TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Kia Sportage plug-in

Dziecko w Kii Sportage - foteliki i wózki

23.05.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Na uchwytach Isofix brakuje plastikowych nakładek ułatwiających wsunięcie i montaż szyn fotelika. Wersja plug-in ma najmniejszy w gamie Kii Sportage bagażnik, ale zmieściliśmy w nim jednocześnie dwa wózki dziecięce.

Testy - Kia Sportage plug-in - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Kii Sportage:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

Testy - Kia Sportage plug-in - montaż fotelika, miejsce pasażera, pas bezpieczeństwa, tyłem do kierunku jazdy

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Kii Sportage zamocujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

W trakcie naszej próby z użyciem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag. Na plus wyższe nadwozie auta, co ułatwia wykonanie wszystkich czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem fotelika.

Testy - Kia Sportage plug-in - miejsce na nogi pasażera, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć fotel i ustawić oparcie w pionie (elektryczna regulacja dostępna w wersjach wyposażenia Anniversary, Business Line i GT-Line).

W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 16 cm wolnej przestrzeni.

Testy - Kia Sportage plug-in - montaż nosidełka dla dziecka, kanapa, baza Isofix, i-Size, tyłem do kierunku jazdy

Pary uchwytów Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy Kii Sportage. Umieszczono jest bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem. Brak plastikowych nakładek nie utrudnia wsunięcia cienkich szyn wykorzystywanej przez nas bazy Maxi-Cosi 2WayFix.

Przed rozstawieniem jej nogi stabilizującej wyjęliśmy dywanik podłogowy. Zapewnia to stabilniejsze oparcie.

Wyższe zawieszenie tego SUV-a zapewnia większy komfort podczas wkładania i wyjmowania nosidełka dziecięcego z samochodu.

Kia Sportage ma regulowany kąt ustawienia oparcia kanapy. Pozwala to na lepsze dopasowanie do danego modelu fotelika dziecięcego. Z tej możliwości korzystaliśmy w naszych testach.

Testy - Kia Sportage plug-in - montaż fotelika dla dziecka, kanapa, baza Isofix, i-Size, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Isofix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka. W pozycji tyłem do kierunku jazdy bez uwag. Ponownie wyższe zawieszenie auta ułatwia wykonanie wszelkich czynności związanych z wkładaniem/wyjmowaniem oraz zapianiem dziecka.

Testy - Kia Sportage plug-in - miejsce na nogi pasażera, przód

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.

Testy - Kia Sportage plug-in - montaż fotelika dla dziecka, kanapa, baza Isofix, i-Size, przodem do kierunku jazdy

Fotelik 2WayPearl można obrócić na bazie 2WayFix do pozycji przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłuższe korzystanie z ustawienia tyłem).

W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji. Ponownie na plus wyższe zawieszenie auta.

Kanapa Kii Sportage oraz wykorzystywane przez nas bazy i foteliki Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.

Testy - Kia Sportage plug-in - zapięcie pasa top-tether

W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.

Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja dzielenia i składania oparć kanapy (40:20:40).

Testy - Kia Sportage plug-in - montaż fotelika z grupy 1, przodem do kierunku jazdy, Isofix, top-tether

Pomimo braku plastikowych prowadnic na uchwytach Isofix bez problemu wsunęliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi od 105 do 110 stopni.

Testy - Kia Sportage plug-in - montaż fotelika z grupy 2-3, przodem do kierunku jazdy, Isofix

Przed montażem naszego fotelika dla największego dziecka (grupa 2-3) zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Zapewnia to optymalne przyleganie pleców do oparcia.

Podstawa naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko. Zagłówek fotelika wysunęliśmy na maksymalną wysokość.

Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapa do podsufitki Kii Sportage wynosi 92 cm.

Testy - Kia Sportage plug-in - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy samochodu

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 27 cm wolnego miejsca. Zdecydowanie odradzamy korzystanie z powyższego przepisu.

Zmierzona przez nas szerokość kanapy Kii Sportage wynosi 127 cm.

Testy - Kia Sportage plug-in - próby spakowania do bagażnika wózków dziecięcych

Wózki dziecięce użyte w teście Kii Sportage:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Kia Sportage plug-in - próba spakowania do bagażnika wózka dziecięcego, podwozie, gondola

Kia Sportage w wersji plug-in ma najmniejszy bagażnik, mierzy on 540 litrów. Pod podłogą mamy schowek na gaśnicę czy trójkąt ostrzegawczy, a we wnęce koła zapasowego umieszczono niewielką baterię trakcyjną i… akumulator 12V.

W praktyce wykorzystamy tylko górną płytę podłogi. Ma ona 85 cm długości i 103 cm szerokości (między nadkolami). Do zwijanej rolety jest 44 cm wysokości. Na tej przestrzeni zmieściliśmy obok siebie dwie części wózka dziecięcego x-lander (kompletne podwozie i gondolę).

Testy - Kia Sportage plug-in - próba spakowania do bagażnika wózka-spacerówki

Nadkola i klapę bagażnika wykończono tworzywem sztucznym, co naraża te powierzchnie na przypadkowe zarysowanie przewożonymi przedmiotami, na przykład wózkiem dziecięcym. W zabezpieczeniu pomocne są cztery (plastikowe) oczka do mocowania siatki lub linek.

Nasz wózek-spacerówka zmieścił się zarówno wzdłuż, jak i w poprzek bagażnika Kii Sportage plug-in.

Testy - Kia Sportage plug-in - dwa wózki dziecięce w bagażniku

Pod zwijaną roletą Kii Sportage plug-in zmieściły się jednocześnie oba wózki dziecięce.

Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 63 cm, do progu 68 cm, a do przycisku do zamykania klapy bagażnika 183 cm. Ona sama unosi się na 197 cm.