TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volkswagen T-Roc
Dziecko w Volkswagenie T-Roc - foteliki i wózki
24-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wszystkie nasze próby z montażem fotelików dziecięcych przebiegły bez zastrzeżeń. Funkcjonalność bagażnika Volkswagena T-Roc podczas pakowania wózków podnosi możliwość dzielenia przestrzeni ruchomą podłogą.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volkswagenie T-Roc:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Volkswagenie T-Roc zamocujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas tej próby z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnym uwag.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji dla osoby zajmującej miejsce na kanapie Volkswagena T-Roc pozostaje aż 17 cm wolnego miejsca na wysokości kolan.
Całość należy też maksymalnie obniżyć (standard w Advance i Premium) oraz ustawić oparcie fotela pasażera do pionu.
Na skrajnych miejscach kanapy znalazły się pary mocowań do fotelików typu Isofix (i-Size). Mają one plastikowe nakładki, które ułatwiają wsunięcie szyn.
Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie odnotowaliśmy żadnych uwag, jej podstawa dobrze przylegała do siedziska kanapy. Bez zastrzeżeń także podczas rozstawiania nogi stabilizującej fotelika.
Wyższe nadwozie auta i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka.
Na tej samej bazie można ustawić także fotelik dziecięcy Maxi-Cosi 2WayPearl. Montaż przebiegł bez zastrzeżeń. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie.
Wyższe nadwozie Volkswagena T-Roc ułatwia wykonanie wszelkich czynności związanych z zapinaniem i wyjmowaniem dziecka z fotelika.
Ustawienie na kanapie auta fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tym ustawieniu zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak przestrzeni na wysokości kolan.
Ten sam fotelik dziecięcy na tej samej bazie można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie najdłuższe korzystanie z pozycji odwrotnej).
W tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie wykorzystywane przez nas produkty Maxi-Cosi oraz kanapa Volkswagena T-Roc spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix.
Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym możliwość złożenia oparć kanapy (dzielonej standardowo 40:60).
Przed montażem fotelika Britax-Romer TriFix wysunęliśmy maksymalnie do góry zagłówek kanapy (trzy regulacje w zakresie 73-87 cm).
Podstawa fotelika optymalnie przylegała do profilu kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy. Grubsze szyny fotelika bez problemu zmieściły się w plastikowych nakładkach Isofix.
Ponownie wyższe nadwozie auta pomaga w wykonaniu wszelkich czynności związanych z zapinaniem dziecka w foteliku czy wyjmowaniem go z samochodu.
Przed ustawieniem fotelika dziecięcego Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Pozwala to na optymalne przyleganie jego konstrukcji. Podstawa nie zakrywała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Zmierzony kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wyniósł sto stopni.
Bez problemu ustawiliśmy na maksymalną wysokość zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki Volkswagena T-Roc liczy 96 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Volkswagena T-Roc dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 21 cm wolnej przestrzeni. Zmierzona przez nas szerokość kanapy to 127 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Volkswagenie T-Roc:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Volkswagena T-Roc został przedzielony ruchomą podłogą. Przy próbie spakowania wózka X-lander wykorzystaliśmy jej górne położenie. Pod półką (wysokość 40 cm) udało nam się zmieścić kompletne podwozie i gondolę.
Przestrzeń w tej konfiguracji ma 77 cm długości i 101 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Głębokość przy progu ładunkowym wynosi 3 cm.
W takim samym położeniu zarówno wszerz, jak i wzdłuż bagażnika zmieścił się wózek-spacerówka Quinny Zapp Xtra 2. W zabezpieczeniu przewożonych przedmiotów pomocne są cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek.
Boczki i plecy kanapy pokryto wykładziną. Natomiast w klapie bagażnika użyto tworzywa sztucznego, które może być podatne na porysowanie transportowanymi przedmiotami. Znajduje się w niej również uchwyt na trójkąt ostrzegawczy.
Po przełożeniu podłogi na niższy poziom nie mamy całkowicie płaskiej powierzchni, załamanie w górę następuje na 63 cm liczonym od zderzaka. Jednocześnie rośnie o 4 cm szerokość pomiędzy nadkolami, ale ergonomię ogranicza stelaż utrzymujący podłogę.
Przy takim ustawieniu zmieściliśmy oba wózki dziecięce. Plusem są dodatkowe cztery uchwyty (razem osiem) do mocowania linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Wysokość od dolnego położenia podłogi do ruchomej półki bagażnika do 59 cm. Głębokość przy progu ładunkowym wynosi 22 cm.
Zmierzona przez nas wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka wyniosła 71 cm, do progu 75 cm, a do rączki zamykania klapy bagażnika 190 cm (system z elektryką wymaga dopłaty 1740 zł). Ona sama unosi się na 202 cm.