TESTY
Plusy i minusy | Skoda Superb IV kombi plug-in
Jest Super(b) - plug-in z szybkim ładowaniem i 3 parami Isofix
| tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nową Skodę Superb możemy wyróżnić za więcej niż trzy elementy, ale najważniejszymi z nich jest gniazdo szybkiego ładowania układu napędowego hybrydy plug-in oraz możliwość montażu trzech fotelików dziecięcych typu Isofix. Minusem jest między innymi miejsce umieszczenia dźwigni przekładni DSG.
PLUSY
Trzy pary mocowań Isofix,
to standard wyposażenia nowej Skody Superb. Dwie znajdziemy na skrajnych miejscach kanapy, trzecie na siedzeniu pasażera. Uchwyty te zapewniają niezmiennie najbezpieczniejszy sposób montażu fotelików dziecięcych. A taka konfiguracja pozwala na elastyczne ich umieszczenie w zależności od indywidualnych potrzeb.
Gniazdo szybkiego ładowania hybrydy plug-in,
to dla nas nowość. Do tej pory nie spotkaliśmy się z nim w żadnym testowanym samochodzie z tego rodzaju napędem. W praktyce możliwość podłączenia kabla CCS i ładowanie prądem stałym z maksymalną mocą 50 kW skraca czas do niespełna półgodziny. To pięć razy krócej niż przy użyciu standardowej wtyczki Type-2 z prądem zmiennym do 11 kW. Do tego nowa Skoda Superb została wyposażona w pojemniejszą baterię (25,7 kWh), a deklarowany przez producenta zasięg wzrósł do 130 kilometrów.
Możliwość przedłużenia siedziska fotela,
o pięć centymetrów robi różnicę w przypadku wysokich osób. Dla nich to lepsze podparcie ud, a więc i komfort podróżowania. Z kolei przy montażu bazy lub fotelika dziecięcego pozwala na pełne podparcie podstawy na siedzisku, co zwiększa stabilność i bezpieczeństwo.
MINUSY
Dźwignia do zmiany biegów,
automatycznej przekładni w nowej Skodzie Superb została przeniesiona na kolumnę kierowniczą, w miejsce przełącznika pracy wycieraczek. Takie rozwiązanie znamy już z testów modeli Mercedesa czy Renault i za każdym razem wymagało przyzwyczajenia. Chcąc przetrzeć szybę odruchowo wciskana jest prawa dźwignia. Oczywiście takim przypadkowym ruchem nie zmienimy przełożenia skrzyni podczas jazdy.
Brak możliwości wyjęcia zagłówka z fotela pasażera,
uniemożliwił nam montaż fotelika dziecięcego z grupy 2-3. Pomiędzy jego konstrukcją a oparciem siedzenia powstał pusty klin, który nie zapewnia optymalnego przylegania do siebie obu tych powierzchni.
Sposób zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku nowej Skody Superb mamy mechaniczny zamek umieszczony w prawym boku kokpitu. Przeznaczono do niego grot schowany w module systemu Kessy Full.
W praktyce status działania poduszki powietrznej pasażera zmieniliśmy nieoryginalnym kluczykiem pasującym do wąskiej szczeliny przełącznika. Stwarza to potencjalne ryzyko, że dokona tego każda osoba, bez konieczności posiadania fabrycznego kluczyka.
Dane z komputera pokładowego Skody Superb IV kombi plug-in:
dystans przejechany podczas testu | 878 km |
średnia prędkość | 35 km/h |
średnie zużycie paliwa | 4,8 l/100 km |
średnie zużycie prądu | 2,4 kWh/100 km |