TESTY

Plusy i minusy | Renault Rafale

Kolejny model Renault z trzema parami Isofix, ale…

21.03.2025 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Brak możliwości wyjęcia zagłówka na przednim miejscu pasażera wykluczył montaż jednego z fotelików dziecięcych. Dużym plusem testowanego egzemplarza jest system skrętnych kół tylnej osi.

Testy - Renault Rafale - plusy i minusy, podsumowanie, zużycie paliwa, osiągi

PLUSY

Testy - Renault Rafale - plusy, trzy pary Isofix

Trzy pary Isofix,

to standard wyposażenia każdej wersji Renault Rafale. Taki zestaw pozwala na rozmieszczenie (montaż) fotelików dziecięcych według indywidualnych potrzeb - do wyboru fotel pasażera i skrajne miejsca kanapy.

Testy - Renault Rafale - plusy, centralna poduszka powietrzna

Centralna poduszka powietrzna,

chociaż obecna jest na rynku już od kilku lat to wciąż stanowi rzadkie wyposażenie. W przypadku Rafale mamy ją w standardzie. Jej zadaniem jest ochrona przed wzajemnym zderzeniem się głów kierowcy i pasażera, do którego może dojść podczas zdarzenia drogowego. Według statystyk to jedna z najczęstszych przyczyn poważnych lub śmiertelnych obrażeń.

W sumie na pokładzie flagowego SUV-a Renault mamy siedem poduszek powietrznych.

Testy - Renault Rafale - plusy, system 4Control

System 4Control,

czyli skrętu kół przedniej i tylnej osi. To znane już od lat rozwiązanie Renault w przypadku Rafale dostępne jest od drugiej wersji wyposażenia Esprit Alpine (w bazowej wersji Techno wymaga dopłaty 7000 zł).

Jego zadaniem jest zapewnienie lepszej stabilności samochodu podczas pokonywania zakrętów - przy prędkości do 50 km/h tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do kół przedniej osi, powyżej 50 km/h w tym samym.

MINUSY

Testy - Renault Rafale - minusy, stały zagłówek fotela pasażera

Stały zagłówek fotela pasażera,

przeszkodził w próbie montażu fotelika dziecięcego z grupy 2-3. Pomiędzy nimi powstał pusty klin, a tym samym zabrakło optymalnego przylegania obu płaszczyzn.

Testy - Renault Rafale - minusy, dźwignia zmiany biegów

Dźwignia zmiany biegów,

umieszczona przy kolumnie kierownicy nie jest praktycznym rozwiązaniem. Parokrotnie (przed czym jest zabezpieczenie) używana była do włączania wycieraczek.

Testy - Renault Rafale - minusy, sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdym z testowanych samochodzie. W przypadku Rafale mamy typowe rozwiązanie Renault - umieszczone na stałe pokrętło, które wystarczy pociągnąć do siebie i obrócić - zgodnie z umieszczonym schematem - na żądane ustawienie.

Z jednej strony to ułatwienie dla użytkownika, bo nie musi używać kluczyka. Z drugiej takie rozwiązanie stwarza potencjalne ryzyko, że zmiany statusu poduszki powietrznej może dokonać nieuprawniona do tego osoba.


Dane z komputera pokładowego Renault Rafale:

dystans przejechany podczas testu1178 km
średnia prędkośćb.d.
średnie zużycie paliwa5,2 l/100 km