TESTY
Plusy i minusy | Renault Rafale
Kolejny model Renault z trzema parami Isofix, ale…
21.03.2025 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Brak możliwości wyjęcia zagłówka na przednim miejscu pasażera wykluczył montaż jednego z fotelików dziecięcych. Dużym plusem testowanego egzemplarza jest system skrętnych kół tylnej osi.
PLUSY
Trzy pary Isofix,
to standard wyposażenia każdej wersji Renault Rafale. Taki zestaw pozwala na rozmieszczenie (montaż) fotelików dziecięcych według indywidualnych potrzeb - do wyboru fotel pasażera i skrajne miejsca kanapy.
Centralna poduszka powietrzna,
chociaż obecna jest na rynku już od kilku lat to wciąż stanowi rzadkie wyposażenie. W przypadku Rafale mamy ją w standardzie. Jej zadaniem jest ochrona przed wzajemnym zderzeniem się głów kierowcy i pasażera, do którego może dojść podczas zdarzenia drogowego. Według statystyk to jedna z najczęstszych przyczyn poważnych lub śmiertelnych obrażeń.
W sumie na pokładzie flagowego SUV-a Renault mamy siedem poduszek powietrznych.
System 4Control,
czyli skrętu kół przedniej i tylnej osi. To znane już od lat rozwiązanie Renault w przypadku Rafale dostępne jest od drugiej wersji wyposażenia Esprit Alpine (w bazowej wersji Techno wymaga dopłaty 7000 zł).
Jego zadaniem jest zapewnienie lepszej stabilności samochodu podczas pokonywania zakrętów - przy prędkości do 50 km/h tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do kół przedniej osi, powyżej 50 km/h w tym samym.
MINUSY
Stały zagłówek fotela pasażera,
przeszkodził w próbie montażu fotelika dziecięcego z grupy 2-3. Pomiędzy nimi powstał pusty klin, a tym samym zabrakło optymalnego przylegania obu płaszczyzn.
Dźwignia zmiany biegów,
umieszczona przy kolumnie kierownicy nie jest praktycznym rozwiązaniem. Parokrotnie (przed czym jest zabezpieczenie) używana była do włączania wycieraczek.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodzie. W przypadku Rafale mamy typowe rozwiązanie Renault - umieszczone na stałe pokrętło, które wystarczy pociągnąć do siebie i obrócić - zgodnie z umieszczonym schematem - na żądane ustawienie.
Z jednej strony to ułatwienie dla użytkownika, bo nie musi używać kluczyka. Z drugiej takie rozwiązanie stwarza potencjalne ryzyko, że zmiany statusu poduszki powietrznej może dokonać nieuprawniona do tego osoba.
Dane z komputera pokładowego Renault Rafale:
dystans przejechany podczas testu | 1178 km |
średnia prędkość | b.d. |
średnie zużycie paliwa | 5,2 l/100 km |