TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Renault Symbioz
Dziecko w Renault Symbioz - foteliki i wózki
22.11.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Mocowania Isofix umieszczono w nacięciach tapicerki kanapy Renault Symbioz, ale nie utrudnia to montażu szyn fotelików dziecięcych. Kanapę można przesuwać, a przestrzeń bagażnika podzielono dodatkową podłogą, co można wykorzystać podczas przewożenia wózków.
Foteliki dziecięce użyte w teście Renault Symbioz:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Odłączenie przedniej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W Renault Symbioz zamocujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Jego długość oraz wysokość zamka do wpięcia klamry jest wystarczająca. W trakcie tej próby z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga również odsunięcia całości od kokpitu. Należy też obniżyć fotel pasażera (ta funkcja nie jest dostępna jedynie w bazowej wersji wyposażenia Evolution, w naszej topowej Iconic standardem jest regulacja automatyczna) oraz ustawić oparcie maksymalnie w pionie.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje aż 18 cm wolnego miejsca.
Pary mocowań Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy Renault Symbioz. Schowano je w nacięciach tapicerki i zabezpieczono suwakiem. Po rozsunięciu brakuje plastikowych nakładek, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn fotelika. Samo nacięcie jest jednak wystarczająco szerokie do wykonania tej czynności.
Podczas montażu naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Jej podstawa dobrze dobrze przylega do wyprofilowań kanapy. Podobnie było z rozstawieniem nogi stabilizującej. Wcześniej - dla efektywnego oparcia - należy wyjąć dywanik podłogowy.
Wysokie nadwozie tego auta i szeroko otwierana druga para drzwi ułatwia wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z zapiętym w środku dzieckiem.
We wszystkich próbach z ustawieniem fotelików dziecięcych na kanapie korzystaliśmy z maksymalnego odsunięcia jej do tyłu.
Na tej samej bazie 2WayFix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl, z tą różnicą, że pozostaje on na stałe w samochodzie. Jest przeznaczony dla nieco większego dziecka.
W ustawieniu fotelika tyłem do kierunku jazdy ponownie wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności przy dziecku.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości swoich kolan.
Na bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można też obrócić przodem do kierunku jazdy (dla optymalnego bezpieczeństwa dziecka zalecamy jednak jak najdłuższe stosowanie pozycji tyłem).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać w pełnym zakresie kąt pochylenia skorupy fotelika.
Używana przez nas baza Maxi-Cosi oraz kanapa Renault Symbioz spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy Renault Symbioz umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to dzielona i składana (w proporcji 40:60) kanapa. Rozwiązanie to jest standardem każdej wersji wyposażenia.
Próba wsunięcia szerszych szyn Isofix fotelika Britax-Romer TriFix potwierdziła, że nacięcia w tapicerce kanapy mają wystarczającą szerokość. Nie było też konieczności zastosowania plastikowych nakładek na tych miejscach.
Konstrukcja naszego fotelika optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem i oparciem kanapy wynosi 100 st.
Przed ustawieniem fotelika dziecięcego z grupy 2-3 należy wyjąć zagłówek kanapy. Zapewnia to lepsze przyleganie pleców do oparcia. Czynność ta w Renault Symbioz jest łatwa do wykonania.
Podstawa naszego fotelika Reacro Mako Elite 2 nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Bez problemu mogliśmy wysunąć zagłówek fotelika na maksymalną wysokość. Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki samochodu wynosi 96 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi fotelikami na kanapie Renault Symbioz wynosi od 20 cm (góra) do 30 cm (dół). Nie ma więc wystarczającego miejsca do takiego posadzenia dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wynosi 118 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Renault Symbioz:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika - przy przesuniętej maksymalnie do tyłu kanapie - Renault Symbioz wynosi 434 litry. Przestrzeń ta jest podzielona dodatkową podłogą (w bazowej wersji wyposażenia Evolution to opcja, w pozostałych standard).
Jej płyta mierzy 81 cm długości i 95 cm szerokości. Wysokość do ruchomej półki wynosi 43 cm. Bez problemu zmieściliśmy obie części - gondolę i kompletne podwozie z kółkami - naszego wózka dziecięcego X-lander.
Płyta wyjmowanej podłogi bagażnika ma przełamanie co umożliwia złożenie jednej części, przez co uzyskujemy dostęp do dołu. Wykorzystaliśmy to rozwiązanie do położenia naszego wózka-spacerówki. W ten sposób zabezpieczyliśmy go dodatkowo przed przesuwaniem podczas jazdy.
Niestety, w Renault Symbioz cztery uchwyty do zaczepienia siatki lub linek umieszczono w dolnej części bagażnika. Aby z nich skorzystać trzeba obniżyć podłogę.
Plecy kanapy oraz nadkola pokryto wykładziną, co zabezpiecza te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem, np. elementami wózka dziecięcego.
Po obniżeniu podłogi bagażnika (przy maksymalnym odsunięciu kanapy) bez problemu zmieściliśmy oba nasze wózki dziecięce. Teraz na czas transportu mogliśmy je zabezpieczyć linkami. W tym ustawieniu wysokość do ruchowej półki wzrosła do 54 cm.
Zmierzona przez wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wyniosła 70 cm, do progu ładunkowego 75 cm, do przycisku służącego do zamykania klapy bagażnika 192 cm, a ona sama do otwarcia potrzebuje 207 cm.