TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Toyota Yaris Cross
Dziecko w Toyocie Yaris Cross - foteliki i wózki
12-05-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Toyota Yaris Cross wyróżnia się wysokim nadwoziem i szeroko otwieraną drugą parą drzwi, co ułatwia wykonanie wszystkich czynności związanych z zapięciem lub wyjęciem dzieci z fotelików. Pomimo przedzielenia bagażnika na dwa poziomy, na górnym zmieściły się jednocześnie oba wózki.
Foteliki dziecięce użyte w teście Toyoty Yaris Cross:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Toyocie Yaris Cross zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. W trakcie naszej próby z fotelikiem/nosidełkiem nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
W testowanej wersji Adventure (jak również Executive) przednie fotele mają mocne wyprofilowania. Według naszych pomiarów siedzisko ma 48 cm długości, 50 cm szerokości i 33 cm we wgłębieniu.
Montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji dla osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 12 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Całość należy też maksymalnie obniżyć (funkcja regulacji wysokości fotela pasażera nie jest dostępna jedynie w bazowej wersji wyposażenia Active) i maksymalnie ustawić oparcie w pionie.
Na skrajnych miejscach kanapy Yarisa Cross znalazły się pary mocowań Isofix. Obudowano je plastikowymi nakładkami, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn. W trakcie tej czynności z wykorzystaniem bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawienia nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Wysokie nadwozie tego crossovera i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix można też zamontować fotelik 2WayPearl przeznaczony dla nieco starszego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Ponownie wysokie nadwozie Yarisa Cross i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności przy dziecku.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia miejsca pasażera do kokpitu. Siedząca tu osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na tej samej bazie Isofix ten sam fotelik można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłużej stosowanie pozycji tyłem). W tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie używane przez nas produkty Maxi-Cosi, jak i kanapa Toyoty Yaris Cross spełniają standard i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy znalazły się dodatkowe punkty kotwiczenia top-tether. Dostęp do nich - przy wpisaniu klamry pasa fotelika - ułatwia możliwość złożenia oparć (w testowanej wersji dzielonych 40:20:40).
Obudowane miejsca mocowań Isofix ułatwiają wsunięcie także grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja dobrze przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed ustawieniem fotelika dla największego dziecka zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Zapewnia to efektywniejsze oparcie całej konstrukcji.
Podstawa fotelika nie zasłaniała klamry do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko. Bez problemu ustawiliśmy zagłówek na maksymalną wysokość. Pomiędzy siedziskiem i podsufitką jest 88 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Yarisa Cross naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 14 cm wolnej przestrzeni. Nie ma więc miejsca dla trzeciego dziecka, zresztą i tak stanowczo odradzamy z korzystania z tego przepisu.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wyniosła 126 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Toyoty Yaris Cross:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Pojemność bagażnika Toyoty Yaris Cross w wersji z napędem na przednią oś wynosi 397 litrów. Przestrzeń przedzielono podwójną podłogą. W naszych próbach z wózkami dziecięcymi korzystaliśmy tylko z górnego położenia!
Według naszych pomiarów bagażnik ma 80 cm długości i 100 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Bez problemu zmieściliśmy tu kompletne podwozie wózka X-lander i gondolę X-pram.
Nasz testowy wózek/spacerówka Quinny Zapp Xtra 2 bez problemu zmieścił się na długość bagażnika.
Zabezpieczenie przewożonych przedmiotów ułatwiają fabryczne uchwyty do siatki (w komplecie w wersji Adventure) lub linek. Nadkola i klapę bagażnika pokryto panelami z tworzywa sztucznego przez co podatne są na porysowania.
Na górnym położeniu podłogi zmieściły się oba używane przez nas wózki dziecięce. W miejscu tradycyjnej półki bagażnika Toyota zastosowała elastyczną osłonę. Zmierzona przez nas wysokość do niej wynosi 43 cm.
Od ziemi do górnej krawędzi zderzaka jest 73 cm, do progu 78 cm, do przycisku zamykania klapy 190 cm, a ona sama unosi się na 198 cm.