TESTY
Plusy i minusy | Cupra Formentor
Oceniamy nowy model Cupry przez pryzmat bezpieczeństwa
10-02-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Cupra Formentor wyróżnia się nowymi rozwiązaniami pod kątem zapewnienia większego bezpieczeństwa. Mamy jednak, i to trzy, uwagi do elementów związanych z podróżą dzieci.
PLUSY
Nowe elementy podnoszące bezpieczeństwo,
debiutują na fabrycznym wyposażeniu Cupry Formentor. To centralna poduszka powietrzna umieszczona w fotelu kierowcy. Jej zadaniem jest ochrona przed zderzeniem się głowami osób podróżujących z przodu. Według analiz następstw wypadków bocznych takie sytuacje przyczyniają się do ciężkich lub śmiertelnych obrażeń.
Drugim elementem jest asystent manewru skrętu, który zapobiega zderzeniu z nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem (typowe wymuszenie pierwszeństwa). W Cuprze Formentor system ten działa do prędkości 15 km/h.
System monitorujący martwe pole w lusterkach bocznych,
to naszym zdaniem jeden z praktyczniejszych elementów wspierających kierowcę. Szczególnie przydaje się w ruchu miejskim. Z reguły jego sygnalizacja znajduje się w tafli lusterka bądź jego obudowie i nie zawsze jest dobrze widoczna.
W Cuprze Formentor po raz pierwszy spotkaliśmy się z umieszczeniem ostrzeżenia na diodowej listwie biegnącej w boczkach drzwi. Trudno przeoczyć taki sygnał.
Trzy pary Isofix,
są standardem wyposażenia każdej Cupry Formentor. Układ dwóch par na skrajnych miejscach kanapy i jednej na fotelu pasażera poszerza możliwości solidnego montażu fotelików dziecięcych.
Zachęcamy jednak, aby pierwszym wyborem dla nich były miejsca z tyłu. Z praktyki wiemy jednak, że zdarzają się sytuacje, w których trzeba zamontować fotelik z przodu. Tu zdecydowanie najlepiej zrobić to właśnie za pomocą systemu Isofix.
Praktyczność tego rozwiązania w modelu Formentor ogranicza jednak zintegrowany z fotelem pasażera zagłówek. Z tego powodu wykorzystywany przez nas fotelik dla najstarszych dzieci nie miał optymalnego oparcia i zrezygnowaliśmy z próby montażu.
MINUSY
Sposób osłonięcia mocowań Isofix,
ma wpływ na jakość montażu fotelika dziecięcego. W Cuprze Formentor umieszczono je bezpośrednio w nacięciach skórzanej tapicerki kanapy. Są one wąskie i pozbawione plastikowych nakładek. Utrudnia to wsunięcie szyn i wywołuje obawy uszkodzenia tapicerki.
Przy montażu fotelików użyliśmy więc plastikowych nakładek, ale nawet ich montaż nie był łatwy.
Wysokość umiejscowienia mocowań Isofix,
także ma wpływ na jakość montażu fotelików. Już przy próbie z bazą Isofix zauważyliśmy, że pomiędzy jej podstawą a siedziskiem kanapy powstał pusty klin. Nie ma więc optymalnego - całą powierzchnią - oparcia, co podczas wypadku może mieć duże znaczenie dla zachowania poziomu bezpieczeństwa.
Wykorzystywana przez nas baza Isofix Maxi-Cosi 2WayFix, jak i mocowania w Cuprze Formentor noszą oznaczenia standardu i-Size. Oznacza to, że powinny być do siebie dopasowane.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
jest jednym z głównych elementów, które oceniamy w naszych testach. W Cuprze Formentor służący do tego przełącznik umieszczono z boku kokpitu, a do zmiany statusu działania poduszki potrzebny jest kluczyk (tu ukryty w module bezdotykowego dostępu do samochodu Kessy).
Jednak w naszej próbie dokonaliśmy tego dowolnym, pasującym do szczeliny przełącznika, kluczem. Oznacza to, że zmiany statusu działania poduszki powietrznej może dokonać każda osoba (u nas dziecko) bez wiedzy kierowcy.
Dane z komputera pokładowego Cupra Formentor:
przejechany podczas testu dystans: 461 km, średnia prędkość: 35 km/h, średnie zużycie paliwa: 9,8 l/100 km.