TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Cupra Formentor

Dziecko w Cuprze Formentor - foteliki i wózki

05-02-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Cupra Formentor została fabrycznie wyposażona w parę mocowań Isofix (i-Size) na przednim miejscu pasażera. Jednak opcjonalne fotele kubełkowe w testowanej wersji VZ ograniczają montaż fotelików dziecięcych.

Testy - Cupra Formentor - próby z fotelikami dziecięcymi Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki dziecięce użyte w teście Cupry Formentor:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Cupra Formentor - próba z montażem na przednim fotelu bazy Isofix Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy

W standardowym wyposażeniu Cupry Formentor fotel pasażera posiada mocowania Isofix (i-size). Stąd nasze próby przeprowadziliśmy tylko z wykorzystaniem tego systemu.

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.

Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą nie odnotowaliśmy żadnych trudności. Jej podstawa dobrze przylegała do profilowanych foteli kubełkowych. Bez uwag także przy wpinaniu nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus.

Testy - Cupra Formentor - próba z montażem na przednim fotelu bazy Isofix Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem 2WayPearl, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie można ustawić również fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Tu również bez uwag przy montażu.

Fotelik ten - w odróżnieniu od nosidełka - pozostaje w samochodzie. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie z niego dziecka.

Testy - Cupra Formentor - miejsce na nogi dla pasażera siedzącego z przodu

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji dla pasażera siedzącego na kanapie pozostaje około 12 cm miejsca na wysokości kolan.

Takie ustawienie wymaga również obniżenia fotela pasażera (regulacja wysokości jest standardem) i ustawienia oparcia w pionie (do regulacji mamy pokrętło).

Oba fotele mają funkcję podgrzewania.

Testy - Cupra Formentor - próba z montażem na przednim fotelu bazy Isofix Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem 2WayPearl, przodem do kierunku jazdy

Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można ustawić także przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej).

W tej konfiguracji - ze względu na wyprofilowania fotela kubełkowego - nie mogliśmy zmieniać pochylenia skorupy 2WayPearl w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Cupra Formentor - próba z zapięciem klamry pasa top-tether

Na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych fotelików dziecięcych, tzw. top-tether. Wpięcie jego klamry - od strony kanapy - jest bardzo proste.

Kubełkowe fotele Cupry Formentor mają zintegrowane zagłówki, pozostawiono w nich otwory. Z ich powodu stanęliśmy przed dylematem, którędy poprowadzić pas mocowania top-tether?

Instrukcja obsługi samochodu nie uwzględnia takiego rozwiązania. Wybraliśmy więc tak, jak przy wyjmowanych zagłówkach i pas poprowadziliśmy do zewnętrznej stronie.

Testy - Cupra Formentor - próba z montażem z przodu fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix, przodem do kierunku jazdy

Mocowania Isofix na miejscu pasażera umieszczono głęboko pomiędzy jego siedziskiem i oparciem. Przy wsuwaniu grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix wygodniej pochylić oparcie fotela.

W tym przypadku także wyprofilowania kubełkowego fotela nie pozwoliły na regulację kąta pochylenia skorupy TriFix w pełnym zakresie regulacji.

Zintegrowany zagłówek fotela pasażera nie zapewnia optymalnego przylegania do jego oparcia fotelika dziecięcego z najwyższej grupy, w naszym przypadku Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Dlatego zrezygnowaliśmy z jego montażu.

Testy - Cupra Formentor - próba z montażem na skrajnym miejscu kanapy bazy Isofix Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy

Na skrajnych miejscach kanapy Cupry Formentor znajdują się kolejne pary mocowań Isofix (i-Size). W testowanym egzemplarzu wybrano skórzaną tapicerkę Petrol Blue i do niej odnosimy się w naszych próbach.

Mocowania Isofix schowano bowiem bezpośrednio w jej nacięciach, które w dodatku są wąskie (z lewej strony zdejmowaliśmy fabryczne zabezpieczenie, z prawej ktoś przed nami montował już fotelik dziecięcy).

Aby zapobiec przypadkowemu rozerwaniu skórzanej tapicerki szynami fotelika na mocowania Isofix nałożyliśmy plastikowe nakładki. Są one dodawane do większości fotelików dziecięcych typu Isofix.

W tym układzie montaż bazy Maxi-Cosi 2WayFix był łatwy, ale pomiędzy jej podstawą a siedziskiem kanapy powstał pusty klin. Przy rozstawianiu nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag.

