TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Dacia Sandero III

Dziecko w Dacii Sandero - foteliki i wózki

12-08-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Przy próbie z fotelikiem dla najstarszego dziecka nie mogliśmy skorzystać z maksymalnego ustawienia wysokości zagłówka. Umieszczony pod podłogą bagażnika zbiornik LPG nie ogranicza jego pojemności.

TESTY | Dacia Sandero III - montaż fotelików dziecięcych Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki dziecięce użyte w teście Dacii Sandero:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

TESTY | Dacia Sandero III - próba z montażem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego Maxi-Cosi Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy

Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.

W nowej Dacii Sandero zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas takiej próby z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy żadnych uwag.

Siedzisko fotela ma równe boki, po 51 cm. Samochodowy pas bezpieczeństwa ma stałą wysokość.

TESTY | Dacia Sandero III - pozostawione miejsce na nogi dla pasażera kanapy

Ustawienie ma miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji dla osoby dorosłej siedzącej na kanapie pozostaje około 13 cm wolnego miejsca na wysokości kolan.

Należy też ustawić do pionu oparcie fotela pasażera. Powinniśmy też maksymalnie obniżyć całość, ale w żadnej wersji wyposażenia nowej Dacii Sandero nie ma tej regulacji. Według naszych pomiarów od podłogi do siedziska jest 32 cm, a od siedziska do podsufitki 96 cm.

TESTY | Dacia Sandero III - próby z montażem na bazie Maxi-Cosi 2WayFix fotelika dziecięcego Pebble Plus, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

W trzeciej generacji Sandero mocowania Isofix (i-Size) umieszczono tylko na skrajnych miejscach kanapy. Schowano je w nacięciach tapicerki, wokół brakuje plastikowych nakładek. Pomimo to bez problemu wsunęliśmy szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix.

Bez uwag podczas rozstawiania nogi stabilizującej. Wysokość od podłogi do siedziska kanapy wynosi 35 cm.

Duże i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

TESTY | Dacia Sandero III - próby z montażem na bazie Maxi-Cosi 2WayFix fotelika dziecięcego 2WayPearl, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Tu także duże i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z zapięciem czy wyjęciem dziecka.

TESTY | Dacia Sandero III - pozostawione miejsce na nogi dla pasażera podróżującego z przodu

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. Zajmująca to miejsca osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

TESTY | Dacia Sandero III - próby z montażem na bazie Maxi-Cosi 2WayFix fotelika dziecięcego 2WayPearl, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix ten sam fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłuższe używanie pozycji odwrotnej).

W tej konfiguracji nie było potrzeby podnoszenia zagłówka kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i profil kanapy trzeciej generacji Dacii Sandero zostały opracowane według standardu i-Size.

TESTY | Dacia Sandero III - próby z zapięciem klamry pasa top-tether, kanapa

W plecach oparć kanapy znajdziemy dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików samochodowych dla dzieci.

Najłatwiejszy dostęp do zapięcia klamry pasa uzyskamy od strony kabiny pasażerskiej. Oparcie kanapy składane jest w każdej wersji wyposażenia, ale w bazowej Access w całości, dopiero w kolejnych dzielone 40:60.

TESTY | Dacia Sandero III - próby z montażem fotelika Britax-Romer TriFix, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Pomimo nacięć tapicerki i braku plastikowych prowadnic bez trudu zamontowaliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do konstrukcji kanapy. Bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Ponownie duże i szeroko otwierane drzwi samochodu ułatwiają wykonanie wszystkich czynności przy dziecku.

Skrajne siedziska kanapy mają 44 cm. Zagłówek pozostał na swoim miejscu. Kąt pochylenia oparcia wynosi 100 stopni.

TESTY | Dacia Sandero III - próby z montażem fotelika dziecięcego Recaro Monza Nova 2 Seatfix, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem fotelika dla najstarszego dziecka usunęliśmy zagłówek kanapy. Podstawa Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa.

W maksymalnym ustawieniu wysokości zagłówka fotelika przeszkadza obniżenie łączenia słupka C z dachem. Pomiędzy siedziskiem kanapy a podsufitką jest 94 cm.

TESTY | Dacia Sandero III - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy nowej Dacii Sandero naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix - Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix - pozostało pomiędzy nimi sporo, bo aż 33 cm wolnej przestrzeni. Niemniej stanowczo odradzamy taki sposób przewożenia dziecka.

Zmierzona przez nas szerokość kanapy Sandero to 124 cm.

TESTY | Dacia Sandero III - próby z pakowaniem do bagażnika wózków dziecięcych X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Dacii Sandero:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

TESTY | Dacia Sandero III - próby z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego X-lander z gondolą X-pram

Bagażnik testowanego egzemplarza Dacii Sandero ma 328 litrów pojemności (zbiornik LPG zajmuje wnękę koła zapasowego). Podłoga ma 80 cm długości, a pomiędzy nadkolami 104 cm szerokości.

Na tej przestrzeni bez problemu zmieściło się kompletne podwozie wózka dziecięcego X-lander i gondola X-pram.

W topowej wersji wyposażenia Comfort (Stepway Comfort) można zamówić modułową podłogę bagażnika (200 złotych).

TESTY | Dacia Sandero III - próby z pakowaniem do bagażnika złożonej spacerówki Quinny Zapp Xtra 2

Wykorzystywana przez nas spacerówka Quinny Zapp Xtra 2 zmieściła się tylko na szerokość bagażnika. W zabezpieczeniu przewożonych przedmiotów pomagają cztery uchwyty do siatki lub linek (przekątna 90 cm).

Przy progu mamy 25 cm głębokości. Nadkola (w testowanej wersji Comfort) pokryto wykładziną. Na klapie bagażnika mamy niewielki panel z tworzywa sztucznego, pozostała część to blacha. Elementy te narażone są na zarysowanie transportowanymi przedmiotami, np. wózkami dziecięcymi.

TESTY | Dacia Sandero III - próby z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Wysokość od podłogi bagażnika do ruchomej półki wynosi aż 57 cm. Zmieściliśmy pod nią oba - bez konieczności zdejmowania kółek - wózki dziecięce.

Od ziemi do górnej krawędzi zderzaka jest 70 cm, zaś do progu 76 cm. Klapa bagażnika Dacii Sandero unosi się na wysokość 197 cm. Zamyka się tylko manualnie, do jedynej rączki trzeba sięgnąć na 183 cm.