TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Opel Mokka II Hybrid
Dziecko w Oplu Mokka - wyposażenie samochodu
21.01.2025 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Standardem w drugiej generacji Opla Mokka są trzy pary mocowań Isofix. Na liście branych przez nas pod uwagę elementów wyposażenia wpływających na bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci zabrakło między innymi nawiewów powietrza z tyłu, rozkładanego podłokietnika kanapy czy panoramicznego dachu. W bagażniku mamy tylko dwa oczka do mocowania linek, którymi możemy zabezpieczyć transportowane przedmioty, na przykład wózki.
Przełącznik statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera w Oplu Mokka znajduje się w zamykanym schowku kokpitu. Jest to mechaniczny zamek, do którego należy użyć - zgodnie z widniejącym schematem - grotu kluczyka. Został on schowany w module autopilota.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie obudowy lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się - na minutę od uruchomienia silnika - piktogram z napisem ON.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się - przez cały czas pracy silnika - piktogram z napisem OFF.
Ostrzeżenia przed ustawieniem fotelika dziecięcego na fotelu pasażera w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je na obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Opel Mokka dostępny jest w dwóch wersjach wyposażenia - Edition i GS. Pomimo braku takiej informacji w cenniku do fabrycznego wyposażenia należą także mocowania Isofix (i-Size) na fotelu pasażera. Umieszczono je bezpośrednio pomiędzy siedziskiem i oparciem.
Kolejne punkty top-tether znajdują się w plecach oparć kanapy.
Odpowiadają im pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Schowano je w nacięciach tapicerki i zabezpieczono suwakiem.
W obu wersjach wyposażenia Opla Mokka montowane są regulowane elektrycznie szyby. Wszystkie opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd dodatkowe zabezpieczenie przed przypadkowym przycięciem palców.
Kierowca może zablokować ich działanie za pomocą przycisku umieszczonego na panelu sterowania w jego drzwiach.
W ramie tylnej pary drzwi znajduje się blokada możliwości ich otwarcia od środka samochodu. Jest to mechaniczny zamek, do którego - zgodnie z wytłoczonym schematem - należy użyć płaskiego, pasującego do wąskiej szczeliny przedmiotu (w domyśle grotu schowanego w module autopilota).
Przyciemniane szyby z tyłu są standardem wyposażenia jedynie wersji GS.
Siedzenia testowanego egzemplarza Opla Mokka pokryto tapicerką Alcantara z elementami sztucznej skóry (opcja tylko w wersji GS za 3000 zł). Tym drugim materiałem wykończono plecy obu foteli, co ułatwia usunięcie zabrudzeń pozostawionych przez dzieci podróżujących na kanapie - na przykład z butów.
Na końcu środkowego tunelu znajdują się dwa porty usb-c, przez które można podłączyć zasilanie urządzeń elektronicznych, z których korzystają dzieci podczas podróży.
Kolejny port usb-c znajduje się z przodu, w dolnej części kokpitu. Za jego pomocą można sparować smartfona z system Android Auto lub Apple CarPlay. Obok umieszczono samochodowe gniazdko 12V.