TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Skoda Superb IV kombi plug-in
Dziecko w Skodzie Superb - foteliki i wózki
| tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowa Skoda Superb wyposażona jest w trzy pary mocowań Isofix, choć nie na wszystkich miejscach zamontowaliśmy nasze foteliki dziecięce. Bagażnik wersji kombi z napędem hybrydowym plug-in ma aż o 180 litrów mniejszą pojemność, jednak i tak pomieścił jednocześnie dwa wózki.
Foteliki dziecięce użyte w teście Skody Superb:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja działania przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W nowej Skodzie Superb zamontujemy go przede wszystkim za pomocą uchwytów Isofix. Podczas wsuwania szyn wykorzystywanej przez nas bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej bez uwag (wcześniej dla optymalnego jej oparcia wyjęliśmy dywanik podłogowy).
Szeroko otwierana pierwsza para drzwi ułatwia wstawianie i wyjmowanie nosidełka z dzieckiem w środku. Jednak trzeba się liczyć z niskim zawieszeniem auta.
Na tej samej bazie Isofix ustawiliśmy w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. W tym przypadku pozostaje on w samochodzie i jest przeznaczony dla nieco większego dziecka. Podczas jego montażu bez uwag.
Ponownie szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z posadzeniem dziecka i zapięciem go szelkami fotelika.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu i obniżenia (w testowanej wersji Selection mamy manualną regulację wysokości). Zaś oparcie fotela pasażera musi być ustawione w pionie.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostało aż 21 cm wolnej przestrzeni.
Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak, aby dziecko jak najdłużej podróżowało w pozycji tyłem).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Przy ustawieniu fotelika dziecięcego na miejscu pasażera w pozycji przodem do kierunku jazdy przednia poduszka powietrzna musi być aktywna.
Na samym dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. Klamrę z pasem zapniemy od strony kanapy.
W Skodzie Superb mocowania Isofix na miejscu pasażera znajdują się bezpośrednio pomiędzy jego siedziskiem i oparciem. Na czas wsunięcia grubszych szyn naszego fotelika Britax-Romer TriFix odchyliliśmy oparcie fotela.
Głębokie wyprofilowania siedzenia pasażera nie przeszkadzały w optymalnym przyleganiu konstrukcji fotelika. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zagłówki foteli Skody Superb mają regulowaną wysokość, ale nie można ich wyjąć. A przez to konstrukcja fotelika dla największego dziecka nie miała optymalnego oparcia. Z tego powodu zrezygnowaliśmy z jego montażu. W podsumowaniu testu zaliczymy to do minusów tego modelu samochodu.
Równie sprawnie poszedł montaż bazy 2WayFix na skrajnym siedzisku kanapy. Przed rozstawieniem nogi stabilizującej również wyjęliśmy dywanik podłogowy. Wkładanie i wyjmowanie nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem ułatwia również szeroko otwierana druga para drzwi.
Podobnie było z montażem fotelika dla nieco większego dziecka 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Tu również szeroko otwierane drzwi ułatwiały zapięcie i wypięcie z szelek najmłodszego pasażera.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. Pomimo to osoba dorosła zajmująca to miejsce nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Na bazie 2WayFix obróciliśmy fotelik przodem do kierunku jazdy (zawsze zalecamy możliwie jak najdłużej wykorzystanie pozycji tyłem). W tej konfiguracji na kanapie Skody Superb bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie miejsca z mocowaniami Isofix w nowej Skodzie Superb oraz wykorzystywane przez nas baza i foteliki Maxi-Cosi spełniają wytyczne i-Size.
Dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych znajdują się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy. Klamrę z pasem mocującym najwygodniej zapniemy od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwiają to dzielone i składane oparcia (60:40). To standard wszystkich wersji wyposażenia Skody Superb kombi.
Wokół mocowań Isofix na skrajnych miejscach kanapy umieszczono plastikowe nakładki, które pomagają w prawidłowym montażu. Bez problemu zmieściliśmy w nich szersze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód zmienialiśmy kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy Skody Superb wynosi 105 stopni.
Przed montażem fotelika dla największego dziecka, wyjęliśmy zagłówek z kanapy. Czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia.
Podstawa fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Bez problemu wysunęliśmy zagłówek fotelika na maksymalne położenie. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki samochodu wynosi 102 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi największymi fotelikami zamontowanymi na kanapie Skody Superb wynosi 30 cm. Naszym zdaniem nie ma wystarczającego miejsca do takiego posadzenia dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy Skody Superb wynosi 134 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Skody Superb:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Skody Superb kombi z układem hybrydowym plug-in jest mniejszy i liczy 510 litrów pojemności. Zmierzona przez nas płyta podłogi ma 114 cm długości i 100 cm szerokości. Wysokość do rolety (której zwijanie i rozwijanie powiązane jest z otwieraniem lub zamykaniem klapy) wynosi 46 cm.
Na tej przestrzeni łatwo zmieściliśmy obie części naszego wózka dziecięcego X-lander: kompletne podwozie i gondolę.
Złożony wózek-spacerówkę Quinny możemy ułożyć zarówno wzdłuż, jak i w poprzek bagażnika - w końcu to kombi. Przy wyborze miejsca możemy sugerować się nacięciami w płycie podłogi. Dzielą ją na części, pod którymi rozmieszczono dodatkowe schowki - na przykład na zestaw naprawczy opon czy kable do ładowania.
Nadkola bagażnika i plecy oparć kanapy pokryto wykładziną, która chroni te powierzchnie przed przypadkowym zarysowaniem, na przykład elementami wózka dziecięcego.
Cztery oczka pozwalają na zabezpieczenie przewożonych przedmiotów siatką lub elastycznymi linkami. Zmierzona przez nas przekątna pomiędzy nimi wynosi 135 cm.
Pod zasuniętą roletą bagażnika Skody Superb plug-in w nadwoziu kombi zmieściliśmy jednocześnie oba wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do zderzaka wynosi 56 cm, do progu 60 cm, a do przycisku do zamykania klapy 195 cm. Ona sama unosi się na wysokość 203 cm.