TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Dacia Jogger 5-osobowa
Dziecko w Dacii Jogger - foteliki i wózki
09-09-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Przestronna Dacia Jogger w wersji pięcioosobowej posiada dwie pary mocowań Isofix. Dostępnej przestrzeni bagażnika nie ogranicza zbiornik na gaz LPG.
Foteliki dziecięce użyte w teście Dacii Jogger:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Dacii Jogger zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Podczas takiej próby z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnej uwagi. Jego podstawa dobrze przylegała do wyprofilowań siedzenia pasażera. Według naszych pomiarów siedzisko fotela ma wymiar 50 x 50 cm (we wgłębieniu 33 cm).
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W takiej konfiguracji na nogi osoby dorosłej siedzącej z tyłu pozostaje około 16 cm wolnego miejsca.
Fotel pasażera należy też maksymalnie opuścić (brak tej funkcji na wyposażeniu Dacii Jogger), a oparcie ustawić do pionu (służy do tego dźwignia).
Dacia Jogger została wyposażona w pary mocowań Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Umieszczono je bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem. Wokół brakuje plastikowych prowadnic, które ułatwiają prawidłowy montaż szyn. Pomimo to wsunęliśmy je bez problemu.
Bez uwag także podczas rozstawiania nogi stabilizującej bazy Maxi-Cosi 2WayFix.
Szeroko otwierane drzwi i wysokie nadwozie Dacii Jogger ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem. Maksymalna wysokość otworu drzwiowego to 102 cm, zaś szerokość 79 cm.
Siedzisko skrajnych miejsc kanapy ma 49 cm długości. Pomiędzy nim a podłogą jest 40 cm.
Na tej samej bazie można ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl, który przeznaczony jest dla nieco większego dziecka. Z tą różnicą, że pozostaje on na stałe w samochodzie.
W pozycji tyłem do kierunku jazdy bez uwag. Szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie pozwalają na swobodne wykonanie wszystkich czynności związanych z włożeniem i zapięciem dziecka w foteliku.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na nogi.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można na bazie 2WayFix obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłużej korzystać z pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Dacii Jogger spełniają standard i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy Dacii Jogger umieszczono dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę z pasem najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to dzielone (1/3-2/3) i składane oparcie kanapy (standard).
Bezpośrednie umieszczenie mocowań Isofix pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy nie przeszkadzało w montażu grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Wcześniej podnieśliśmy zagłówek (ma on tylko jedną regulację wysokości na 84 cm).
Konstrukcja fotelika dziecięcego optymalnie przylegała do kształtu kanapy Dacii Jogger. Bez przeszkód zmienialiśmy położenie jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 stopni.
Przed montażem fotelika przeznaczonego dla najstarszego dziecka (wykorzystaliśmy Recaro Monza Nova 2 Seatfix) zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia kanapy (ma ona 61 cm wysokości).
Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez problemu wysunęliśmy z niego zagłówek.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 94 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy pięcioosobowej Dacii Jogger naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 30 cm wolnej przestrzeni. Pomimo to stanowczo odradzamy ze skorzystania z tego przepisu.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy Dacii Jogger wyniosła 123 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Dacii Jogger:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Dacii Jogger w wersji pięcioosobowej wynosi 607 litrów. Jest ona taka sama także w modelu dodatkowo zasilanym gazem LPG (zbiornik umieszczony pod autem).
Zmierzona przez nas podłoga ma 118 cm długości i 102 cm szerokości pomiędzy nadkolami.
Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy kompletne podwozie i gondolę naszego wózka dziecięcego X-lander.
Podłoga pięcioosobowej Dacii Jogger nie ma równej płaszczyzny. Przed kanapą jest długie na około 30 cm zagłębienie (10 cm). Wykorzystaliśmy je do transportu naszej złożonej spacerówki Quinny.
Do jej zabezpieczenia wykorzystaliśmy tylko dwa oczka służące do mocowania linki. Kolejna para znajduje się przy progu ładunkowym. Z uchwytów tych nie skorzystamy, gdy na podłodze bagażnika położymy gumową matę (wówczas warto wyciąć w niej odpowiednie miejsca).
Nadkola pokryto wykładziną, co w przeciwieństwie do plastikowego panelu na klapie, chroni powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem, np. elementami wózka dziecięcego.
Zwijana roleta bagażnika ma 92 cm długości. Pomiędzy nią a podłogą jest 57 cm. Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy oba nasze wózki dziecięce. Zostało przy tym jeszcze sporo miejsca na inne bagaże.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do krawędzi bagażnika wynosi 55 cm, progu 64 cm i rączki do zamykania klapy 185 cm. Ona sama unosi się na 198 cm.