłogą. Aby zmieścić obie części naszego wózka dziecięcego X-lander z gondolą X-pram musieliśmy ją obniżyć.
W takim układzie wysokość od podłogi do ruchomej półki bagażnika wynosi 54 cm. Choć między nadkolami mamy do dyspozycji 98 cm szerokości, część tej przestrzeni zajmują wsporniki podtrzymujące płytę. Przy progu ładunkowym pozostaje 18 cm głębokości, co może mieć znaczenie przy załadunku cięższych i większych przedmiotów.
Górna płyta ma 70 cm długości i 95 cm szerokości. Wysokość do półki bagażnika zmalała do 36 cm. W takim ustawieniu zmieściliśmy naszą złożoną spacerówkę Quinny Zapp Xtra 2.
Nadkola bagażnika oraz plecy kanapy pokryto wykładziną, która chroni te płaszczyzny przed przypadkowym porysowaniem. Zabrakło - niestety - oczek do zamocowania siatki lub linek, którymi możemy zabezpieczyć transportowane przedmioty.
Po obniżeniu podłogi, w bagażniku Alfy Romeo Junior z napędem miękkiej hybrydy, zmieściliśmy jednocześnie oba wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wyniosła 68 cm, do progu ładunkowego 72 cm, zaś do przycisku służącego do automatycznego zamykania klapy bagażnika 188 cm. Ona sama unosi się na 202 cm.