TESTY
Plusy i minusy | Volkswagen T-Roc
Wysoko notowany model Volkswagena
28-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
T-Roc to obecnie najpopularniejszy model Volkswagena wśród nowych samochodów w naszym kraju. Jednak w podsumowaniu jego testu nie szukaliśmy przyczyn tego powodzenia, a wypunktowaliśmy ważne naszym zdaniem elementy.
PLUSY
Panel sterowania klimatyzacją,
nawet w topowej wersji wyposażenia Premium z wirtualnym zestawem zegarów zachował fizyczne pokrętła. Upraszcza to wybór i zmianę poszczególnych ustawień. Obecnie coraz więcej producentów rezygnuje z nich na rzecz ekranów dotykowych, niektórzy przenoszą funkcje do pokładowego menu. Takie rozwiązania mogą absorbować uwagę kierowcy.
System mocowania w bagażniku,
oparto na ośmiu zaczepach do siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Pozwala to na ich wykorzystanie zarówno na dolnej, jak i górnej części położenia podłogi. To bardzo rzadko spotykany układ, prosty w montażu dla producenta, praktyczny dla użytkownika samochodu.
Umiejscowienie kamery cofania,
pod logo Volkswagena na klapie bagażnika jest dodatkową ochroną. Na co dzień niewidoczna, wysuwa się tylko podczas wyboru biegu wstecznego. Zapobiega to osadzaniu się brudu w trakcie jazdy, a tym samym zniekształceniu obrazu.
MINUSY
Lista fabrycznych systemów asystujących kierowcy,
jest bardzo pokaźna. Nie wszystkie jednak dostępne są w każdej wersji wyposażenia - w bazowej T-Roc brakuje aktywnej ochrony pasażerów PreCash (wykrycie ryzyka skutkuje wstępnym napięciem pasów bezpieczeństwa i domknięciem szyb). To dziwna decyzja producenta, jednocześnie standardem jest jej rozwinięcie, czyli system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą.
Ponadto układ wykrywania zmęczenia kierowcy (pożądany dziś w ocenach testów zderzeniowych Euro NCAP) dostępny jest jedynie w wersji wyposażenia Premium.
Tryb manualny w przekładni DSG,
załącza się przestawieniem pozycji dźwigni. Nie ma ona żadnego zabezpieczenia, więc można to zrobić przypadkiem w trakcie jazdy. Na przykład sięgając do pokręteł układu klimatyzacji czy znajdujących się w dolnej części kokpitu portów usb.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. W przypadku Volkswagen T-Roca jest to mechaniczny zamek. Pasuje do niego kluczyk schowany w pilocie systemu Keyless Access (opcja 1800 zł).
W praktyce zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera dokonaliśmy dowolnym, pasującym do wąskiej szczeliny zamka, kluczem. Stwarza to ryzyko, że dokona tego nieupoważniona osoba.
Dane z komputera pokładowego Volkswagena T-Roc:
dystans przejechany podczas testu | 511 km |
średnia prędkość | 35 km/h |
średnie zużycie paliwa | 7,9 l/100 km |