TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Hyundai Kona EV

Dziecko w Hyundaiu Kona EV - foteliki i wózki

22-12-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Na punktach mocowań Isofix zabrakło plastikowych nakładek, co utrudnia montaż fotelików dziecięcych. Przestrzeń bagażnika przedzielono na dwie części, na dole mamy do wykorzystania duży schowek oraz wnękę na pełnowymiarowe koło zapasowe.

Testy - Hyundai Kona EV - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether

Foteliki dziecięce użyte w teście Hyundaia Kona EV:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - próba z montażem nosidełka samochodowego dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Maxi-Cosi, fotel pasażera, tyłem do kierunku jazdy, poduszka powietrzna, dezaktywacja

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Hyundaiu Kona zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas tej czynności z użyciem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag.

Siedzisko fotela pasażera ma 49 cm długości i 52 cm szerokości (36 cm pomiędzy bocznym wyprofilowaniem).

Testy - Hyundai Kona EV - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie go obniżyć, a oparcie ustawić w pionie (obie funkcje w standardzie w testowanej wersji wyposażenia Executive).

W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 11 cm wolnego miejsca.

Testy - Hyundai Kona EV - próba z montażem nosidełka samochodowego dla dzieci, baza, Isofix, i-size, Maxi-Cosi, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Hyundai Kona EV posiada dwie pary mocowań Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Schowano je głęboko pomiędzy siedziskiem i oparciem, zabrakło na nich plastikowych nakładek ułatwiających wsunięcie szyn.

Potwierdzają to nasze próby z użyciem bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Po montażu jej podstawa nie przylegała całą powierzchnią do siedziska kanapy. Bez uwag przy rozstawianiu nogi stabilizującej.

Szeroko otwierana druga para drzwi i wyższe nadwozie crossovera Kona ułatwiają wstawianie i wyjmowanie z samochodu fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

Testy - Hyundai Kona EV - próba z montażem fotelika samochodowego dla dzieci, baza, Isofix, i-size, Maxi-Cosi, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Na bazie 2WayFix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. W pozycji tyłem do kierunku jazdy wykonanie wszelkich czynności przy dziecku także ułatwiają szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie Hyundaia Kona.

Testy - Hyundai Kona EV - miejsce na nogi, fotel pasażera

Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kanapy. W tej konfiguracji na nogi osoby dorosłej zajmującej to miejsce nie pozostało wiele wolnej przestrzeni.

Testy - Hyundai Kona EV - próba z montażem fotelika samochodowego dla dzieci, baza, Isofix, i-size, Maxi-Cosi, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl możemy obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy możliwie jak najdłużej stosowanie pozycji tyłem).

W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie ustawień.

Zarówno kanapa, jak i wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, spełniają standard i-Size.

Testy - Hyundai Kona EV - próba z zapięciem klamry pasa top-tether, fotelik dziecięcy, Isofix, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików samochodowych dla dzieci znajduje się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.

Klamrę pasa najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Czynność tę ułatwia dzielenie i składanie oparć kanapy w proporcji 60:40 (standard w każdej wersji wyposażenia Hyundaia Kona EV).

Testy - Hyundai Kona EV - próba z montażem fotelika samochodowego dla dzieci, Britax-Romer, Isofix, top-tether, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Brak fabrycznych nakładek na punkty mocowań Isofix także utrudnia wsunięcie grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Użyliśmy więc tych będących w jego zestawie.

Konstrukcja fotelika optymalnie przylegała do siedziska i oparcia kanapy, bez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Według naszych pomiarów kąt pochylenia oparcia kanapy względem siedziska wynosi 100 stopni.

Testy - Hyundai Kona EV - próba z montażem fotelika samochodowego dla dzieci, Recaro, pas bezpieczeństwa, Isofix, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Przed ustawieniem fotelika dla najstarszego dziecka, Recaro Monza Nova 2 Seatfix, zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. W Hyundaiu Kona EV to łatwa do wykonania czynność. Brak zagłówka zapewnia optymalne przyleganie konstrukcji fotelika do jej oparcia.

Podstawa Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.

Bez problemu wysunęliśmy zagłówek fotelika na maksymalną wysokość. Jednak jego bok znalazł się blisko słupka C. Odległość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 90 cm.

Testy - Hyundai Kona EV - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Według naszych pomiarów kanapa Hyundaia Kona EV ma 126 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych największych fotelików zostało pomiędzy nimi 21 cm (dół). Nie ma więc miejsca na „bezpieczną” podróż trzeciego dziecka.

Testy - Hyundai Kona EV - próby z wózkami dziecięcymi

Wózki dziecięce użyte w teście Hyundaia Kona EV:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Hyundai Kona EV - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego X-lander, podwozie i gondola

Bazowa pojemność bagażnika Hyundaia Kona z napędem elektrycznym mierzy 332 litry. W każdej wersji wyposażenia przestrzeń tę przedzielono podłogą. Na dole znajduje się styropianowy wkład z przegródkami, a pod nim jeszcze (nieużywana) wnęka na pełnowymiarowe koło zapasowe (w standardzie zestaw naprawczy). W praktyce mamy do wykorzystania tylko górną część bagażnika.

Podłoga ma 70 cm długości i 102 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy obie części (z podwozia musieliśmy zdjąć większą parę kół) wózka X-lander.

Testy - Hyundai Kona EV - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego Quinny, spacerówka

Na płycie podłogi znalazły się cztery zaczepy do mocowania siatki (firmowa jest standardem w każdej wersji wyposażenia) lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.

Przy pakowaniu bagaży należy uważać, aby szczelnie nie zakryć kratek wentylacji baterii trakcyjnej. Jak też plastikowe panele nadkoli, które można porysować ostrymi elementami wózka dziecięcego.

Testy - Hyundai Kona EV - próba z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Wysokość od podłogi do ruchomej półki bagażnika wynosi 42 cm. Na tej przestrzeni zmieściliśmy oba wózki dziecięce. Jednak wcześniej musieliśmy zdjąć z nich kółka. Miejsce na nie znajdziemy w nieużywanej wnęce na koło zapasowe lub w zamykanym schowku niższego poziomu - tuż przy plecach kanapy.

Zmierzona przez nas wysokość do krawędzi zderzaka to 66 cm, do progu bagażnika 70 cm, a do rączniki służącej do zamykania klapy 188 cm. Ona sama unosi się na 198 cm.