TESTY

Plusy i minusy | Cupra Formentor

Oceniamy nowy model Cupry przez pryzmat bezpieczeństwa

10-02-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Cupra Formentor wyróżnia się nowymi rozwiązaniami pod kątem zapewnienia większego bezpieczeństwa. Mamy jednak, i to trzy, uwagi do elementów związanych z podróżą dzieci.

Testy - Cupra Formentor - podsumowanie testu nowego modelu w ofercie hiszpańskiej marki

PLUSY

Testy - Cupra Formentor - nowe elementy podnoszące bezpieczeństwo

Nowe elementy podnoszące bezpieczeństwo,

debiutują na fabrycznym wyposażeniu Cupry Formentor. To centralna poduszka powietrzna umieszczona w fotelu kierowcy. Jej zadaniem jest ochrona przed zderzeniem się głowami osób podróżujących z przodu. Według analiz następstw wypadków bocznych takie sytuacje przyczyniają się do ciężkich lub śmiertelnych obrażeń.

Drugim elementem jest asystent manewru skrętu, który zapobiega zderzeniu z nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem (typowe wymuszenie pierwszeństwa). W Cuprze Formentor system ten działa do prędkości 15 km/h.

Testy - Cupra Formentor - system monitorujący martwe pole w lusterkach bocznych

System monitorujący martwe pole w lusterkach bocznych,

to naszym zdaniem jeden z praktyczniejszych elementów wspierających kierowcę. Szczególnie przydaje się w ruchu miejskim. Z reguły jego sygnalizacja znajduje się w tafli lusterka bądź jego obudowie i nie zawsze jest dobrze widoczna.

W Cuprze Formentor po raz pierwszy spotkaliśmy się z umieszczeniem ostrzeżenia na diodowej listwie biegnącej w boczkach drzwi. Trudno przeoczyć taki sygnał.

Testy - Cupra Formentor - trzy pary Isofix

Trzy pary Isofix,

są standardem wyposażenia każdej Cupry Formentor. Układ dwóch par na skrajnych miejscach kanapy i jednej na fotelu pasażera poszerza możliwości solidnego montażu fotelików dziecięcych.

Zachęcamy jednak, aby pierwszym wyborem dla nich były miejsca z tyłu. Z praktyki wiemy jednak, że zdarzają się sytuacje, w których trzeba zamontować fotelik z przodu. Tu zdecydowanie najlepiej zrobić to właśnie za pomocą systemu Isofix.

Praktyczność tego rozwiązania w modelu Formentor ogranicza jednak zintegrowany z fotelem pasażera zagłówek. Z tego powodu wykorzystywany przez nas fotelik dla najstarszych dzieci nie miał optymalnego oparcia i zrezygnowaliśmy z próby montażu.

MINUSY

Testy - Cupra Formentor - sposób osłonięcia mocowań Isofix

Sposób osłonięcia mocowań Isofix,

ma wpływ na jakość montażu fotelika dziecięcego. W Cuprze Formentor umieszczono je bezpośrednio w nacięciach skórzanej tapicerki kanapy. Są one wąskie i pozbawione plastikowych nakładek. Utrudnia to wsunięcie szyn i wywołuje obawy uszkodzenia tapicerki.

Przy montażu fotelików użyliśmy więc plastikowych nakładek, ale nawet ich montaż nie był łatwy.

Testy - Cupra Formentor - wysokość umiejscowienia mocowań Isofix

Wysokość umiejscowienia mocowań Isofix,

także ma wpływ na jakość montażu fotelików. Już przy próbie z bazą Isofix zauważyliśmy, że pomiędzy jej podstawą a siedziskiem kanapy powstał pusty klin. Nie ma więc optymalnego - całą powierzchnią - oparcia, co podczas wypadku może mieć duże znaczenie dla zachowania poziomu bezpieczeństwa.

Wykorzystywana przez nas baza Isofix Maxi-Cosi 2WayFix, jak i mocowania w Cuprze Formentor noszą oznaczenia standardu i-Size. Oznacza to, że powinny być do siebie dopasowane.

Testy - Cupra Formentor - sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

jest jednym z głównych elementów, które oceniamy w naszych testach. W Cuprze Formentor służący do tego przełącznik umieszczono z boku kokpitu, a do zmiany statusu działania poduszki potrzebny jest kluczyk (tu ukryty w module bezdotykowego dostępu do samochodu Kessy).

Jednak w naszej próbie dokonaliśmy tego dowolnym, pasującym do szczeliny przełącznika, kluczem. Oznacza to, że zmiany statusu działania poduszki powietrznej może dokonać każda osoba (u nas dziecko) bez wiedzy kierowcy.

Dane z komputera pokładowego Cupra Formentor:

przejechany podczas testu dystans: 461 km, średnia prędkość: 35 km/h, średnie zużycie paliwa: 9,8 l/100 km.