TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Dacia Logan III

Dziecko w Dacii Logan - foteliki i wózki

07-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W nowym Loganie wszystkie próby z naszymi fotelikami dziecięcymi zakończyły się pozytywnie. Testowana Dacia to sedan, który wyróżnia przestronny bagażnik, co potwierdziły przymiarki z pakowaniem wózków.

Testy - Dacia Logan III - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether

Foteliki dziecięce użyte w teście Dacii Logan III:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Dacia Logan III - próba z montażem na miejscu pasażera fotelika Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy, Isofix, i-Size

Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W III-generacji Dacii Logan zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Jego długość jest wystarczająca, w trakcie tej czynności - z wykorzystaniem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus - nie odnotowaliśmy uwag.

Funkcja podgrzewania przednich foteli jest opcją - dostępną tylko w testowanej wersji Comfort - za 600 złotych.

Testy - Dacia Logan III - miejsce na nogi osoby podróżującej na kanapie

Montaż fotelika dziecięcego na miejscu pasażera wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też ustawić oparcie fotela w pionie i maksymalnie go obniżyć. Tej ostatniej regulacji nie ma w nowym Loganie.

Osobie siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 20 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.

Testy - Dacia Logan III - próba z montażem na kanapie bazy Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy

Na skrajnych miejscach kanapy Dacii Logan zamontowano pary mocowań Isofix (standard i-Size). Schowano je w nacięciach materiałowej tapicerki. Pomimo to łatwo wsunęliśmy szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Jej podstawa optymalnie przylegała do siedziska kanapy. Bez uwag także przy rozstawieniu nogi stabilizującej.

Szeroko otwierana druga para drzwi ułatwia wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z dzieckiem.

Testy - Dacia Logan III - próba z montażem na kanapie bazy Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem Maxi-Cosi 2WayPearl, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. W pozycji tyłem do kierunku jazdy szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności przy wkładaniu, zapinaniu czy wyjmowaniu dziecka z fotelika.

Testy - Dacia Logan III - miejsce z przodu na nogi pasażera

Montaż na kanapie fotelika w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Dacia Logan III - próba z montażem na kanapie bazy Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem Maxi-Cosi 2WayPearl, przodem do kierunku jazdy

Ten sam fotelik można na bazie Isofix obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej stosowanie pozycji odwrotnej). Po zamontowaniu bez przeszkód zmienialiśmy kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zarówno kanapa nowej Dacii Logan, jak i używane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.

Testy - Dacia Logan III - próba z zapięciem pasa top-tether fotelika Britax-Romer TriFix, skrajne miejsce kanapy, przodem do kierunku jazdy

Testowana Dacia Logan to sedan. W tego typu konstrukcji aut dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych z reguły znajduje się w środku kabiny pasażerskiej. W tym przypadku za skrajnym zagłówkiem kanapy.

Podczas zapinania klamry nie mieliśmy uwag.

Testy - Dacia Logan III - próba z montażem fotelika Britax-Romer TriFix, skrajne miejsce kanapy, przodem do kierunku jazdy

Pomimo szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix łatwo poradziliśmy sobie z ich wsunięciem w nacięcia tapicerki. Jego konstrukcja dobrze przylegała do wyprofilowań kanapy Dacii Logan. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony przez nas kąt pochylenia oparcia kanapy względem siedziska wyniósł 100 stopni.

Testy - Dacia Logan III - próba z montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix, skrajne miejsce pasażera, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem naszego fotelika dla najstarszego dziecka - Recaro Monza Nova 2 Seatfix - zdemontowaliśmy z kanapy zagłówek. Wykonanie tej czynności ułatwia dzielone i składane oparcie kanapy (standard 1/3-2/3).

Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Bez przeszkód ustawiliśmy maksymalną wysokość zagłówka. Pomiędzy siedziskiem kanapy a podsufitką auta jest 90 cm.

Testy - Dacia Logan III - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy nowej Dacii Logan naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi aż 30 cm wolnej przestrzeni. Niemniej stanowczo odradzamy wykorzystanie jej do przewozu trzeciego dziecka.

Środkowy pas bezpieczeństwa umieszczony jest w oparciu kanapy. Zmierzona przez nas szerokość siedziska wyniosła 123 cm.

Testy - Dacia Logan III - próba z pakowaniem do bagażnika Dacii Logan wózków dziecięcych

Wózki dziecięce użyte w teście Dacii Logan III:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Dacia Logan III - próba z pakowaniem do bagażnika dwuczęściowego wózka dziecięcego X-lander

Pod podłogą bagażnika testowanego sedana Logan schowano butlę na gaz. Obok znajduje się dość spora przegroda służąca za schowek, ale nie wykorzystaliśmy jej w naszych próbach z wózkami.

Bazowa pojemność bagażnika wynosi 528 litrów. Jego podłoga ma 107 cm długości i 102 cm szerokości pomiędzy nadkolami (133 cm z wnękami przy progu ładunkowym).

Na tej przestrzeni bez trudu zmieścił się dwuczęściowy wózek X-lander. Nie było konieczności zdejmowania kół z podwozia.

Testy - Dacia Logan III - próba z pakowaniem do bagażnika wózka-spacerówki dziecięcej Quinny

Fabrycznym elementem wyposażenia topowej wersji Comfort są rozkładane przegrody w przestrzeni bagażnika. Po jej montażu za najdłuższą częścią, za oparciem kanapy, zmieściliśmy na testowy wózek Quinny Zapp Xtra 2.

Standardem są cztery zaczepy do siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty.

Nadkola bagażnika wyłożono wykładziną, która stanowi ochronę przed przypadkowym zarysowaniem elementów metalowych. Takie odkryte powierzchnie znajdziemy na klapie oraz pod półką tylnej szyby.

Testy - Dacia Logan III - próba z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Przy pakowaniu rzeczy do bagażnika trzeba uwzględnić miejsce potrzebne na zawiasy klapy. Pomimo to bez przeszkód zmieściły się w nim dwa nasze testowe wózki dziecięce. Wysokość pomiędzy podłogą a półką tylnej szyby mierzy 58 cm. Głębokość bagażnika Dacii Logan to 21 cm.

Od podłoża do górnej krawędzi zderzaka jest 67 cm, a do progu ładunkowego 74 cm. Klapa otwiera się (i zamyka tylko manualnie) na wysokość 163 cm.