TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Kia Sportage plug-in
Dziecko w Kii Sportage - foteliki i wózki
23.05.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Na uchwytach Isofix brakuje plastikowych nakładek ułatwiających wsunięcie i montaż szyn fotelika. Wersja plug-in ma najmniejszy w gamie Kii Sportage bagażnik, ale zmieściliśmy w nim jednocześnie dwa wózki dziecięce.
Foteliki dziecięce użyte w teście Kii Sportage:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Kii Sportage zamocujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W trakcie naszej próby z użyciem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag. Na plus wyższe nadwozie auta, co ułatwia wykonanie wszystkich czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem fotelika.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć fotel i ustawić oparcie w pionie (elektryczna regulacja dostępna w wersjach wyposażenia Anniversary, Business Line i GT-Line).
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 16 cm wolnej przestrzeni.
Pary uchwytów Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy Kii Sportage. Umieszczono jest bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem. Brak plastikowych nakładek nie utrudnia wsunięcia cienkich szyn wykorzystywanej przez nas bazy Maxi-Cosi 2WayFix.
Przed rozstawieniem jej nogi stabilizującej wyjęliśmy dywanik podłogowy. Zapewnia to stabilniejsze oparcie.
Wyższe zawieszenie tego SUV-a zapewnia większy komfort podczas wkładania i wyjmowania nosidełka dziecięcego z samochodu.
Kia Sportage ma regulowany kąt ustawienia oparcia kanapy. Pozwala to na lepsze dopasowanie do danego modelu fotelika dziecięcego. Z tej możliwości korzystaliśmy w naszych testach.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka. W pozycji tyłem do kierunku jazdy bez uwag. Ponownie wyższe zawieszenie auta ułatwia wykonanie wszelkich czynności związanych z wkładaniem/wyjmowaniem oraz zapianiem dziecka.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Fotelik 2WayPearl można obrócić na bazie 2WayFix do pozycji przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłuższe korzystanie z ustawienia tyłem).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji. Ponownie na plus wyższe zawieszenie auta.
Kanapa Kii Sportage oraz wykorzystywane przez nas bazy i foteliki Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja dzielenia i składania oparć kanapy (40:20:40).
Pomimo braku plastikowych prowadnic na uchwytach Isofix bez problemu wsunęliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi od 105 do 110 stopni.
Przed montażem naszego fotelika dla największego dziecka (grupa 2-3) zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Zapewnia to optymalne przyleganie pleców do oparcia.
Podstawa naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko. Zagłówek fotelika wysunęliśmy na maksymalną wysokość.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapa do podsufitki Kii Sportage wynosi 92 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 27 cm wolnego miejsca. Zdecydowanie odradzamy korzystanie z powyższego przepisu.
Zmierzona przez nas szerokość kanapy Kii Sportage wynosi 127 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Kii Sportage:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Kia Sportage w wersji plug-in ma najmniejszy bagażnik, mierzy on 540 litrów. Pod podłogą mamy schowek na gaśnicę czy trójkąt ostrzegawczy, a we wnęce koła zapasowego umieszczono niewielką baterię trakcyjną i… akumulator 12V.
W praktyce wykorzystamy tylko górną płytę podłogi. Ma ona 85 cm długości i 103 cm szerokości (między nadkolami). Do zwijanej rolety jest 44 cm wysokości. Na tej przestrzeni zmieściliśmy obok siebie dwie części wózka dziecięcego x-lander (kompletne podwozie i gondolę).
Nadkola i klapę bagażnika wykończono tworzywem sztucznym, co naraża te powierzchnie na przypadkowe zarysowanie przewożonymi przedmiotami, na przykład wózkiem dziecięcym. W zabezpieczeniu pomocne są cztery (plastikowe) oczka do mocowania siatki lub linek.
Nasz wózek-spacerówka zmieścił się zarówno wzdłuż, jak i w poprzek bagażnika Kii Sportage plug-in.
Pod zwijaną roletą Kii Sportage plug-in zmieściły się jednocześnie oba wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 63 cm, do progu 68 cm, a do przycisku do zamykania klapy bagażnika 183 cm. Ona sama unosi się na 197 cm.