TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Nissan Ariya

Dziecko w Nissanie Ariya - foteliki i wózki

09.06.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Na mocowaniach Isofix zabrakło plastikowych nakładek, jednak nie mieliśmy problemów z wsunięciem szyn fotelików. Bagażnik Nissana Ariya ma dwa poziomy, górna płyta składa się z dwóch części, które można wykorzystać do dodatkowego zabezpieczenia przewożonych przedmiotów.

Testy - Nissan Ariya - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Nissana Ariya:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Nissan Ariya - montaż fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus, pas bezpieczeństwa, tyłem do kierunku jazdy, miejsce pasażera

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera (automatyczne rozpoznanie nacisku na siedzisko fotela) pozwala na ustawienie na tym miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.

W Nissanie Ariya zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. W naszej próbie z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag. Jego konstrukcja optymalnie pasowała do głębokich wyprofilowań fotela pasażera.

Testy - Nissan Ariya - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu, maksymalnego obniżenia i ustawienia oparcia do pionu. Wszystkie te regulacje są elektryczne od wersji wyposażenia Advance.

W takiej konfiguracji na wysokości nóg dorosłej osoby siedzącej z tyłu pozostaje aż 18 cm wolnej przestrzeni.

Testy - Nissan Ariya - montaż fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/0+, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Mocowania Isofix w Nissanie Ariya znajdziemy tylko na skrajnych miejscach kanapy. W testowym egzemplarzu schowano je w nacięciach skórzanej tapicerki i zabezpieczono suwakiem. Pomimo to bez przeszkód wsunęliśmy szyny naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix.

Przed rozstawieniem nogi stabilizującej powinniśmy zdjąć dywanik tekstylny z podłogi. Zapewni to lepsze oparcie konstrukcji. Jednak w Nissanie Ariya mamy wspólny kawałek dla trójki pasażerów siedzących na kanapie.

Bez uwag przy wstawianiu i wyjmowaniu fotelika/nosidełka z samochodu. Czynności te ułatwia wyższe nadwozie auta oraz szeroko otwierane drzwi z tyłu.

Testy - Nissan Ariya - montaż fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/1, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Isofix zamontujemy też fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. W pozycji tyłem do kierunku jazdy wykonanie wszystkich czynności przy dziecku ułatwia wyższe nadwozie auta i szeroko otwierane drzwi.

Testy - Nissan Ariya - miejsce na nogi, pasażer, przód

Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia miejsca pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.

Testy - Nissan Ariya - montaż fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/1, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Fotelik 2WayPearl można na bazie 2WayFix obrócić przodem do kierunku jazdy (zachęcamy jednak do możliwie jak najdłuższego stosowania pozycji tyłem). W tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Kanapa Nissana Ariya oraz wykorzystywane przez nas produkty firmy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.

Testy - Nissan Ariya - zapięcie pasa top-tether, fotelik dziecięcy, przodem do kierunku jazdy

W plecach skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych Isofix dla dzieci.

Klamrę z pasem najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym składane i dzielone w proporcji 60:40 oparcie kanapy. Jest to standard wyposażenia każdej wersji Nissana Ariya.

Testy - Nissan Ariya - montaż na kanapie fotelika dziecięcego, grupa 1, Isofix, top-tether, Britax-Romer, TriFix, przodem do kierunku jazdy

Pomimo braku plastikowych prowadnic bez problemu wsunęliśmy grubsze szyny Isofix fotelika Btritax-Romer TriFix w nacięcia skórzanej tapicerki. Jego konstrukcja optymalnie pasowała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem i oparciem kanapy samochodu wyniósł 105 st.

Testy - Nissan Ariya - montaż na kanapie fotelika dziecięcego, grupa 2-3, Isofix, pas bezpieczeństwa, Recaro, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem fotelika dla największego dziecka (grupa 2-3) zdemontowaliśmy zagłówek z kanapy samochodu. Czynność ta w Nissanie Ariya jest łatwa do wykonania. Dzięki temu plecy fotelika mają optymalne oparcie.

Jego podstawa nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Bez przeszkód ustawiliśmy na maksymalną wysokość zagłówek fotelika. Odległość od kanapy do podsufitki wynosi 93 cm.

Testy - Nissan Ariya - dziecko bez fotelkika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Według naszych pomiarów kanapa Nissana Ariya ma 130 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych największych fotelików pozostało pomiędzy nimi aż 34 cm (dół). To dobry wynik, ale stanowczo odradzamy przewożenie dziecka w ten sposób.

Testy - Nissan Ariya - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Wózki dziecięce użyte w teście Nissana Ariya:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Nissan Ariya - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, gondola, podwozie, X-lander

Bazowa pojemność bagażnika testowanego egzemplarza Nissana Ariya (napęd na przód) wynosi 468 litrów. W standardzie otrzymujemy podwójną podłogę. Górna płyta, dzielona na dwie części, ma 96 cm długości i 110 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Wysokość do ruchomej półki wynosi 43 cm.

Na tej przestrzeni bez problemu spakowaliśmy dwuczęściowy wózek dziecięcy X-lander - podwozie i gondolę X-Pram.

Testy - Nissan Ariya - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, spacerówka, Quinny

Nadkola bagażnika i plecy kanapy - w przeciwieństwie do klapy - pokryto wykładziną, która chroni powierzchnie bez przypadkowym zarysowaniem, na przykład elementami wózka. Do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty służą cztery fabryczne oczka.

Podział górnej płyty podłogi bagażnika pozwala na częściowe jej obniżenie. Powstałą w ten sposób wnękę wykorzystaliśmy jako dodatkowe zabezpieczenie dla złożonego wózka-spacerówki. Co więcej, płytę tę można także stabilnie postawić w pionie tworząc przegrodę.

Testy - Nissan Ariya - próba z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Po przełożeniu na dół dwóch części górnej podłogi mamy do dyspozycji powierzchnię o wymiarach 74 x 100 cm. Głębokość bagażnika przy progu wynosi 17 cm, zaś wysokość do ruchomej półki 59 cm. Bez trudu zmieściliśmy pod nią nasze dwa wózki dziecięce.

Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do krawędzi zderzaka wyniosła 71 cm, do progu 76 cm, zaś do przycisku do zamykania klapy bagażnika 189 cm. Ona sama podnosi się na 202 cm.