TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Honda HR-V e:HEV

Dziecko w Hondzie HR-V e:HEV - foteliki i wózki

07-10-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Podczas próby z testowym fotelikiem dziecięcym z grupy 2-3 w ustawieniu maksymalnej wysokości zagłówka przeszkadzał profil ostatniego słupka auta. Pomimo ograniczenia bagażnika Hondy HR-V e:HEV baterią trakcyjną udało się wygospodarować schowek, który zmieścił zdjęte z wózków kółka.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether

Foteliki dziecięce użyte w teście Hondy HR-V e:HEV:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próba montażu fotelika dziecięcego, nosidełko, fotel pasażera, tyłem do kierunku jazdy, samochodowy pas bezpieczeństwa, poduszka powietrzna, dezaktywacja, grupa 0/0+

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W nowej Hondzie HR-V zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Jego długość jest wystarczająca, ma też regulację wysokości.

W trakcie naszej próby z użyciem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Jego podstawa dobrze pasowała do wyprofilowań fotela pasażera. Siedzisko ma 50 cm długości i 50 cm szerokości (32 cm pomiędzy wyprofilowaniami).

Testy - Honda HR-V e:HEV - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Ponadto należy maksymalnie obniżyć fotel (w Hondzie HR-V e:HEV nie ma tej funkcji), a oparcie ustawić w pionie (służy do tego dźwignia).

W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu pozostaje rekordowe 24 cm wolnego miejsca.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próba montażu fotelika dziecięcego, nosidełko, baza Isofix, i-Size, kanapa, tyłem do kierunku jazdy, grupa 0/0+

W nowej Hondzie HR-V standardem są dwie pary mocowań Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Obudowano je nakładkami (z elastycznej masy), które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn.

Przy tej czynności z użyciem bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Podstawa optymalnie przylegała do siedziska kanapy (długość 48 cm). Bez uwag także przy rozstawianiu nogi stabilizującej bazy. Wysokość od podłogi do kanapy mierzy 38 cm.

Wysokie nadwozie auta oraz szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próba montażu fotelika dziecięcego, baza Isofix, i-Size, kanapa, tyłem do kierunku jazdy, grupa 0/1

Na tej samej bazie 2WayFix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie.

W wykonaniu wszystkich czynności przy wkładaniu, zapinaniu czy wyjmowaniu dziecka - przy ustawieniu fotelika tyłem do kierunku jazdy - pomaga wysokie nadwozie auta i szeroko otwierane drzwi.

Testy - Honda HR-V e:HEV - miejsce na nogi, pasażer, przód, kokpit, schowek na rękawiczki

Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próba montażu fotelika dziecięcego, baza Isofix, i-Size, kanapa, przodem do kierunku jazdy, grupa 0/1

Fotelik 2WayPearl można ustawić na bazie 2WayFix również przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej korzystanie z pozycji odwrotnej).

W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia fotelika. Wcześniej podnieśliśmy zagłówek kanapy (ma on jedno położenia na wysokość 81 cm).

Kanapa Hondy HR-V e:HEV oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próba zapięcia pasa top-tether, kanapa, przodem do kierunku jazdy, Isofix

Dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci znajduje się w plecach oparć kanapy.

Klamrę pasa najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym dzielenie i składanie oparcia w proporcji 60:40 (standard wyposażenia).

Testy - Honda HR-V e:HEV - próba z montażem na kanapie fotelika dziecięcego, grupa 1, kanapa, przodem do kierunku jazdy, Isofix, top-tether

Nakładki na uchwytach Isofix nie utrudniają wsunięcia szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy, bez problemu mogliśmy zmienić kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 105 st.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próba z montażem na kanapie fotelika dziecięcego, grupa 2-3, kanapa, przodem do kierunku jazdy, Isofix, zagłówek

Przed montażem fotelika z grupy 2-3 przeznaczonego dla najstarszego dziecka zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta w Hondzie HR-V e:HEV jest łatwa do wykonania. Zapewnia to lepsze przyleganie pleców fotelika do oparcia kanapy.

Podstawa testowego fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko.

Nie mogliśmy wysunąć zagłówka fotelika na maksymalną wysokość. Mierzy ona 85 cm, tymczasem wyprofilowanie ostatniego słupka nowej Hondy HR-V pozwala tylko na 78 cm.

Wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 87 cm.

Testy - Honda HR-V e:HEV - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy nowej Hondy HR-V e:HEV naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 22 cm wolnej przestrzeni. Nie ma więc wystarczająco dużo miejsce, ponadto stanowczo odradzamy ze skorzystania z tego przepisu.

Szerokość kanapy wynosi 122 cm.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próby z pakowaniem do bagażnika wózków dziecięcych, X-lander, Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Hondy HR-V e:HEV:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próby z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, podwozie i gondola

Bazowa pojemność bagażnika Hondy HR-V e:HEV mierzy 335 litrów. Jednak producent wlicza do tej wartości schowek znajdujący się pod podłogą. Ma on nieregularny kształt, według naszych pomiarów o maksymalnej długości 63 cm i szerokości 18 cm. Głębokość wynosi 25 cm.

Podłoga bagażnika ma 76 cm długości i 100 cm szerokości pomiędzy nadkolami (z wnękami przy progu 131 cm). Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy dwuczęściowy wózek (gondola i kompletne podwozie) X-lander.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próby z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, spacerówka

Wzdłuż osi bagażnika zmieścił się nasz testowy wózek Quinny Zapp Xtra 2. W zabezpieczeniu przewożonych przedmiotów pomocne są cztery zaczepy do siatki lub linek.

Nadkola i klapę bagażnika wykończono panelami z tworzywa sztucznego, co naraża je na przypadkowe porysowanie. Na przykład metalowymi elementami wózka dziecięcego.

Testy - Honda HR-V e:HEV - próby z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Pod roletą bagażnika (nie ma jej na zdjęciu) zmieściliśmy jednocześnie oba wózki dziecięce. Wysokość od podłogi do niej mierzy 49 cm.

Wcześniej jednak zdjęliśmy z wózków kółka. Miejsce na nie znaleźliśmy w schowku pod podłogą.

Wysokość od podłoża do krawędzi zderzaka wynosi 64 cm, do progu 72 cm, a do przycisku zamykania klapy bagażnika 194 cm. Ona sama unosi się na 205 cm.