TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Ford Mustang Mach-E AWD
Dziecko w Fordzie Mustang Mach-E - foteliki i wózki
10.05.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Mocowania Isofix schowano w wąskich nacięciach skórzanej kanapy, co może utrudnić wsunięcie szyn. Przebieg słupka C i belki dachowej Forda Mustang Mach-E uniemożliwił wysunięcie na maksymalną wysokość zagłówka z naszego fotelika dziecięcego.
Foteliki dziecięce użyte w teście Forda Mustanga Mach-E AWD:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Fordzie Mustang Mach-E zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Przy tej próbie z użyciem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy uwag.
Według naszych pomiarów siedzisko fotela pasażera ma 50 cm długości i 51 cm szerokości, w tym 34 cm pomiędzy wyprofilowaniami bocznymi.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć siedzisko, a oparcie ustawić w pionie (elektryczna regulacja tych położeń jest standardem wyposażenia Mustanga Mach-E AWD).
W takiej konfiguracji osoba dorosła siedząca z tyłu ma około 19 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Mocowania Isofix umieszczono na skrajnych miejscach kanapy Mustanga Mach-E. Schowano jest w nacięciach tapicerki i zabezpieczono zamkiem błyskawicznym. Po rozsunięciu bez problemu zmieściliśmy wąskie szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix.
Jej podstawa dobrze przylegała do siedziska kanapy. Dla lepszego podparcia nogi stabilizującej powinniśmy zdjąć dywanik podłogowy. Jest to jednak jeden, na szerokość samochodu kawałek materiału.
Wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka dziecięcego.
Na tej samej bazie Isofix możemy też ustawić tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl, który przeznaczony jest dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Bez trudu wykonamy wszelkie czynności związane z posadzeniem, zapięciem szelkami czy wyjęciem dziecka z tego fotelika.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecka skierowanego tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości swoich kolan.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można obrócić na tej samej bazie 2WayFix przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej stosowanie pozycji odwrotnej).
W tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Forda Mustanga Mach-E, jak i wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, spełniają standard i-Size.
Dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix umieszczono w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.
Klamrę z pasem najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to dzielone i składane (60:40) oparcie kanapy (standard każdej wersji Mustanga z napędem elektrycznym).
Nacięcia w tapicerce kanapy, w których schowano mocowania Isofix, są wąskie i istnieje ryzyko uszkodzenia materiału ostrymi elementami wsuwanych szyn. Przy grubszych prowadnicach fotelika Britax-Romer TriFix użyliśmy dodawanych do niego plastikowanych nakładek. Przyspieszyło to także sam montaż.
Konstrukcja fotelika optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy mierzy 105 st.
Przed montażem fotelika Recaro Mozna Nova 2 Seatfix (przeznaczonego dla największego dziecka) zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta jest łatwa do wykonania w Fordzie Mustang Mach-E. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do pleców kanapy.
Podstawa fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta również dziecko.
Nie mogliśmy maksymalnie ustawić zagłówka fotelika, przeszkadzał w tym przebieg słupka C i belki dachowej. Wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 86 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Według naszych pomiarów kanapa Forda Mustanga z napędem elektrycznym ma aż 132 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych największych fotelików pozostało pomiędzy nimi aż 36 cm (dół). To dobry wynik, ale stanowczo odradzamy przewożenie dziecka w ten sposób.
Wózki dziecięce użyte w teście Forda Mustanga Mach-E AWD:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Mustanga Mach-E w wersji AWD (napęd na obie osie) wynosi 402 litry. Zmierzona przez nas płyta podłogowa ma 87 cm długości i 103 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Wysokość do elastycznej osłony (zastępującej tradycyjną półkę bagażnika) wynosi 38 cm.
Na tej przestrzeni bez problemu zmieściły się obie części - gondola i podwozie w komplecie z kółkami - naszego wózka dziecięcego X-lander.
Nadkola pokryto wykładziną, która zabezpiecza przed przypadkowym porysowaniem przewożonych w bagażniku przedmiotów. Cztery fabryczne zaczepy służą do mocowania siatki lub linek.
Nasz testowy wózek/spacerówka Quinny Zapp Xtra2 bez problemu zmieścił się na długość bagażnika.
Pod elastyczną osłoną bagażnika Forda Mustanga Mach-E zmieściły się jednocześnie oba nasze wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 67 cm, do progu ładunkowego 76 cm, zaś do przycisku służącego do zamykania klapy 190 cm. Ona sama unosi się na wysokość 203 cm.