TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Jeep Avenger

Dziecko w Jeepie Avenger - foteliki i wózki

24.11.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Montaż fotelików na trzech miejscach z mocowaniem Isofix przebiegł prawie bez zastrzeżeń. Na skrajnych siedzeniach kanapy zabrakło plastikowych nakładek i przy wsuwaniu szyn trzeba uważać na wąskie nacięcia w skórzanej tapicerce. W bagażniku Jeepa Avenger zmieściły się jednocześnie dwa wózki dziecięce.

Testy - Jeep Avenger - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Jeepa Avenger:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

Testy - Jeep Avenger - próba z montażem fotelika-nosidełka dla dziecka, miejsce pasażera, Isofix, tyłem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi

Dezaktywacja działania poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Jeepie Avenger zamontujemy go przede wszystkim za pomocą systemu Isofix (standard na tym miejscu w każdej wersji wyposażenia).

Uchwyty umieszczono bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela pasażera. Wsunięcie szyn oraz rozstawienie nogi stabilizującej (dla optymalnego oparcia wyjęliśmy dywanik podłogowy) wykorzystywanej przez nas bazy Maxi-Cosi 2WayFix przebiegło bez uwag. Podobnie jak wstawienie i wyjęcie nosidełka dziecięcego.

Według naszych pomiarów siedzisko fotela pasażera ma 51 cm długości i 48 cm szerokości (33 cm pomiędzy wyprofilowaniami bocznymi).

Testy - Jeep Avenger - próba z montażem fotelika dziecięcego, miejsce pasażera, Isofix, tyłem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi

Na tej samej bazie Maxi-Cosi zamontujemy tyłem do kierunku jazdy także fotelik 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka i dla odmiany pozostaje na stałe w samochodzie.

Wyższe nadwozie Jeepa Avenger pomaga wykonać wszelkie czynności związane z włożeniem i zapięciem dziecka w foteliku.

Testy - Jeep Avenger - miejsce na nogi pasażera, kanapa

Montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też ustawić oparcie w pionie (regulacja za pomocą pokrętła) i maksymalnie obniżyć fotel (regulacja niedostępna w żadnej wersji wyposażenia i na liście opcji).

W takiej konfiguracji na wysokości kolan pasażera siedzącego z tyłu na kanapie pozostało zaledwie 7 cm wolnego miejsca.

Testy - Jeep Avenger - próba z montażem fotelika dziecięcego, miejsce pasażera, Isofix, przodem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi

Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można ustawić również przodem do kierunku jazdy (zalecamy stosowanie jak najdłużej pozycji tyłem). W tej konfiguracji - pomimo głębokich wyprofilowań bocznych fotela pasażera - bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika dziecięcego.

Testy - Jeep Avenger - próba zapięcia klamry pasa top-tether, fotel pasażera

Dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci umieszczono na dole pleców oparcia fotela pasażera. Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kanapy.

Testy - Jeep Avenger - próba z montażem fotelika dziecięcego, miejsce pasażera, Isofix, przodem do kierunku jazdy, Britax-Romer TriFix

Na czas wsunięcia grubszych szyn Isofix fotelika Britax-Romer TriFix odchyliliśmy oparcie miejsca pasażera. Jego skorupa zmieściła się na wyprofilowaniach bocznych fotela.

Ponownie wyższe nadwozie Jeepa Avenger ułatwia wykonanie wszelkich czynności związanych z podróżą małego dziecka.

Testy - Jeep Avenger - próba z montażem fotelika dziecięcego, miejsce pasażera, Isofix, przodem do kierunku jazdy, Recaro

Przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dla największego dziecka zdemontowaliśmy zagłówek. Czynność ta jest łatwa do wykonania. Zyskujemy tym optymalną stabilność. W tym przypadku także na czas wsunięcia szyn Isofix odchyliliśmy oparcie fotela pasażera.

Testy - Jeep Avenger - próba z montażem fotelika-nosidełka dla dzieci, kanapa, Isofix, tyłem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi

Uchwyty Isofix na skrajnych miejscach kanapy schowano za wąskimi nacięciami skórzanej tapicerki. Zabrakło na nich plastikowych prowadnic, pomimo to łatwo zmieściliśmy w nich wąskie szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Przed rozstawieniem nogi stabilizującej wyjęliśmy dywanik z podłogi.

