TESTY

Plusy i minusy | Toyota Yaris Cross

Większy Cross(over) na bazie małego Yarisa

17-05-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Cross w porównaniu z Yarisem dysponuje większym bagażnikiem i wyższym zawieszeniem, co niewątpliwie już przekłada się na jego rynkowy sukces. Wytykamy jednak Toyocie kilka konstrukcyjnych niedociągnięć.

Testy - Toyota Yaris Cross - plusy i minusy testu

PLUSY

Elementy podnoszące bezpieczeństwo,

stanowią długą listę wyposażenia fabrycznego Toyoty Yaris Cross. Wyróżniamy z niej kilka nowych rozwiązań, jak centralna poduszka powietrzna, „przypominacz” o sprawdzeniu, czy któryś z pasażerów (w domyśle dziecko) nie został na kanapie oraz system rozpoznawania znaków drogowych, w tym początku i końca „strefy zamieszkania”. Odczyt zostaje powtórzony na wyświetlaczu HUD na przedniej szybie (pakiet VIP tylko w topowej wersji Adventure 6500 zł).

Testy - Toyota Yaris Cross - właściwości do jazdy w terenie

Przestrzeń bagażnika,

w Toyocie Yaris Cross jest imponująca. W wersjach z napędem na przód (także z układem hybrydowym) mierzy niemal 400 litrów. W testowanej wersji Adventure przedzielono ją dodatkową podłogą. A ta składa się z dwóch części o szerokości 40 i 60 cm. Każdą z nich można przełożyć niżej zwiększając wysokość z 43 do 57 cm. W zabezpieczeniu przewożonych przedmiotów pomaga dokładana w standardzie siatka (cztery oczka do jej zaczepienia znajdują się nad górnym poziomem podłogi).

Testy - Toyota Yaris Cross - właściwości do jazdy w terenie

Właściwości do jazdy w terenie,

co zrozumiałe w crossoverze - są znacznie lepsze niż w miejskim Yarisie. Na plus wyższe zawieszenie (16 mm, dane z rynku niemieckiego), większe koła (18 cali) oraz dodatkowe osłony. Nie tylko pod zderzakami (plastik), ale też na nadkolach i dolnych płaszczyznach drzwi. Listwy te uchronią lakier karoserii również przed typowymi uszkodzeniami na parkingu.

MINUSY

Testy - Toyota Yaris Cross - rozkładany podłokietnik kanapy

Rozkładany podłokietnik kanapy,

dostępny jest tylko w topowych wersjach wyposażenia Executive i Adventure. Na całej wysokości dzieli oparcia w proporcji 40:20:40. Po jego rozłożeniu brakuje ścianki oddzielającej przestrzeń bagażnika. Stwarza to ryzyko, że znajdujące się w nim przedmioty podczas gwałtownego hamowania lub kolizji mogą z dużą siłą przemieścić się do kabiny pasażerskiej.

Testy - Toyota Yaris Cross - zasłona bagażnika

Zasłona bagażnika,

znalazła się w miejscu tradycyjnej półki. Wykonano ją z elastycznej siatki, którą zawieszono tylko na dwóch sznurkach. Nie miała więc solidnego oparcia. Przeszkadzało to między innymi przy pakowaniu wózków dziecięcych. Zasłona była też podatna na podmuchy wiatru.

Testy - Toyota Yaris Cross - sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdym z testowanych samochodów. W przypadku Toyoty Yaris Cross mamy mechaniczny zamek umieszczony w prawym boku kokpitu. Do jego przekręcenia potrzebny jest kluczyk. W naszej wersji wyposażenia Adventure schowano go w module bezkluczykowego dostępu do samochodu (standard).

Jednak w praktyce status poduszki powietrznej zmieniliśmy dowolnie płaskim przedmiotem pasującym do wąskiej szczeliny zamka. Oznacza to, że może jej dokonać nieuprawniona osoba.

Dane z komputera pokładowego:

pokonany dystans: 465 km, średnia prędkość: b.d. km/h, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km.