TESTY

Pierwsze wrażenia | Dacia Logan III

Dacia stawia na minimalizm i napęd LPG

03-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Trzecia generacja Dacii Logan to wciąż budżetowe, chociaż lepiej doposażone, auto na polskim rynku. I ma być tanie w użytkowaniu, o czym świadczy jedyny w ofercie silnik z podwójnym systemem zasilania.

Testy - Dacia Logan III - przód samochodu z silnikiem zasilanym benzyną i LPG

W połowie pierwszej dekady XXI wieku Dacia, już pod skrzydłami Renault, powróciła na rynek modelem Logan. Był to sedan o długości 4250 mm, z rozstawem osi 2630 mm i bagażnikiem o pojemności 510 litrów. W kolejnych latach doczekał się między innymi nadwozia pick-up i ciekawej konstrukcji siedmioosobowego kombi (MCV).

W 2012 roku zaprezentowano II-generację, w której sedan urósł do 4347 mm (2634 mm rozstawu osi) zachowując tą samą przestrzeń kufra. Premiera trzeciej generacji powiązana była z Sandero. Zbieg nie przypadkowy, bo to bliźniacze konstrukcje, w uproszczeniu jeden to sedan, drugi kombi. W gamie Renault takim odniesieniem jest Clio (to z piątej generacji pochodzi płyta podłogowa nowych modeli Dacii) i Thalia.

Logan rośnie dalej. Teraz ma 4396 mm długości (to aż 146 mm więcej niż w I generacji) przy rozstawie osi 2649 mm (+19 mm). Bagażnik powiększono o 18 litrów. Pewnie można było dołożyć jeszcze trochę, ale pod podłogą musiał się zmieścić zbiornik gazu LPG. I innej opcji napędu, w połączeniu z silnikiem benzynowym, dla tego modelu już nie ma.

Na zewnątrz znakiem rozpoznawczym są światła wykonane w technologii LED. To standard w każdej wersji wyposażenia. A te rozróżnia między innymi wykończenie zderzaka, lusterek bocznych czy klamek drzwi. Albo są czarne, albo w jednym z sześciu kolorów nadwozia, jedynie biały jest zwykłym lakierem. Metaliczne wymagają dopłaty 2000 złotych. Co zaskakujące ograniczono paletę barw - jest jeszcze czarny, brązowy i trzy odcienie szarego.

Technologie w nowym Loganie

Testy - Dacia Logan III - kokpit wersji Comfort z 8-calowym ekranem dotykowym

Kokpit nowego Logana jest identyczny jak w Sandero. Z jednej strony to rozwiązanie obniżające koszty produkcji, z drugiej nie ma w tym niczego złego. Plusem na pewno jest seryjna kierownica z przyciskami do tempomatu i ogranicznika prędkości oraz wejściem do menu komputera pokładowego. Standardem jest także pilot do sterowania systemem audio - w tym radioodbiornikiem DAB oraz zestawem głośnomówiącym opartym na bluetooth.

Zestaw zegarów tworzą dwa tradycyjne liczniki - obrotomierza i prędkościomierza ze wskazówkami. Po środku monochromatyczny wyświetlacz z podstawowymi funkcjami i parametrami. To na nim sprawdzimy stan zbiornika paliwa i gazu LPG.

Na środku kokpitu może znaleźć się 8-calowy ekran dotykowy. Może, bo w bazowej wersji Essential wymaga dopłaty 1200 złotych, w topowej Comfort to standard. Za jego pomocą możemy sparować zawartość smartfona (Android Auto lub Apple CarPlay). Pewnym ułatwieniem jest montowany z boku uchwyt i port USB. Warto zaopatrzyć się w krótszy kabel, inaczej łatwo zahaczyć go prawą dłonią.

Uchwyt na smartfona i gniazdko nie jest przypadkowe w tym miejscu. Dacia chce dać wybór (albo obniżyć cenę samochodu) w posiadaniu nawigacji. W ten sposób łatwiej skorzystać z tej na telefonie. Firmową, tylko w wersji Comfort, wyceniono na 900 złotych.

Także z ograniczeniem do tego poziomu wyposażenia postąpiono z kamerą cofania i asystentem kontroli martwego pola w lusterkach. Za całość w pakiecie z czujnikami parkowania przód i tył trzeba zapłacić 1900 złotych.

Z zakresu bezpieczeństwa trzeba wyróżnić nowego Logana za seryjny zestaw sześciu poduszek powietrznych oraz system powiadamiania służb ratunkowych eCall. Na pokładzie wciąż brakuje innych rozwiązań, np. układu hamowania awaryjnego przed przeszkodą.

Z elementów podnoszących komfort mamy klimatyzację. Ale w bazowej wersji Essential nawet manualna wymaga dopłaty 1700 złotych. W Comfort opcją jest jednostrefowa automatyczna za 1200 złotych.

Stały fotel pasażera i składane oparcia kanapy

Testy - Dacia Logan III - fotele kierowcy i pasażera

Fotele są duże i mają profilowania boczne. Siedzisko jest kwadratowe i mierzy 50x50 cm. Zagłówek ma trzy pozycje wysokości w zakresie 85-91 cm. W opcji, 600 złotych w Comfort, można je wyposażyć w funkcję podgrzewania.

W wersji Essential należy dopłacić za regulację wysokości fotela kierowcy. W kwocie 900 złotych mieści się jeszcze składany podłokietnik i przede wszystkim regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica. W testowanej Comfort regulacja fotela jest standardem. Siedzisko - od podłogi - ustawimy na wysokość 27-35 cm. Wartość ta do podsufitki zmienia się odpowiednio w zakresie 101-94 cm.

