TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Opel Corsa F Hybrid

Dziecko w Oplu Corsa - foteliki i wózki

10.09.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Uchwyty Isofix na skrajnych miejscach kanapy schowano w wąskich nacięciach tapicerki, co może utrudnić wsunięcie szyn fotelika. W bagażniku nowego Opla Corsy z układem miękkiej hybrydy zmieściliśmy jednocześnie dwa wózki dziecięce.

Testy - Opel Corsa F Hybrid - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Opla Corsa F Hybrid:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

  • Testy - Opel Corsa F Hybrid - fotelik dziecięcy, nosidełko, miejsce pasażera, tyłem do kierunku jazdy, mocowanie Isofix, baza, i-Size

    Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W testowanym Oplu Corsa (F) zamocujemy go za pomocą uchwytów Isofix (standard wyposażenia jedynie w topowej wersji GS).

    Podczas naszych prób z użyciem bazy 2WayFix i nosidełka Pebble Plus marki Maxi-Cosi bez uwag. Także podczas rozstawiania nogi stabilizującej. Wcześniej dla jej lepszego oparcia na podłodze wyjęliśmy tekstylny dywanik.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - fotelik dziecięcy, grupa 0/1, miejsce pasażera, tyłem do kierunku jazdy, mocowanie Isofix, baza, i-Size

    Na tej samej bazie Isofix można zamontować w pozycji tyłem do kierunku jazdy także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka niż niemowlę.

    W tym przypadku fotelik pozostaje na stałe w samochodzie. Przy niższym zawieszeniu nadwozia Opla Corsa trzeba mocniej pochylić się podczas zapinania dziecka. Plusem są szeroko otwierane przednie drzwi.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - miejsce na nogi pasażera, kanapa

    Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też ustawić oparcie maksymalnie w pionie (w nowej Corsie służy do tego pokrętło). W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostało około 12 cm.

    Należy też obniżyć fotel pasażera, ale ta regulacja w testowanym modelu Opla wymagałaby dopłaty 2200 zł.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - fotelik dziecięcy, grupa 0/1, miejsce pasażera, przodem do kierunku jazdy, mocowanie Isofix, baza, i-Size

    Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można też odwrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłużej stosowanie pozycji tyłem).

    W tej konfiguracji, pomimo głębokich profilowań bocznych siedzeń samochodu, bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - mocowanie pasa top-tether, fotel pasażera

    Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików samochodowych dla dzieci (top-tether) umieszczono na dole pleców fotela pasażera. Element ten dostępny jest tylko w topowej wersji wyposażenia GS.

    Klamrę z pasem mocującym najłatwiej zapniemy od strony kanapy.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - fotelik dziecięcy, grupa 1, miejsce pasażera, przodem do kierunku jazdy, mocowanie Isofix, top-tether

    Uchwyty Isofix na fotelu pasażera schowano pomiędzy siedzisko a oparcie. Na czas wsunięcia grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix odchyliliśmy oparcie siedzenia.

    Po zamontowaniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - fotelik dziecięcy, grupa 2-3, miejsce pasażera, przodem do kierunku jazdy, mocowanie Isofix, i-Size

    Przed ustawieniem fotelika Recaro Mako Elite 2 zdemontowaliśmy z siedzenia pasażera zagłówek. Dzięki temu zapewnimy optymalne przyleganie konstrukcji do oparcia.

    Bez przeszkód mogliśmy wysunąć zagłówek fotelika na maksymalną wysokość (odległość od siedziska miejsca pasażera do podsufitki auta wynosi 94 cm).

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - fotelik dziecięcy, nosidełko, kanapa, tyłem do kierunku jazdy, mocowanie Isofix, baza, i-Size

    Na skrajnych miejscach kanapy Opla Corsa znajdują się pary mocowań Isofix. Umieszczono je w wąskich nacięciach materiałowej tapicerki, w przypadku cienkich szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie było problemów z ich wsunięciem.

