TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volkswagen Tiguan II eHybrid fl 2020
Dziecko w Volkswagenie Tiguan - foteliki i wózki
25-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Volkswagen Tiguan wyróżnia się możliwością niezależnego przesuwania dwóch części kanapy i regulacją kąta oparcia, co przekłada się na montaż fotelików dziecięcych. Pomimo mniejszego bagażnika wersji hybrydowej plug-in zmieściliśmy jednocześnie dwa wózki.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volkswagena Tiguan II eHybrid fl 2020:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W Volkswagenie Tiguan zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Pomimo wyprofilowania siedzenia pasażera konstrukcja naszego fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus miała optymalne podparcie. W trakcie prób nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Według naszych pomiarów siedzisko fotela pasażera ma 49 cm długości i 49 cm szerokości (36 cm we wgłębieniu).
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji dla osoby dorosłej siedzącej na kanapie pozostaje aż 17 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Należy też ustawić oparcie fotela w pionie i całość maksymalnie opuścić (regulacja wysokości jest standardem w każdej wersji wyposażenia II-generacji Tiguana po faceliftingu).
Volkswagen wyposażył Tiguana w możliwość dzielenia i niezależnego przesuwania siedzeń kanapy. W naszych testach przyjęliśmy maksymalne jej dosunięcie do bagażnika.
Na skrajnych miejscach kanapy znajdują się pary mocowań Isofix (i-Size). Obudowano je plastikowymi nakładkami, które ułatwiają montaż. W próbie ustawiania bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Wysokie nadwozie Tiguana i szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym dzieckiem w środku.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować fotelik dla nieco starszego dziecka Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Ponownie wysokie nadwozie oraz szeroko otwierane drzwi pomagają w wykonaniu wszystkich czynności przy dziecku.
Montaż na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Ten sam fotelik na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wykorzystywane przez nas produkty Maxi-Cosi oraz kanapa Volkswagena Tiguna przystosowane zostały do standardu i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono top-tether, czyli dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych fotelików samochodowych dla dzieci typu Isofix.
Klamrę pasa najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja składania oparć kanapy.
Grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix bez problemu zmieściły się w nakładkach mocowań Isofix.
Dzięki regulacji kąta pochylenia oparć kanapy Volkswagena Tiguana (według naszych pomiarów w zakresie 90-110 stopni) łatwiej dopasować oparcie konstrukcji fotelika. Bez problemu też mogliśmy zmieniać pochylenia jego skorupy.
Przed montażem fotelika dla najstarszego dziecka, używamy modelu Recaro Monza Nova 2 Seatfix, wyjęliśmy zagłówek z kanapy. Zapewnia to lepsze przyleganie konstrukcji do oparcia. Dodatkowo tu również wykorzystaliśmy możliwość ustawienia go w pionie.
Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Bez przeszkód wysunęliśmy zagłówek fotelika.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy zmodernizowanego Volkswagena Tiguan naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 35 cm wolnej przestrzeni. Niemniej stanowczo odradzamy wykorzystanie jej do przewozu trzeciego dziecka.
Środkowy pas bezpieczeństwa umieszczony jest w oparciu kanapy. Zmierzona przez nas szerokość siedziska wyniosła 120 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Volkswagena Tiguan II eHybrid fl 2020:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Volkswagena Tiguana z napędem hybrydowym typu plug-in wynosi 476 litrów. Pod jego podłogą znajduje się bateria oraz niewielkie wnęki na przedmioty, z których nie skorzystaliśmy w próbach z wózkami dziecięcymi.
Płyta podłogi bagażnika ma 101 cm szerokości i 84 cm długości, ale dzięki możliwości przesuwania siedzeń kanapy (60:40) można ją zwiększyć do 96 cm.
Częściowo skorzystaliśmy z tego w próbach z pakowaniem wzdłuż dwuczęściowego wózka X-lander. W poprzeczek nie było takiej potrzeby.
Minimalną długość bagażnika pozostawiliśmy w próbie z pakowaniem wózka spacerówki Quinny. Aż sześć fabrycznych zaczepów (po dwa przy krawędzi zderzaka) pozwala zamontować siatkę lub linki zabezpieczające przewożone przedmioty.
Plecy kanapy i prawe nadkole pokryto wykładziną. Na lewym (zabudowano tu wnękę z akumulatorem 12V) i klapie bagażnika znalazło się tworzywo przez co łatwiej je porysować transportowanymi rzeczami.
Podłoga bagażnika jest na tym samym poziomie co próg ładunkowy. Wysokość od niej do ruchomej półki wynosi 45 cm Bez problemu zmieściliśmy pod nią dwa nasze wózki dziecięce.
Wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka wynosi 69 cm, progu 76 cm, a do podniesionej klapy 200 cm. Można ją otworzyć na kilka sposobów - przyciskiem nad tablicą rejestracyjną, dźwignią przy drzwiach kierowcy i za pomocą pilota.