TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Opel Mokka II Hybrid
Dziecko w Oplu Mokka - foteliki i wózki
22.01.2025 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Opel Mokka wyróżnia się trzema parami Isofix, ale te na skrajnych miejscach kanapy schowano w wąskich nacięciach tapicerki. W testowanym egzemplarzu podstawową pojemność bagażnika 350 litrów przedzielono dodatkową podłogą, co nie stanowiło przeszkody w spakowaniu dwóch wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Opla Mokka II Hybrid:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W drugiej generacji Opla Mokka zamontujemy go tutaj za pomocą mocowań Isofix.
Znajdują się one bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem. Bez trudu wsunęliśmy w nie szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Przed rozstawieniem nogi stabilizującej - dla lepszego podparcia - wyjęliśmy dywanik podłogowy.
Wkładanie i wyjmowanie nosidełka dziecięcego nie sprawia żadnych problemów.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka (grupa 0/1). Pozostaje on na stałe w samochodzie. Wyższe nadwozie crossovera Mokka ułatwia wykonanie wszelkich czynności związanych z włożeniem i zapięciem dziecka w foteliku.
Montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego ustawionego tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu, obniżenia i ustawienia oparcia w pionie.
Fotel pasażera w każdej wersji Opla Mokka został wyposażony w te wszystkie regulacje (do wysokości służy dźwignia, a do zmiany kąta oparcia pokrętło).
W tej konfiguracji na wysokości kolan pasażera siedzącego z tyłu na kanapie pozostaje zaledwie 8 cm.
Na bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można obrócić także przodem do kierunku jazdy (zalecamy możliwie jak najdłużej korzystanie z pozycji tyłem). W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie mocowania Isofix w Oplu Mokka oraz wykorzystywane przez nas foteliki Maxi-Cosi i Recaro spełniają standard i-Size.
W plecach fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. Klamrę z pasem mocującym najłatwiej zapiąć od strony kanapy.
Mocowania Isofix na fotelu pasażera umieszczono bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem. Przy wsuwaniu grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix odchyliliśmy je do tyłu.
Konstrukcja naszego fotelika optymalnie przylegała do wyprofilowań siedzenia pasażera. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed montażem naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 (grupa 2-3) zdemontowaliśmy zagłówek z miejsca pasażera. Pozwala to na optymalne przyleganie oparcia fotelika.
Montaż szyn Isofix również wymagał chwilowego odchylenia oparcia fotela pasażera. Łatwo zapięliśmy samochodowy pas bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Kolejne pary mocowań Isofix umieszczono na skrajnych miejscach kanapy Opla Mokka. Schowano je w nacięciach skórzanej tapicerki i zabezpieczono suwakiem. Brakuje na nich plastikowych prowadnic ułatwiających wsunięcie szyn. Pomimo to łatwo zamontowaliśmy naszą bazę 2WayFix.
Bez uwag podczas rozstawiania nogi stabilizującej. Przed tą czynnością także wyjęliśmy dywanik z podłogi samochodu.
Wyższe nadwozie tego crossovera ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem nosidełka dziecięcego.
Na tej samej bazie zamontowaliśmy w pozycji tyłem do kierunku jazdy również fotelik 2WayPearl. Także w tym przypadku dużym ułatwieniem w zapinaniu i wyjmowaniu dziecka z samochodu jest wyższe nadwozie Mokki oraz szeroko otwierana druga para drzwi.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji osoba dorosła zajmująca to miejsce nie powinna narzekać na brak przestrzeni na wysokości kolan.
Na bazie 2WayFix ustawiliśmy fotelik 2WayPearl także przodem do kierunku jazdy (na kanapie również zalecamy możliwie jak najdłużej stosowanie pozycji odwrotnej).
Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
W plecach skrajnych miejsc kanapy znajdują się kolejne punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. Klamrę z pasem mocującym najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej.
Czynność tę ułatwiają dzielone i składane oparcia kanapy w proporcji 60:40.
Wąskie nacięcia w tapicerce mogą utrudnić wsunięcie szyn Isofix. Trzeba przy tym uważać, aby ostrymi krawędziami nie uszkodzić materiału. Rozwiązaniem są plastikowe nakładki dodawane przez producentów fotelików.
To jedyne nasze zastrzeżenie podczas montażu fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy, bez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 stopni.
Przed montażem fotelika Recaro Mako Elite 2 zdemontowaliśmy zagłówek z kanapy. Czynność ta w Oplu Mokka jest łatwa do wykonania.
Podstawa fotelika nie zasłaniała klamry do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta dziecko. Bez problemu ustawiliśmy maksymalną wysokość zagłówka fotelika.
Zmierzona przez nas wysokość od kanapy do podsufitki wyniosła 88 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi największymi fotelikami na kanapie drugiej generacji Opla Mokka wynosi od 20 cm (góra) do 30 cm (dół). Nie ma więc wystarczającego miejsca do takiego posadzenia dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wynosi 119 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Opla Mokka II Hybrid:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Opla Mokka można przedzielić dodatkową podłogą. To opcja w obu wersjach wyposażenia za dopłatą 1500 złotych. Zamówiono ją do testowanego przez nas egzemplarza samochodu.
Płyta górnej podłogi ma wymiar 58 cm długości na 99 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Wysokość do ruchomej półki wynosi 42 cm. Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy kompletne podwozie dużego wózka dziecięcego i gondolę.
Na szerokość bagażnika, przy podwyższonej podłodze, zmieściliśmy złożony wózek-spacerówkę. Niestety, Opel zamontował w tym modelu tylko dwa oczka, na które można zaczepić siatkę lub linki zabezpieczające transportowane przedmioty.
Nadkola i plecy kanapy pokryto tkaniną, która chroni te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem. Narażony na to jest plastikowy panel na klapie bagażnika.
Na dolnym poziomie podłogi mamy 68 cm długości i 102 cm szerokości. Wysokość do ruchomej półki wzrosła do 68 cm. Na tej przestrzeni zmieściliśmy jednocześnie oba wózki dziecięce.
W tej konfiguracji głębokość bagażnika przy progu mierzy 16,5 cm.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi bagażnika wynosi 70 cm, do progu ładunkowego 77 cm, a do rączki służącej do manualnego zamykania klapy bagażnika 186 cm. Ona sama unosi się na wysokość 200 cm.