    Bez uwag podczas rozstawiania nogi stabilizującej. Wcześniej dla jej lepszego oparcia na podłodze wyjęliśmy tekstylny dywanik.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - fotelik dziecięcy, grupa 0/0+, kanapa, tyłem do kierunku jazdy, mocowanie Isofix, baza, i-Size

    Na tej samej bazie umieściliśmy w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Pozostaje on na stałe w samochodzie. Wykonanie czynności związanych z zapięciem czy wyjęciem dziecka może utrudnić niskie nadwozie Opla Corsy i wąsko otwierane drzwi z tyłu.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - miejsce na nogi, fotel pasażera

    Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości swoich kolan.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - fotelik dziecięcy, grupa 0/0+, kanapa, przodem do kierunku jazdy, mocowanie Isofix, baza, i-Size

    Fotelik 2WayPearl zamontowany na kanapie przełożyliśmy też do pozycji przodem do kierunku jazdy (tu również zalecamy jak najdłużej stosowanie ustawienia tyłem).

    W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

    Wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa nowego Opla Corsa (F) spełniają standard i-Size.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - mocowanie pasa top-tether, skrajne miejsce kanapy

    Kolejne mocowania top-tether umieszczono w plecach skrajnych miejsc kanapy nowego Opla Corsa. Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapniemy od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to dzielone i składane oparcie (60:40).

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - fotelik dziecięcy, grupa 1, kanapa, przodem do kierunku jazdy, mocowanie Isofix, top-tether

    Mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy umieszczono w wąskich nacięciach tekstylnej tapicerki. W przypadku grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix musieliśmy użyć plastikowych nakładek.

    Po montażu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

    Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wyniósł 100 st.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - fotelik dziecięcy, grupa 2-3, kanapa, przodem do kierunku jazdy, mocowanie Isofix, i-Size

    Przed montażem z tyłu fotelika Recaro Mako Elite 2 wyjęliśmy także zagłówek kanapy. W nowej Corsie czynność ta jest łatwa do wykonania.

    Podstawa naszego fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.

    Bez przeszkód wysunęliśmy zagłówek fotelika na maksymalną wysokość. Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki samochodu wyniosła 86 cm.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

    Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

    Odległość pomiędzy naszymi fotelikami w nowym Oplu Corsa wynosi od 20 cm (góra) do 30 cm (dół). Nie ma więc wystarczającego miejsca do posadzenia dziecka.

    Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wynosi 120 cm.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

    Wózki dziecięce użyte w teście Opla Corsa F Hybrid:

    • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

    • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - duży, dwuczęściowy wózek dziecięcy w bagażniku

    Bazowa pojemność bagażnika nowego Opla Corsa z układem miękkiej hybrydy wynosi 309 litrów. Płyta podłogowa ma wymiar 62 cm długości i 103 cm szerokości. Wysokość do ruchomej półki 53 cm, zaś głębokość przy progu 18 cm.

    Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy obie części wózka dziecięcego - podwozie z zamontowanymi kołami oraz gondolę.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - złożony wózek - spacerówka dla dziecka w bagażniku

    Nadkola w bagażniku oraz plecy kanapy pokryto wykładziną, co chroni te powierzchnie przed przypadkowym zarysowaniem przewożonymi przedmiotami. Można je zabezpieczyć także siatką lub linkami, ale właściwe do nich 2 zaczepy znajdują się przy progu. Jako kolejną parę przewidziano dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych (top-tether).

    W bagażniku nowej Corsy bez przeszkód zmieściliśmy złożony wózek - spacerówkę.

    Testy - Opel Corsa F Hybrid - dwa wózki dziecięce w bagażniku

    Pod półką bagażnika Opla Corsy (F) zmieściliśmy jednocześnie dwa wózki dziecięce - kompletne podwozie z gondolą i spacerówkę.

    Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka to 63 cm, do progu 73 cm i do rączki służącej do zamykania klapy 180 cm. Ona sama unosi się na wysokość 200 cm.