TESTY

Plusy i minusy | Kia Sportage plug-in

Kia Sportage - 3 rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo

27.05.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Uwzględnione przez nas elementy wyposażenia Kii Sportage są standardem bez względu na rodzaj napędu. Wyjątkiem jest rozszerzony asystent zmiany pasa ruchu, którego nie otrzymany w wersjach z silnikiem spalinowym.

Testy - Kia Sportage plug-in - plusy i minusy, podsumowanie, zużycie paliwa, osiągi

PLUSY

Testy - Kia Sportage plug-in - plusy, asystent zmiany pasa ruchu z podglądem obrazu,

Asystent zmiany pasa ruchu z podglądem obrazu,

to praktyczne rozwiązanie niwelujące efekt tzw. martwego pola w lusterku bocznym. W zależności od ustawienia kierunkowskazu podgląd z kamery bocznej wyświetla się na lewej lub prawej stronie cyfrowej deski rozdzielczej.

System ten jest jednak opcją wyposażenia Kii Sportage i to tylko w dwóch najwyższych wersjach wyposażenia Business Line i GT-Line. W modelach miękkiej hybrydy (MHEV) z przekładnią automatyczną DCT dopłata wynosi 8 tys. złotych, w hybrydzie pełnej (HEV) oraz plug-in (PHEV) to 6,5 tys. złotych.

Testy - Kia Sportage plug-in - plusy, centralna poduszka powietrzna,

Centralna poduszka powietrzna,

pomiędzy fotelami chroni głowę kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem się wskutek sił działających podczas zdarzenia drogowego. Według statystyk wypadków to jedna z najczęstszych przyczyn ciężkich lub śmiertelnych obrażeń podczas wypadku. Poduszka ta jest standardem wszystkich poziomów wyposażenia Kii Sportage.

Testy - Kia Sportage plug-in - plusy, regulowany kąt oparcia kanapy

Regulowany kąt oparcia kanapy,

pozwala na lepsze dopasowanie konstrukcji fotelika dziecięcego, a tym samym optymalnej stabilności. To standard każdej wersji wyposażenia Kii Sportage. Oparcia kanapy dzielone są i składane są w proporcji 40:20:40.

MINUSY

Testy - Kia Sportage plug-in - minusy, sterowanie bocznymi szybami

Sterowanie bocznymi szybami,

w obu parach drzwi jest elektryczne. Ale tylko w przypadku kierowcy opuszczają się i podnoszą automatycznie. W pozostałych działają sekwencyjnie, co wiąże się z trzymaniem palca na przycisku. To dość zaskakująca decyzja producenta w porównaniu do tego, że automatycznie sterowane szyby to standard wyposażenia u konkurencji.

W testowanej przez nas topowej wersji GT-Line rozszerzono o tę funkcję szybę pasażera.

Testy - Kia Sportage plug-in - minusy, zaczepy do mocowania siatki lub linek w bagażniku

Zaczepy do mocowania siatki lub linek w bagażniku,

są fabrycznym elementem wyposażenia każdej z pięciu wersji Kii Sportage. Dzięki nim możemy zabezpieczyć transportowane przedmioty, na przykład wózek dziecięcy. Ale zaczepy wykonano z plastiku (w większości testowanych modeli innych marek są metalowe), co może mieć wpływ na jakość mocowania podczas zdarzenia drogowego.

Testy - Kia Sportage plug-in - minusy, sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku Kii Sportage jest to mechaniczny zamek, do którego przeznaczono kluczyk od stacyjki silnika (w modelach od trzeciej wersji wyposażenia Anniversary mamy grot schowany w module Smart Key).

W praktyce dokonaliśmy tego nieoryginalnym kluczykiem pasującym do wąskiej szczeliny zamka. Stwarza to potencjalne ryzyko zmiany statusu działania poduszki powietrznej pasażera przez postronną osobę.


Dane z komputera pokładowego Kii Sportage plug-in:

dystans przejechany podczas testu1352 km
średnia prędkośćb.d. km/h
średnie zużycie paliwa7,6 l/100 km