TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volkswagen Golf VIII hatchback eHybrid
Dziecko w Volkswagenie Golfie - foteliki i wózki
10-06-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Standardem wyposażenia ósmej generacji Volkswagena Golfa jest para mocowań Isofix na siedzeniu pasażera. Jednak przez brak możliwości zdemontowania z niego zagłówka wykluczyliśmy montaż fotelika z grupy 2-3.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volkswagena Golfa 8 eHybrid hatchback:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W nowym Volkswagenie Golfie najlepiej zamontować go za pomocą uchwytów Isofix (i-Size). To standard w każdej wersji wyposażenia tego modelu.
W trakcie tej próby, z użyciem bazy Maxi-Cosi 2WayFix oraz nosidełka Pebble Plus, nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Wszystkie elementy idealnie pasowały do wyprofilowań sportowych foteli Golfa.
Według naszych pomiarów siedzisko fotela ma 51 cm długości. Montując na nim bazę lub fotelik dziecięcy warto skorzystać z możliwości wydłużenia siedziska do 56 cm. Jego szerokość to 50 cm, a we wgłębieniu 35 cm.
Na tej samej bazie Isofix można też ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Szeroko otwierane drzwi pasażera ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z wsadzeniem i zapięciem dziecka.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć (regulacja manualna dźwignią) i ustawić oparcie do pionu (służy do tego pokrętło).
W tej konfiguracji nie ma miejsca na nogi dla osoby siedzącej na kanapie (pozostaje zaledwie 7 cm).
Na bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie jak najdłużej korzystać z pozycji tyłem).
Skorupa fotelika dobrze przylegała do wyprofilowań siedzenia pasażera. Bez problemu mogliśmy zmieniać jej kąt nachylenia w pełnym zakresie regulacji.
Na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix. Klamrę pasa mocującego bez trudu zapniemy od strony kanapy.
Na miejscu pasażera mocowania Isofix umieszczono bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem. Aby wsunąć grubsze szyny fotelika Britax-Romer musieliśmy na chwilę położyć oparcie, a następnie ustawić odpowiednio w pionie.
Skorupa fotelika bardzo dobrze przylegała do wyprofilować siedzenia pasażera. Bez trudu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy.
Kolejne dwie pary mocowań Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Zasłonięto je plastikowymi zaślepkami, które należy po prostu otworzyć (do dołu). Fabryczne nakładki ułatwiają prawidłowe wsunięcie i zapięcie szyn Isofix.
Po montażu naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix okazało się, że uchwyty zamocowano wyżej niż siedzisko kanapy. Pomiędzy jej podstawą powstał więc pusty klin nie zapewniający pełnego opacia. Bez uwag przy rozstawieniu nogi stabilizującej.
Długość skrajnego siedziska kanapy to 47 cm, wysokość od podłogi to 35 cm.
Druga para drzwi Volkswagena Golfa otwiera się wystarczająco szeroko, aby włożyć i wyjąć nosidełko z siedzącym w środku dzieckiem.
Na bazie 2WayFix ponownie zamontowaliśmy fotelik 2WayPearl tyłem do kierunku jazdy. Po otwarciu drugiej pary drzwi nie powinno być problemów z włożeniem i wyjęciem dziecka ze środka.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. Zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na bazie 2WayFix obróciliśmy fotelik 2WayPearl przodem do kierunku jazdy (tu także zalecamy stosowanie możliwie jak najdłużej pozycji tyłem). Po otwarciu drzwi nie powinno zabraknąć miejsca na wykonanie czynności związanych z zapięciem i wypięciem dziecka.
Bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Volkswagena Golfa oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików. Klamrę pasa mocującego, dzięki dzieleniu oparć 60:40, najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej.
Grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix bez problemu zmieściły się w rozstawach plastikowych nakładek na mocowaniach Isofix. Mają one regulowany kąt, co pozwoliło optymalnie oprzeć podstawę konstrukcji do siedziska kanapy. Zmierzony przez nas kąt z oparciem wyniósł 100 st.
Przed montażem fotelika dla największego dziecka zdemontowaliśmy zagłówek z kanapy (łatwa do wykonania czynność). Dzięki temu powierzchnia pleców będzie optymalnie przylegać do oparcia.
Podstawa naszego testowego fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała klamry do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta dziecko. Zagłówek mogliśmy wyciągnąć na maksymalną pozycję. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska do podsufitki to 97 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Zmierzona szerokość kanapy wynosi 126 cm. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych dwóch największych foteików odległość pomiędzy nimi wyniosła 23 cm na górze i 33 cm dole.
Stanowczo odradzamy przewóz na kanapie trzeciego dziecka bez fotelika.
Wózki dziecięce użyte w teście Volkswagena Golfa 8 eHybrid hatchback:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik ósmej generacji Volkswagena Golfa ma 381 litrów pojemności. Ale w testowanej wersji z napędem hybrydowym plug-in przestrzeń do 273 litrów ogranicza znajdująca się pod podłogą bateria.
Jej płyta ma 74 cm długości i 103 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Wysokość do półki wynosi 45 cm. Na tej przestrzeni bez problemu zmieściły się obie części naszego wózka X-lander - podwozie z kołami i gondola.
Część bagażnika naszej hybrydy zajęły dwa kable do ładowania - z gniazda 230V (standard) i stacji (dopłata 650 zł). I pozostały one we wszystkich naszych próbach z wózkami.
Złożona spacerówka Quinny nie zmieściła się tylko na szerokość. Standardem wyposażenia są cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty.
Nadkola bagażnika wyłożono wykładziną, ale na klapie bagażnika znalazł się plastikowy panel. Jest on narażony na przypadkowe porysowanie.
Pomimo ograniczonej przestrzeni bagażnika hybrydy zmieściliśmy w nim jednocześnie oba nasze wózki testowe (plus dwa kable do ładowania).
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka to 66 cm, do progu 70 cm, a do rączki służącej do zamykania klapy 184 cm. Ona sama unosi się na 202 cm.