TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Kia Ceed
Dziecko w Kii Ceed - foteliki i wózki
12-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Podstawa - wykorzystywanej przez nas do ocen - bazy Isofix nie przylegała całą powierzchnią do siedziska kanapy. Kia Ceed hatchback w wersji ze spalinowym silnikiem ma większy bagażnik z możliwością regulacji wysokości podłogi.
Foteliki dziecięce użyte w teście Kii Ceed III hatchback:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Kii Ceed zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W trakcie tej czynności nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Fotele w wersji GT-Line mają głębokie profilowania. Pomimo to skorupa fotelika/nosidełka mieściła się w nich.
Według naszych pomiarów siedzisko fotela ma aż 55 cm długości i 49 cm szerokości (29 cm pomiędzy bocznymi profilowaniami).
Ustawienie fotelika dziecięcego na miejscu pasażera w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej na kanapie pozostaje około 15 cm wolnej przestrzeni.
Należy też ustawić oparcie maksymalnie w pionie (regulacja za pomocą pokrętła) i całość maksymalnie obniżyć (regulacja manualna jest standardem od wersji wyposażenia L, w M wymaga dopłaty do pakietu Smart 4000 zł).
Skrajne miejsca kanapy Kii Ceed wyposażono w pary uchwytów Isofix. Ukryto je pod zdejmowanymi zaślepkami, trzeba znaleźć dla nich miejsce. Plastikowe nakładki ułatwiają prawidłowe wsuwanie szyn fotelika.
Podczas próby z montażem bazy Isofix pomiędzy jej podstawą a siedziskiem kanapy (długość 46 cm) powstał pusty klin. Bez uwag w trakcie rozstawiania nogi stabilizującej (dla stabilniejszego podparcia sugerujemy wyjęcie dywanika podłogowego).
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z dzieckiem z kabiny pasażerskiej.
Na tej samej bazie Maxi-Cosi 2WayFix zamontowaliśmy tyłem do kierunku jazdy fotelik 2WayPearl dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych w włożeniem, zapięciem czy wyjęciem dziecka z fotelika. Trzeba się jednak liczyć z niższym zawieszeniem „zwykłego” auta kompaktowego.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można też ustawić przodem do kierunku jazdy (proponujemy jednak maksymalnie jak najdłużej korzystać z pozycji tyłem).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt nachylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa trzeciej generacji Kii Ceed oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znalazły się dodatkowe punkty mocowań (top-tether) wybranych fotelików dziecięcych.
Zapięcie klamry pasa jest łatwe zarówno od strony bagażnika (podłoga ma 78 cm długości), jak i kabiny pasażerskiej (składane oparcia w proporcji 60:40 są standardem w każdej wersji, wyjątkiem jest BL i BX w hybrydzie plug-in, gdzie zastosowano 40:20:40).
Plastikowe nakładki w miejscach mocowań Isofix nie przeszkadzają w wsunięciu grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix.
Zmierzony przez nas kąt nachylenia oparcia kanapy (do siedziska) wynosi 110 stopni.
Konstrukcja fotelika dobrze przylegała do wyprofilowań kanapy Kii Ceed w wersji wyposażenia GT-Line. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed ustawieniem na kanapie fotelika dla największego dziecka zdemontowaliśmy z niej zagłówek. Jest to czynność prosta do wykonania.
Podstawa używanego przez nas fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Bez problemu ustawiliśmy na maksymalną wysokość jego zagłówek.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki to 95 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Kii Ceed hatchback naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 22 cm wolnej przestrzeni. Nie ma więc miejsca dla trzeciego dziecka, zresztą i tak stanowczo odradzamy z korzystania z tego przepisu.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wyniosła 125 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Kii Ceed III hatchback:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Mamy więc 395 litrów przedzielone w standardzie ruchomą podłogą. Jej płyta ma wymiar 78 x 103 cm. Wysokość, w górnym położeniu na równi z progiem, od podłogi do półki, wynosi 41 cm. Pod nią bez problemu schowaliśmy dwuczęściowy wózek X-lander - podwozie z kółkami i gondolę.
Mamy więc 395 litrów przedzielone w standardzie ruchomą podłogą. Jej płyta ma wymiar 78 x 103 cm. Wysokość, w górnym położeniu, od podłogi do półki, wynosi 41 cm. Pod nią bez problemu schowaliśmy dwuczęściowy wózek X-lander - podwozie z kółkami i gondolę.
Płytę podłogi wyposażono w cztery zaczepy do siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Nadkola - prawe w całości zabudowane głośnikami systemu JBL - pokryto wykładziną co chroni przed przypadkowym porysowaniem. Na wewnętrznej stronie klapy jest plastikowy panel.
Nasza testowa spacerówka Quinny zmieściła się tylko na szerokość bagażnika.
Po przełożeniu podłogi na dół, ograniczona wspornikami płyta, 74 cm długości i 101 cm szerokości. Głębokość przy progu to 10 cm, zaś wysokość do półki wzrosła do 50 cm.
Na takiej przestrzeni bez problemu zmieściły się wszystkie elementy naszych wózków dziecięcych.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka to 56 cm, a do progu 62 cm. Klapa otwiera się tylko manualnie. Rączkę do zamykania umieszczono na wysokości 180 cm. Do jej uniesienia potrzeba 197 cm.