Wysokie nadwozie auta i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie nosidełka z dzieckiem.

Testy - Cupra Formentor - próba z montażem na skrajnym miejscu kanapy bazy Isofix Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem 2WayPearl, tyłem do kierunku jazdy

Na bazie 2WayFix także zamontowaliśmy fotelik 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Tu również dużą wygodę podczas wkładania i wyjmowania dziecka zapewnia wyżej zawieszone nadwozie Cupry Formentor i szeroko otwierane drzwi.

Testy - Cupra Formentor - miejsce na nogi dla pasażera siedzącego z przodu

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Cupra Formentor - próba z montażem na skrajnym miejscu kanapy bazy Isofix Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem 2WayPearl, przodem do kierunku jazdy

Na bazie 2WayFix przełożyliśmy fotelik 2WayPearl także przodem do kierunku jazdy (niezmiennie zalecamy możliwie najdłuższe korzystanie z pozycji odwrotnej).

W tej konfiguracji wysunęliśmy do góry zagłówek kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Cupry Formentor noszą oznaczenia standardu i-Size.

Testy - Cupra Formentor - próba z zapięciem klamry pasa top-tether

W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty mocowania top-tether. Tu nie było dylematu z poprowadzeniem pasa - zrobiliśmy to po zewnętrznej stronie prowadnic zagłówka.

Klamrę pasa top-tether najwygodniej wpiąć od strony kanapy. Czynność tą ułatwiają składane oparcia kanapy (standard 40:60).

Testy - Cupra Formentor - próba z montażem na skrajnym miejscu kanapy fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix, przodem do kierunku jazdy

Wąskie nacięcia w skórzanej tapicerce mocno utrudniły włożenie plastikowych prowadnic do grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix.

Konstrukcja zamontowanego fotelika optymalnie przylegała do wyprofilowania kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Cupra Formentor - próba z montażem na skrajnym miejscu kanapy fotelika dziecięcego Recaro Monza Nova 2 Seatfix, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem największego z naszych fotelików - Recaro Monza Nova 2 Seatfix wymontowaliśmy z kanapy zagłówek. Dzięki temu konstrukcja fotela optymalnie do niej przylega.

Siedzisko nie zakrywało zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego tu korzysta także dziecko.

Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki to 95 cm. Natomiast kąt pochylenia oparcia wynosi 100 stopni.

Testy - Cupra Formentor - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Cupry Formentor dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 26 cm przestrzeni. Nie ma więc miejsca dla trzeciego dziecka.

Kanapa testowanego egzemplarza Formentora liczyła 127 cm szerokości. Odległość pomiędzy wewnętrznymi mocowaniami Isofix wynosi około 40 cm. Środkowy pas bezpieczeństwa montowany jest w oparciu kanapy.

Testy - Cupra Formentor - próby z pakowaniem do bagażnika wózków X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Cupry Formentor:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Cupra Formentor - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego X-lander z gondolą X-Pram

Cupra Formentor dysponuje bagażnikiem o pojemności 420 litrów. Długość jego podłogi mierzy 81 cm, a szerokość pomiędzy nadkolami 103 cm. Na tej przestrzeni udało się zmieścić nasz dwuczęściowy wózek X-lander z gondolą X-Pram.

Testy - Cupra Formentor - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego Quinny Zapp Xtra 2

Złożoną spacerówkę Quinny Zapp Xtra 2 udało się spakować wzdłuż bagażnika. W zabezpieczeniu przewożonych przedmiotów pomagają linki - cztery uchwyty do ich mocowania są standardem wyposażenia samochodu.

Testy - Cupra Formentor - próba z jednoczesnym spakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Spakowanie jednocześnie obu wózków wymagało kilku prób. Udało się po zdjęciu przednich kółek z podwozia wózka X-lander. Wysokość od podłogi do ruchomej półki bagażnika wynosi 47 cm.

Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 202 cm. Do przycisku elektrycznego systemu zamykania trzeba sięgnąć na 190 cm. Alternatywą jest przeciągnięcie stopy pod zderzakiem. Oba te rozwiązania są pod wspólną opcją za dopłatą 2266 zł.

Mamy także przycisk do jej otwierania i zamykania w pilocie systemu Kessy.

Zmierzona przez nas wysokość do progu załadunkowego to 76 cm.