TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Renault Rafale
Dziecko w Renault Rafale - foteliki i wózki
18.03.2025 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Standardem wyposażenia Renault Rafale są trzy pary mocowań Isofix, ale przez niewyjmowany zagłówek fotela pasażera zrezygnowaliśmy z próby montażu fotelika dziecięcego z grupy 2-3. W bagażniku wersji z napędem pełnej hybrydy zmieściliśmy jednocześnie dwa wózki dziecięce.
Foteliki dziecięce użyte w teście Renault Rafale:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Renault Rafale zamocujemy go za pomocą systemu Isofix.
Przed wpięciem naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix wyjęliśmy dywanik podłogowy, co zapewnia lepsze podparcie nogi stabilizującej. Wyższe nadwozie tego SUV-a ułatwia wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka i pozostaje już na stałe w samochodzie.
Podczas prób z jego montażem w pozycji tyłem do kierunku jazdy bez uwag. W tym przypadku także wyższe nadwozie Renault Rafale ułatwia wykonanie wszelkich czynności związanych z przygotowaniem dziecka do podróży.
Montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć (regulacja wysokości fotela pasażera to standard każdej wersji wyposażenia Renault Rafale), zaś oparcie ustawić maksymalnie w pionie.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej na kanapie pozostaje aż 19 cm wolnej przestrzeni.
Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można także ustawić przodem do kierunku jazdy (zalecamy maksymalnie jak najdłużej używanie pozycji tyłem). W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych. Klamrę pasa mocującego najłatwiej zapiąć od strony kanapy.
Mocowania Isofix umieszczono bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela pasażera. Przy wsuwaniu grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix musieliśmy odchylić do tyłu oparcie.
Fotele Renault Rafale posiadają głębokie wyprofilowania, nie przeszkadzało to jednak w zmianie kąta położenia skorupy fotelika dziecięcego w pełnym zakresie regulacji.
Oba fotele nowego SUV-a Renault mają zamontowany na stałe zagłówek. Jego obecność nie zapewnia optymalnego przylegania konstrukcji fotelika z grupy 2-3. Tym samym zrezygnowaliśmy z próby jego montażu.
Mocowania Isofix na kanapie Renault Rafale umieszczono w nacięciach skórzanej tapicerki i zabezpieczono suwakiem. Pomimo to z łatwością wsunęliśmy szyny naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Bez uwag także podczas rozstawiania nogi stabilizującej (dla lepszego podparcia wyjęliśmy dywanik podłogowy).
Także z tyłu wysokie nadwozie SUV-a oraz szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie nosidełka z zapiętym w środku dzieckiem.
Na bazie 2WayFix zamontowaliśmy w pozycji tyłem do kierunku jazdy także fotelik 2WayPearl. W przypadku miejsca na kanapie również bez uwag.
Ustawienie na kanapie samochodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia do kokpitu fotela pasażera. Pomimo to osoba dorosła zajmująca to miejsce nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Po zamontowaniu przodem do kierunku jazdy fotelika 2WayPearl również na kanapie mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Fotel pasażera i kanapa Renault Rafale oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy znajdują się kolejne punkty top-tether. Klamrę z taśmą mocującą najłatwiej zapniemy od strony kabiny pasażerskiej. Czynność tę ułatwiają dzielone i składane (40:20:40) oparcia kanapy.
Pomimo braku plastikowych nakładek na mocowaniach Isofix na kanapie z łatwością wsunęliśmy grubsze szyny naszego fotelika Britax-Romer TriFix. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy Renault Rafale wynosi 105 stopni.
Przed montażem fotelika z grupy 2-3 wyjęliśmy zagłówek z kanapy. Czynność ta w Renault Rafale jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia kanapy.
Podstawa naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez przeszkód wysunęliśmy jego zagłówek na maksymalną pozycję.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wyniosła 91 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi największymi fotelikami na kanapie Renault Rafale wynosi 26 cm. Nie ma więc wystarczającego miejsca do takiego posadzenia dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wynosi 124 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Renault Rafale:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Testowany przez nas egzemplarz Renault Rafale to pełna hybryda, której bagażnik mierzy 630 litrów. Do dyspozycji mamy tylko jedno ustawienie podłogi. Jej płyta ma 98 cm długości i 105 cm szerokości. Głębokość przy progu wynosi 13 cm, zaś wysokość do ruchomej półki 54 cm.
Na tej przestrzeni zmieściliśmy nasz dwuczęściowy wózek dziecięcy x-lander - kompletne podwozie i gondolę.
Nadkola i plecy kanapy pokryto wykładziną, co chroni te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem. W zabezpieczeniu transportowanych w bagażniku przedmiotów pomogą cztery zaczepy do mocowania siatki lub linek.
Wzdłuż bagażnika Renault Rafale zmieściliśmy nasz złożony wózek-spacerówkę Quinny.
Pod ruchomą półka bagażnika Renault Rafale zmieściliśmy jednocześnie dwa wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka mierzy 76 cm, do progu 81 cm, a do przycisku służącego do zamykania klapy bagażnika 190 cm. Ona sama unosi się na wysokość 205 cm.