TESTY
Plusy i minusy | Kia Ceed III hatchback
Nowe elementy wyposażenia Kii Ceed
14-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Facelifting trzeciej generacji Ceeda przyniósł kilka ważnych zmian na liście wyposażenia, które zaliczamy do plusów. Po drugiej stronie mamy trzy zastrzeżenia odnoszące się do bezpieczeństwa dzieci.
PLUSY
Systemy wsparcia kierowcy w standardzie wyposażenia,
wypełniają długą listę. Poza obecnie wdrażanym przypomnieniem o sprawdzeniu zajętości tylnych miejsc podczas wysiadania z samochodu, mamy przede wszystkim aktywny układ utrzymania toru jazdy na osi wybranego pasa ruchu oraz asystenta informującego o ruszeniu poprzedzającego pojazdu, np. spod świateł. Na pokładzie także system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą, ale tylko z funkcją rozpoznania pieszego (za rozszerzenie o detekcję rowerzysty trzeba niestety dopłacić).
Więcej nowych systemów dostępnych jest w pakiecie Bezpieczeństwo (3000 zł).
Oświetlenie zewnętrzne,
zostało oparte na technologii LED. Szczególnie wyróżniają się klosze lamp z tyłu z dynamicznymi kierunkowskazami (tylko w hatchbacku i wersji wyposażenia GT-Line). Standardem jest układ automatycznego włączania świateł mijania z czujnikiem zmierzchu oraz funkcja przełączania tych świateł z drogowymi.
Dwusprzęgłowa skrzynia z siedmioma przełożeniami,
zdecydowanie podnosi komfort użytkowania testowanego egzemplarza Kii Ceed. Do tego tryb manualny i łopatki do zmiany biegów przy kierownicy podkreślają nazwę wersji GT-Line. Do wyboru także sportowy profil jazdy.
Niestety, w obecnej ofercie Ceeda nie ma już tej skrzyni, montowana jest jedynie 6-biegowa manualna. Zaś automat dostępny jedynie z układem hybrydy plug-in, w dodatku ma tylko sześć przełożeń.
MINUSY
Wysokość umieszczenia uchwytów Isofix,
nie zapewnia optymalnego przylegania podstawy bazy czy fotelika na siedzisku kanapy. Pomiędzy nimi powstała pusta przestrzeń, co może obniżyć stabilność mocowania w trakcie zdarzenia drogowego.
Z definicji oba elementy powinny być do siebie idealnie dopasowane, bo widnieją na nich oznaczenia i-Size.
Uchwyty do zaczepienia siatki lub linek,
zabezpieczających przewożone przedmioty umieszczono w ruchomej płycie podłogi bagażnika. Nie zapewnia to stabilnego mocowania, np. w trakcie zdarzenia drogowego.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku trzeciej generacji Kii Ceed mamy mechaniczny zamek umieszczony w boku kokpitu. Do zmiany jej statusu należy użyć, tego samego co do stacyjki rozrusznika, kluczyka.
W praktyce dokonaliśmy tego innym, płaskim kluczem pasującym do szczeliny zamka. Stwarza to ryzyko przełączenia pozycji poduszki przez nieuprawnioną osobę.
Dane z komputera pokładowego:
pokonany dystans: 1008 km, średnia prędkość: b.d. km/h, średnie zużycie paliwa: 6,1 l/100 km.