TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volkswagen Taigo
Dziecko w Volkswagenie Taigo - foteliki i wózki
09-12-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Fabrycznym elementem wyposażenia Volkswagena Taigo jest para Isofix na miejscu pasażera, ale nie wykorzystamy ich do montażu fotelika dla największego dziecka. Dzielona przestrzeń bagażnika zaskakuje pojemnością w górnym położeniu podłogi.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volkswagena Taigo:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Volkswagenie Taigo możemy - co zalecamy - zamontować go za pomocą systemu Isofix (standard w każdej wersji wyposażenia).
Zaczepy znajdują się bezpośrednio pomiędzy siedziskiem i oparciem, pomimo to nie mieliśmy problemów z wsunięciem szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Jej konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań fotela pasażera. Bez uwag także przy rozstawianiu nogi stabilizującej, dla lepszego podparcia zdjęliśmy z podłogi dywanik.
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie z samochodu fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie można ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla trochę większego dziecka. Tym razem pozostaje on na stałe w samochodzie. Podczas wkładania i wyjmowania z niego dziecka pomagają szeroko otwierane drzwi.
Montaż w pozycji tyłem do kierunku jazdy bez uwag.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 8 cm wolnego miejsca.
Fotel pasażera należy także obniżyć (regulacja ta, za pomocą dźwigni, jest standardem w każdej wersji wyposażenia Volkswagena Taigo), a oparcie ustawić w pionie (służy do tego pokrętło).
Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy możliwie jak najdłużej stosowanie pozycji tyłem). W tej konfiguracji regulacja kąta oparcia siedzenia pasażera pozwala zmieniać położenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Z uwagi na rozłożoną nogę stabilizującą bazy 2WayFix fotel kierowcy pozostaje maksymalnie odsunięty od kokpitu.
Z tyłu na dole fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. Klamrę pasa mocującego wygodnie zapniemy od strony kanapy.
Na czas wsunięcia grubszych szyn Isofix fotelika Britax-Romer TriFix odchyliliśmy oparcie miejsca pasażera. Ta regulacja pomaga również w optymalnym dopasowaniu jego położenia do konstrukcji montowanego fotelika dziecięcego.
Zagłówka siedzenia pasażera nie można zdemontować. A to nie zapewnia optymalnego oparcia fotelika dla najstarszego dziecka. Dlatego nie przeprowadziliśmy tej próby.
Na skrajnych miejscach kanapy znajdziemy pary mocowań Isofix. Te w odróżnieniu od tej z przodu posiadają fabryczne nakładki, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn. Brakuje na nich plastikowych zaślepek, do założenia kiedy nie są używane.
Bez uwag podczas montażu bazy 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej. Tu również wcześniej zdjęliśmy dywanik z podłogi.
Druga para drzwi otwiera się wystarczająco szeroko, aby wygodnie włożyć i wyjąć fotelik/nosidełko z siedzącym w środku dzieckiem.
Na bazie zamontowanej na kanapie ustawiliśmy także fotelik 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy w czynnościach związanych z włożeniem i wyjęciem dziecka w samochodzie pomaga wyższe nadwozie crossovera Taigo.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. Osoba dorosła zajmująca to miejsce nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Po odwróceniu fotelika 2WayPearl przodem do kierunku jazdy bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie trzy miejsca z parami mocowań Isofix spełniają standard i-Size. Wszystkie trzy miejsca z parami mocowań Isofix spełniają standard i-Size. Podobnie jak używane przez nas w testach elementy Maxi-Cosi.
Kolejne dwa punkty top-tether znajdują się w plecach skrajnych miejsc kanapy. Swobodny dostęp do nich, przy zapinaniu klamry pasa, zyskujemy dzięki funkcji dzielenia i składania oparć w proporcji 1/3-2/3 (standard we wszystkich wersjach wyposażenia crossovera Taigo).
Dzięki plastikowym nakładkom na uchwyty Isofix bez problemu wsunęliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem i oparciem kanapy wynosi 110 st.
Przed montażem fotelika dla największego dziecka zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Jej to łatwe do wykonania i zapewnia optymalne przyleganie konstrukcji do oparcia.
Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Opadająca linia dachu Volkswagena Taigo nie utrudniała w maksymalnym wysunięciu zagłówka fotelika. Zmierzona przez nas wysokość pomiędzy siedziskiem kanapy a podsufitką wynosi 93 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Kanapa Volkswagne Taigo mierzy 126 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych dwóch największych fotelików Isofix pozostało pomiędzy nimi 29 cm (dół) i 18 cm (góra) wolnego miejsca. Nie ma więc wystarczająco dużo miejsca.
Wózki dziecięce użyte w teście Volkswagena Taigo:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Volkswagena Taigo wynosi 440 litrów. Jego przestrzeń przedzielono płytą o wymiarze 81 cm długości i 101 cm szerokości. W górnym położeniu wysokość do ruchomej półki wynosi 42 cm.
W takiej konfiguracji bez problemu spakowaliśmy dwuczęściowy wózek dziecięcy X-lander z gondolą X-pram.
Nadkola i plecy kanapy pokryto wykładziną, co chroni te powierzchnie przed porysowaniem, np. metalowymi elementami wózka dziecięcego. W zabezpieczeniu transportowanych przedmiotów pomagają cztery oczka do mocowania siatki lub linek.
Nasz wózek dziecięcy Quinny Zapp Xtra 2 zmieściliśmy na długość bagażnika.
W górnym położeniu podłogi bagażnika zmieściły się oba wózki. Jej przełożenie na dół zwiększa wysokość do rolety do 55 cm.
Od podłoża do zderzaka mamy 73 cm, do progu ładunkowego 76 cm, a do rączki zamykającej klapę 190 cm. Ona sama unosi się na 212 cm.