TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Nissan Townstar kombi
Dziecko w Nissanie Townstar kombi - foteliki i wózki
23-11-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Przez schowek w podłodze nie mogliśmy zamontować bazy Isofix z nogą stabilizującą na fotelu pasażera. Bagażnik, jak to w kombivanie, oferuje bardzo dużą przestrzeń do zagospodarowania.
Foteliki dziecięce użyte w teście Nissana Townstar:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Nissanie Townstar powinniśmy w tym celu wykorzystać trzecią parę mocowań Isofix.
Powinniśmy, ale w podłodze pod nogami pasażera znajduje się schowek. Jego pokrywa nie gwarantuje solidnego oparcia nogi stabilizującej wykorzystywanej przez nas bazy Isofix.
Stąd w testach pozostaliśmy jedynie z instalacją fotelika za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Przy tej próbie z użyciem Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań fotela pasażera.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też ustawić oparcie fotela pasażera w pionie i całość maksymalnie obniżyć (do obu tych funkcji służy mechaniczna dźwignia).
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje aż 24 cm wolnej przestrzeni.
Standardem każdej wersji wyposażenia Nissana Townstar są trzy pary mocowań Isofix. Jedna z nich jest na fotelu pasażera. Za jego plecami, na dole, znajduje się top-tether, czyli dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kanapy. Czynność tą ułatwiają przesuwane drzwi z tyłu.
Mocowania Isofix (i-Size) na miejscu pasażera znajdują się bezpośrednio pomiędzy jego siedziskiem a oparciem. Bez problemu wsunęliśmy z nie grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix.
Być może przy innych modelach konieczne będzie odchylenie oparcia fotela pasażera. Jego regulacja pozwoli na lepsze dopasowanie położenia do konstrukcji danego fotelika dziecięcego. W tym zmiany kąta jego pochylenia.
Przed montażem fotelika z grupy 2-3 zdemontowaliśmy z miejsca pasażera zagłówek. Czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu zapewniamy optymalne jego przyleganie do oparcia fotela pasażera.
Instalacja tego typu fotelika przebiegła bez uwag. Długość i regulacja samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko, bez zastrzeżeń. Wysokość od siedziska fotela pasażera do podsufitki auta jest zmienna w zakresie 108-118 cm.
Kolejne dwie pary fabrycznych mocowań Isofix znajdziemy na skrajnych miejscach kanapy. Te dla odmiany obudowano plastikowymi nakładkami, które ułatwiają poprawny montaż szyn fotelików.
W podłodze przed kanapą nie ma schowków, stąd można oprzeć nogę stabilizującą naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Zmierzona przez nas wysokość od podłogi do siedziska wynosi 42 cm.
Wysokie nadwozie oraz przesuwane boczne drzwi Nissana Townstar pomagają w czynnościach związanych z wkładaniem i wyjmowaniem fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Poza nosidełkiem Pebble Plus na bazie 2WayFix można zainstalować również fotelik 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka. Dla odmiany pozostaje on na stałe w samochodzie.
W pozycji tyłem do kierunku jazdy wykonanie wszystkich czynności związanych z posadzeniem i zapięciem czy też jego wyjęciem dziecka z fotelika ułatwia wysokie nadwozie i przede wszystkim przesuwana konstrukcja drugiej pary drzwi.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak przestrzeni na wysokości kolan.
Fotelik 2WayPearl można przestawić na bazie 2WayFix w pozycji przodem do kierunku jazdy. W tej konfiguracji mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie trzy miejsca mocowań Isofix (fotel pasażera i skrajne na kanapie) w Nissanie Townstar oraz używane przez nas akcesoria Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
Top-tether, dodatkowe punkty kotwiczenia wybranych fotelików samochodowych dla dzieci, umieszczono także w podłodze bagażnika, tuż za plecami skrajnych oparć kanapy.
Najłatwiejszy do nich dostęp uzyskamy od strony kabiny pasażerskiej. Oparcia kanapy są dzielone i składane w proporcji 60:40.
Dzięki nakładkom w miejscach mocowań Isofix wsunięcie szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix było łatwe. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań skrajnych miejsc kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem i oparciem skrajnych miejsc kanapy mierzy 100 st.
Podobnie jak na miejscu pasażera, tak i w przypadku kanapy, przed instalacją fotelika z grupy 2-3 zdemontowaliśmy z niej zagłówek. Czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu zapewniamy lepsze przyleganie konstrukcji fotelika do oparcia kanapy.
Podstawa naszego fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 114 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Przepis ten nie ma zastosowania w Nissanie Townstar.
Kanapa auta mierzy 132 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych dwóch największych fotelików Isofix pozostało pomiędzy nimi 44 cm wolnego miejsca. Bez trudu umieściliśmy trzeci fotelik z grupy 2-3 (mocowanie tylko na samochodowy pas bezpieczeństwa).
Uwaga, nie ma tu technicznych warunków do rozstawienia nogi stabilizującej, np. bazy Maxi-Cosi 2WayFix).
Wózki dziecięce użyte w teście Nissana Townstar:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika tego kombivana to 775 litrów. Ma on regularny kształt. Podłoga ma 92 cm długości i 120 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy, na płasko obok siebie, kompletne podwozie wózka x-lander i gondoli x-pram.
Otwór bagażnika Nissana Townstar jest kwadratowy o wymiarach 112 x 112 cm. wewnątrz wysokość od podłogi do podsufitki wynosi 118 cm.
Po zdjęciu ruchomej półki bez problemu postawiliśmy na kołach komplety wózek z gondolą.
Na fabrycznym wyposażeniu bagażnika Nissana Townstar znajduje się elastyczna siatka, którą oddzielimy kabinę pasażerską. Są też cztery uchwyty do mocowania poziomej siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty. Przekątna pomiędzy nimi wynosi 133 cm.
Nadkola bagażnika i klapę wykończono plastikowymi panelami, co naraża je na przypadkowe porysowanie.
W tak dużej przestrzeni nie ma problemu ze zmieszczeniem złożonego wózka typu parasolka.
Wysokość od podłogi do ruchomej półki bagażnika wynosi 55 cm. Zmieściliśmy pod nią jednocześnie dwuczęściowy wózek X-lander z gondolą oraz złożoną spacerówkę Quinny.
Zmierzona przez nas wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka to 48 cm, progu 60 cm i rączki służącej do zamykania klapy bagażnika 188 cm. Ona sama unosi się na 204 cm.