TESTY

Plusy i minusy | Kia Ceed III hatchback

Nowe elementy wyposażenia Kii Ceed

14-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Facelifting trzeciej generacji Ceeda przyniósł kilka ważnych zmian na liście wyposażenia, które zaliczamy do plusów. Po drugiej stronie mamy trzy zastrzeżenia odnoszące się do bezpieczeństwa dzieci.

Testy - Kia Ceed III hatchback - podsumowanie testu wersji po faceliftingu z 2021 roku

PLUSY

Testy - Kia Ceed III hatchback - systemy wsparcia kierowcy w standardzie wyposażenia

Systemy wsparcia kierowcy w standardzie wyposażenia,

wypełniają długą listę. Poza obecnie wdrażanym przypomnieniem o sprawdzeniu zajętości tylnych miejsc podczas wysiadania z samochodu, mamy przede wszystkim aktywny układ utrzymania toru jazdy na osi wybranego pasa ruchu oraz asystenta informującego o ruszeniu poprzedzającego pojazdu, np. spod świateł. Na pokładzie także system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą, ale tylko z funkcją rozpoznania pieszego (za rozszerzenie o detekcję rowerzysty trzeba niestety dopłacić).

Więcej nowych systemów dostępnych jest w pakiecie Bezpieczeństwo (3000 zł).

Oświetlenie zewnętrzne,

zostało oparte na technologii LED. Szczególnie wyróżniają się klosze lamp z tyłu z dynamicznymi kierunkowskazami (tylko w hatchbacku i wersji wyposażenia GT-Line). Standardem jest układ automatycznego włączania świateł mijania z czujnikiem zmierzchu oraz funkcja przełączania tych świateł z drogowymi.

Testy - Kia Ceed III hatchback - dwusprzęgłowa skrzynia z siedmioma przełożeniami

Dwusprzęgłowa skrzynia z siedmioma przełożeniami,

zdecydowanie podnosi komfort użytkowania testowanego egzemplarza Kii Ceed. Do tego tryb manualny i łopatki do zmiany biegów przy kierownicy podkreślają nazwę wersji GT-Line. Do wyboru także sportowy profil jazdy.

Niestety, w obecnej ofercie Ceeda nie ma już tej skrzyni, montowana jest jedynie 6-biegowa manualna. Zaś automat dostępny jedynie z układem hybrydy plug-in, w dodatku ma tylko sześć przełożeń.

MINUSY

Testy - Kia Ceed III hatchback - wysokość umieszczenia uchwytów Isofix

Wysokość umieszczenia uchwytów Isofix,

nie zapewnia optymalnego przylegania podstawy bazy czy fotelika na siedzisku kanapy. Pomiędzy nimi powstała pusta przestrzeń, co może obniżyć stabilność mocowania w trakcie zdarzenia drogowego.

Z definicji oba elementy powinny być do siebie idealnie dopasowane, bo widnieją na nich oznaczenia i-Size.

Testy - Kia Ceed III hatchback - uchwyty do zaczepienia siatki lub linek

Uchwyty do zaczepienia siatki lub linek,

zabezpieczających przewożone przedmioty umieszczono w ruchomej płycie podłogi bagażnika. Nie zapewnia to stabilnego mocowania, np. w trakcie zdarzenia drogowego.

Testy - Kia Ceed III hatchback - sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku trzeciej generacji Kii Ceed mamy mechaniczny zamek umieszczony w boku kokpitu. Do zmiany jej statusu należy użyć, tego samego co do stacyjki rozrusznika, kluczyka.

W praktyce dokonaliśmy tego innym, płaskim kluczem pasującym do szczeliny zamka. Stwarza to ryzyko przełączenia pozycji poduszki przez nieuprawnioną osobę.

Dane z komputera pokładowego:

pokonany dystans: 1008 km, średnia prędkość: b.d. km/h, średnie zużycie paliwa: 6,1 l/100 km.