TESTY
Plusy i minusy | Toyota Yaris Cross
Większy Cross(over) na bazie małego Yarisa
17-05-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Cross w porównaniu z Yarisem dysponuje większym bagażnikiem i wyższym zawieszeniem, co niewątpliwie już przekłada się na jego rynkowy sukces. Wytykamy jednak Toyocie kilka konstrukcyjnych niedociągnięć.
PLUSY
Elementy podnoszące bezpieczeństwo,
stanowią długą listę wyposażenia fabrycznego Toyoty Yaris Cross. Wyróżniamy z niej kilka nowych rozwiązań, jak centralna poduszka powietrzna, „przypominacz” o sprawdzeniu, czy któryś z pasażerów (w domyśle dziecko) nie został na kanapie oraz system rozpoznawania znaków drogowych, w tym początku i końca „strefy zamieszkania”. Odczyt zostaje powtórzony na wyświetlaczu HUD na przedniej szybie (pakiet VIP tylko w topowej wersji Adventure 6500 zł).
Przestrzeń bagażnika,
w Toyocie Yaris Cross jest imponująca. W wersjach z napędem na przód (także z układem hybrydowym) mierzy niemal 400 litrów. W testowanej wersji Adventure przedzielono ją dodatkową podłogą. A ta składa się z dwóch części o szerokości 40 i 60 cm. Każdą z nich można przełożyć niżej zwiększając wysokość z 43 do 57 cm. W zabezpieczeniu przewożonych przedmiotów pomaga dokładana w standardzie siatka (cztery oczka do jej zaczepienia znajdują się nad górnym poziomem podłogi).
Właściwości do jazdy w terenie,
co zrozumiałe w crossoverze - są znacznie lepsze niż w miejskim Yarisie. Na plus wyższe zawieszenie (16 mm, dane z rynku niemieckiego), większe koła (18 cali) oraz dodatkowe osłony. Nie tylko pod zderzakami (plastik), ale też na nadkolach i dolnych płaszczyznach drzwi. Listwy te uchronią lakier karoserii również przed typowymi uszkodzeniami na parkingu.
MINUSY
Rozkładany podłokietnik kanapy,
dostępny jest tylko w topowych wersjach wyposażenia Executive i Adventure. Na całej wysokości dzieli oparcia w proporcji 40:20:40. Po jego rozłożeniu brakuje ścianki oddzielającej przestrzeń bagażnika. Stwarza to ryzyko, że znajdujące się w nim przedmioty podczas gwałtownego hamowania lub kolizji mogą z dużą siłą przemieścić się do kabiny pasażerskiej.
Zasłona bagażnika,
znalazła się w miejscu tradycyjnej półki. Wykonano ją z elastycznej siatki, którą zawieszono tylko na dwóch sznurkach. Nie miała więc solidnego oparcia. Przeszkadzało to między innymi przy pakowaniu wózków dziecięcych. Zasłona była też podatna na podmuchy wiatru.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. W przypadku Toyoty Yaris Cross mamy mechaniczny zamek umieszczony w prawym boku kokpitu. Do jego przekręcenia potrzebny jest kluczyk. W naszej wersji wyposażenia Adventure schowano go w module bezkluczykowego dostępu do samochodu (standard).
Jednak w praktyce status poduszki powietrznej zmieniliśmy dowolnie płaskim przedmiotem pasującym do wąskiej szczeliny zamka. Oznacza to, że może jej dokonać nieuprawniona osoba.
Dane z komputera pokładowego:
pokonany dystans: 465 km, średnia prędkość: b.d. km/h, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km.