TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Jeep Avenger
Dziecko w Jeepie Avenger - wyposażenie samochodu
23.11.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Jeep Avenger wyróżnia się trzema pary mocowań Isofix do samochodowych fotelików dla dzieci. Z branych przez nas pod uwagę elementów wyposażenia zabrakło między innymi nawiewów powietrza z tyłu, rozkładanego podłokietnika kanapy oraz uchwytów do siatki lub linek zabezpieczających przedmioty przewożone w bagażniku.
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera znajduje się w zamykanym schowku kokpitu. To mechaniczny, typowy dla modeli samochodów z grupy PSA, zamek. Do zmiany statusu - zgodnie z widniejącym schematem - przeznaczono grot ukryty w module bezkluczykowego dostępu do pojazdu.
Jest to jednak standard tylko w testowanej wersji wyposażenia Summit. W wersji Longitude oraz Altitude system ten jest opcją (dopłata odpowiednio 7800 zł lub 8300 zł za pakiet Infotainment & Convenienc). Przy braku wyboru tej opcji jak i bazowej wersji Avenger do zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera służy ten sam kluczyk, co do stacyjki silnika.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie obudowy lusterka wstecznego. To kolejne rozwiązanie przeniesione z modeli samochodów z grupy PSA.
Przy aktywnej poduszce powietrznej pasażera podświetla się, na minutę od uruchomienia silnika, piktogram z napisem ON.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się - przez cały czas pracy silnika - piktogram z napisem OFF.
Ostrzeżenie przed montażem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
Na dole pleców fotela pasażera umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Odpowiada im para mocowań Isofix (i-Size). Uchwyty umieszczono bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela pasażera.
To standard każdej wersji wyposażenia Jeepa Avenger.
Kolejne dwa punkty top-tether znalazły się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.
Odpowiadają im pary mocowań Isofix (i-Size). Uchwyty schowano w nacięciach, zabezpieczonych suwakiem, skórzanej tapicerki kanapy.
Standardem wyposażenia każdej wersji Jeepa Avenger są elektrycznie regulowane boczne szyby. Wszystkie opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd funkcja zapobiegająca przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym na panelu swoich drzwi.
W ramie drugiej pary drzwi znajduje się blokada możliwości ich otwarcia od strony kabiny pasażerskiej. W przypadku Jeepa Avenger służy do tego - zgodnie z wytłoczonym schematem - stały przełącznik.
Jedną z opcji wersji wyposażenia Summit jest skórzana tapicerka w kolorze czarnym (dopłata 4900 zł). Wykończono nią także plecy foteli, co ułatwia usunięcie zabrudzeń, na przykład śladów butów dzieci podróżujących w fotelikach zamontowanych na kanapie.
Przyciemniane szyby z tyłu są standardem jedynie w topowej wersji wyposażenia Summit. W Longitude to opcja w pakiecie Tech & Style (7800 zł), a w Altitude w pakiecie Style & LED (7100 zł). W bazowej Avenger brak.
Na końcu centralnego tunelu znajduje się port usb-C, który może posłużyć za źródło zasilania urządzeń multimedialnych, z których korzystają dzieci podczas podróży. To standard w wersjach Altitude oraz Summit. W Longitude wymaga wyboru opcji Infotainment & Convenienc (7800 zł).
Na fabrycznym wyposażeniu każdej wersji Jeepa Avenger znajdują się dwa porty usb typu a (tylko zasilanie) i c (dodatkowo podłączenie do Android Auto lub Apple CarPlay) oraz samochodowe gniazdo 12V. Zestaw ten znajduje się na dole środkowej części kokpitu.