W przypadku pasażera mamy - odpowiednio 32 i 97 cm. Utrudnieniem w optymalnym zajęciu miejsca jest montowany na stałe pas bezpieczeństwa.

Testy - Dacia Logan III - kanapa z dzielonymi i składanymi oparciami

Na kanapie wyodrębniono skrajne miejsca. Ich siedziska mają 45 cm długości, środkowe jest o 2 cm krótsze. Zagłówki mają stałą wysokość, 83 cm. Centralny, w kształcie litery "L", wysuniemy na 75 cm. Z tyłu oparć foteli - wersja Comfort - znajdują się składane stoliki lotnicze.

Nowością w Dacii Logan jest funkcja dzielenia oparcia kanapy w standardzie. Złożymy ją w proporcji 1/3-2/3, służą do tego umieszczone z boku tasiemki. Od strony bagażnika nie ma takiej możliwości, ale to typowe dla większości sedanów.

Testy - Dacia Logan III - bagażnik z dzieloną przestrzenią

Bagażnik ma teraz 528 litrów pojemności. Na ile wrośnie po złożeniu oparć kanapy nie wiadomo, bo ten parametr rzadko podawany jest w tego typu konstrukcjach nadwozia. Przy otwieraniu klapy trzeba uważać na mocno ściśnięte sprężyny łączące zawiasy.

Wnętrze oświetla jedna żarówka, za to umieszczona centralnie pod wspornikiem półki. Na plus zaliczamy cztery oczka do montowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Ciekawym rozwiązaniem, obecnym tylko w wersji Comfort, są składane przegrody. Wykonano je w tworzywa sztucznego, poszczególne panele wsuwa się na zakładkę, a całość przytwierdza do progu ładunkowego. Za to w Essential brakuje nawet przysłowiowego haczyka na siatkę z zakupami.

Podwójny układ zasilania

Testy - Dacia Logan III - silnik 1.0 TCe 100 KM LPG

Już w poprzedniej generacji dostępny był silnik zasilany benzyną i gazem LPG. Czterocylindrowa jednostka 1.2 dysponowała mocą 72 koni mechanicznych przy 5500 obr/min. W nowym Loganie taki układ oparto na trzycylindrowym TCe o pojemności niecałego litra. Moc - w zależności od wybranego źródła napędu - wynosi 90 i 100 KM przy 5000 obr/min.

Spełniono w nim normę Euro 6, ale z punktu widzenia użytkownika poprawiono osiągi. Różnicę widać już na papierze - czas osiągnięcia "setki" skrócono z 15,1 do 11,6 sek. W praktyce - z zachowaniem rozwagi - można płynnie przyspieszyć podczas manewru wyprzedzania. Pomaga w tym teraz sześciobiegowa skrzynia manualna.

Aby przejść na zasilanie LPG należy wcisnąć przycisk umieszczony po lewej stronie kolumny kierowcy. Zawór do tankowania znajduje się w tym samym miejscu co wlew paliwa. Umieszczona we wnęce koła zapasowego butla 50 litrów pojemności, ale w praktyce napełnimy ją do 40 l.

Drugie 50 litrów ma zbiornik paliwa. Na rozpoczęcie testu komputer pokładowy wskazał nam zasięg 710 kilometrów, a w przypadku LPG kolejne 420 km. Podczas jazdy różnice nie są wyczuwalne, przejście na rodzaj zasilania jest płynny, podobnie jak po wyczerpaniu się zapasu gazu.

Jaki silnik i wyposażenie wybrać?

Dacia na polskim rynku nie pozostawia wyboru. Nowy Logan dostępny jest wyłącznie z jednostką napędową 1.0 o mocy 100 KM z podwójnym zasilaniem - benzyna i LPG. Do tego także jedyna manualna skrzynia biegów.

Decyzja przed zakupem sprowadza się więc do wyboru bazowej wersji wyposażenia Essential lub topowej Comfort. Ich ceny to odpowiednio 53 900 zł i 57 400 zł.

Różnica wynosi więc 3,5 tys. zł, za które zyskuje się między innymi sterowane elektrycznie boczne lusterka, światła przeciwmgłowe, klimatyzację (ale manualną), zamykaną podłokietnikiem centralną konsolę czy funkcję parowania smartfona z pokładowym systemem audio.

Testy - Dacia Logan III - tył auta w nadwoziu sedan

Testowana wersja:

Dacia Logan III 1.0 TCe 90/100 KM (67/74 kW) LPG, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 186/181 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 11,6 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km, średnie zużycie gazu 7,2 l/100 km, wyposażenie Comfort, cena podstawowa 57 400 złotych, lakier metalizowany Szary Moonstone (2000 zł).

Podstawowe dane techniczne:

długość 4396 mm, rozstaw osi 2649 mm, szerokość 1848 mm (bez lusterek), wysokość 1501 mm, prześwit b.d., pojemność bagażnika 528/- l, promień zawracania 11,2 m, pojemność zbiornika paliwa 50 l, pojemność zbiornika gazu LPG 40 l, masa własna 1614 kg, ładowność 521 kg.

Testy zderzeniowe Euro NCAP (2021):

Bezpieczeństwo dorosłych 26,9 punktów (70 proc. maksymalnej oceny)

Bezpieczeństwo dzieci 35,6 pkt. (72 proc.)

Ochrona pieszych i rowerzystów 22,2 pkt. (41 proc.)

Systemy podnoszące bezpieczeństwo 6,8 pkt. (42 proc.)