TESTY

Plusy i minusy | Nissan Ariya

Nowe rozwiązania w elektryku Nissana

13.06.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Ariya to trzeci - po LEAF i NV - model samochodu elektrycznego Nissana w Europie. Zastosowano w nim kilka nowych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo, ale z drugiej strony możliwość ustawienia nogi stabilizującej bazy lub fotelika na kanapie utrudnia… zwykły dywanik podłogowy.

Testy - Nissan Ariya - wady i zalety

PLUSY

Testy - Nissan Ariya - sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdym testowanym samochodzie. Z reguły jest to mechaniczny przełącznik, do którego należy użyć dedykowanego kluczyka. W przypadku Nissana Ariya (podobnie jak w bliźniaczym modelu Renault Megane E-Tech) mamy inne rozwiązanie. To system automatycznego wykrywania obecności fotelika dziecięcego na miejscu pasażera. W zależności od obciążenia siedziska i zapięcia pasa bezpieczeństwa poduszka pozostaje nieaktywna (w naszych testach do około 15 kg) lub zostaje aktywowana.

Naszym zdaniem to rozwiązanie eliminuje ryzyko pomyłki ze zmianą statusu poduszki powietrznej pasażera przy ustawieniu na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.

Testy - Nissan Ariya - centralna poduszka powietrzna

Centralna poduszka powietrzna,

pomiędzy fotelem kierowcy i pasażera to wciąż rzadki element wyposażenia nowych samochodów. Jej zadaniem jest ochrona głów tych osób przed wzajemnym zderzeniem się wskutek sił działających w trakcie zdarzenia drogowego. Według statystyk wypadków ten rodzaj obrażeń ma wysoki wskaźnik zgonów.

Testy - Nissan Ariya - inteligentne lusterko wsteczne

Inteligentne lusterko wsteczne,

działa jak wyświetlacz kamery cofania. Z tą różnicą, że kierowca ma szerokokątny podgląd na to, co dzieje się za samochodem w także w trakcie normalnej jazdy do przodu. To nie tylko komfort, ale też bezpieczeństwo podczas manewrowania w miejskich korkach. Obraz obejmuje sąsiednie pasy ruchu. Można też regulować położenie kamery.

MINUSY

Testy - Nissan Ariya - sposób umieszczenia mocowań Isofix

Sposób umieszczenia mocowań Isofix,

w nacięciach skórzanej kanapy (opcja za 10 tys. zł) utrudnia wsunięcie szyn fotelika. Są one wąskie (chociaż w naszych testach nie musieliśmy użyć plastikowych prowadnic). Dodatkowo łatwo uszkodzić tapicerkę metalowymi elementami. Do tego do zasłonięcia nieużywanych mocowań służy zamek błyskawiczny.

Testy - Nissan Ariya - przyciski dotykowe

Przyciski dotykowe,

zastąpiły fizyczne przełączniki między innymi na panelu sterowania klimatyzacją czy środkowym tunelu (system automatycznego parkowania, wybór profili jazdy, funkcja e-pedal i sterowanie wysuwaną półką na środku kokpitu). Rozwiązanie może i nowoczesne, ale w trakcie prowadzenia samochodu kierowca zmuszony jest do oderwania wzroku od drogi i próby trafienia palcem w odpowiednie pole panelu.

Testy - Nissan Ariya - wspólny dywanik podłogow

Wspólny dywanik podłogowy,

pod nogami trzech osób podróżujących na kanapie. Rozwiązanie to nie sprawdziło się przy naszej próbie rozstawienia nogi stabilizującej bazy, na której montuje się fotelik dziecięcy. Powinna mieć ona solidne oparcie bezpośrednio na podłodze samochodu, dlatego eksperci od bezpieczeństwa i producenci fotelików dziecięcych zalecają wyjęcie dywanika tekstylnego bądź gumowego. Aby tak zrobić w Nissanie Ariya zmuszeni jesteśmy do zwinięcia sporego kawałka sztywnego materiału.

Dane z komputera pokładowego Nissan Ariya:

przejechany dystans podczas testu: 860 km, średnia prędkość: 49 km/h, średnie zużycie prądu: 16,2 kWh/100 km.