Podstawa bazy optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy. Wyższe nadwozie crossovera Jeepa oraz szeroko otwierana druga para drzwi ułatwia wkładanie i wyjmowanie fotelika-nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

Testy - Jeep Avenger - próba z montażem fotelika dziecięcego, kanapa, Isofix, tyłem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi

Na tej samej bazie zamontowanej na kanapie ustawiliśmy także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Przy ocenie tej czynności, jak też ergonomii, bez uwag.

Testy - Jeep Avenger - miejsce na nogi pasażera, przód

Ustawienie na kanapie samochodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Jeep Avenger - próba z montażem fotelika dziecięcego, kanapa, Isofix, przodem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi

Bez uwag także po ustawieniu fotelika 2WayPearl przodem do kierunku jazdy (dla bezpieczeństwa dziecka zalecamy możliwie jak najdłużej stosowanie pozycji tyłem). W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Wszystkie miejsca w Jeepie Avenger z mocowaniami Isofix oraz wykorzystywana przez nas baza i foteliki Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.

Testy - Jeep Avenger - próba zapięcia klamry pasa top-tether, kanapa

Kolejne punkty top-tether umieszczono w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy. Klamrę pasa mocującego najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja składania oparć, fabrycznie podzielonych w proporcji 60:40.

Testy - Jeep Avenger - próba z montażem fotelika dziecięcego, kanapa, Isofix, przodem do kierunku jazdy, Britax-Romer

Przed montażem grubszych szyn Isofix fotelika Britax-Romer TriFix próbowaliśmy nałożyć na nacięcia tapicerki kanapy plastikowe nakładki. Niestety były one za wąskie - co już teraz zaliczymy do wad Jeepa Avenger. Musieliśmy więc obejść się bez nich, uważając jednocześnie, aby nie uszkodzić skórzanej tapicerki.

Konstrukcja fotelika optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 st.

Testy - Jeep Avenger - próba z montażem fotelika dziecięcego, kanapa, Isofix, przodem do kierunku jazdy, Recaro

Przed montażem fotelika dla najstarszego dziecka zdemontowaliśmy z kanapy zagłówek. Ta czynność jest łatwa do wykonania.

Podstawa fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko. Bez przeszkód mogliśmy ustawić zagłówek fotelika na maksymalną wysokość. Pomiędzy siedziskiem kanapy a podsufitką jest 95 cm.

Testy - Jeep Avenger - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 20 cm wolnego miejsca. Zdecydowanie odradzamy korzystanie z powyższego przepisu.

Zmierzona przez nas szerokość kanapy Jeepa Avenger wynosi 122 cm.

Ponadto Jeep Avenger wyposażony jest fabrycznie w trzy pary mocowań Isofix - dodatkowa znajduje się na fotelu pasażera.

Testy - Jeep Avenger - przestronność bagażnika, wózki dziecięce

Wózki dziecięce użyte w teście Jeepa Avenger:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Jeep Avenger - próby z zapakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, gondla, podwozie, X-lander

Bazowa pojemność bagażnika Jeepa Avenger wynosi 380 litrów. Przestrzeń ta została przedzielona sztywną podłogą. Przy górnym ustawieniu nie zmieściło się (na szerokość) kompletne podwozie naszego wózka.

Półkę łatwo przełożyć na niższy poziom. Wówczas mamy do dyspozycji bagażnik o długości 67 cm i szerokości 100 cm (w praktyce przeszkadzają wsporniki i jest 88 cm). W takiej konfiguracji zmieściły się wszystkie elementy naszego wózka X-lander.

Testy - Jeep Avenger - próby z zapakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, spacerówka, Quinny

W górnym położeniu podłogi bagażnik Jeepa Avenger ma 66 cm długości i 100 cm szerokości oraz 3 cm głębokości. Wysokość do ruchomej półki wynosi 43 cm. Na tej przestrzeni łatwo zmieścić złożony wózek-spacerówkę dla dziecka.

Plecy oparć kanapy i boki bagażnika wykończono tekstylną wykładziną, co chroni powierzchnie (w porównaniu do plastikowego panelu na klapie) przed przypadkowym zarysowaniem, na przykład metalowymi elementami wózka dziecięcego.

Testy - Jeep Avenger - próby z zapakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Przy obniżonej podłodze w bagażniku Jeepa Avenger zmieściły się jednocześnie dwa wózki dziecięce (z podwozia X-lander zdjęliśmy większe kółka). W tym przypadku wysokość do ruchomej półki wynosi 53 cm (55 cm z wyjętą płytą), zaś głębokość przy progu 11 cm (13 cm).

Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 58 cm, do progu 71 cm, a do przycisku do zamknięcia klapy 190 cm. Ona sama unosi się na 201 cm.