TESTY
Plusy i minusy | Alfa Romeo Junior hybrid
Alfa Junior – komfort podróży, ale z zastrzeżeniami dotyczącymi bezpieczeństwa
| tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum Jedź Bezpiecznie
Sportowy charakter Alfy Romeo Junior łączy się z komfortem codziennej jazdy – zwłaszcza w kwestii foteli i ergonomii obsługi. Niestety, niektóre rozwiązania mogą stwarzać potencjalne zagrożenie dla pasażerów, w tym dzieci.
PLUSY
Sportowe fotele Sabelt,
pomimo ascetycznego wyglądu, zapewniają bardzo wysoki komfort także podczas dłuższych podróży. Głębokie wyprofilowania nie przeszkadzają w dopasowaniu fotelika dziecięcego. W naszej próbie montażu nosidełka zwróciliśmy uwagę na dłuższe siedzisko, które zapewnia stabilniejsze ustawienie podstawy.
Fotele te należą do pakietu Corsa, który obejmuje również regulację wysokości po stronie pasażera. To istotne, ponieważ pasy bezpieczeństwa nie mają takiego ustawienia – bez tej możliwości trudniej byłoby dopasować ich przebieg do budowy naszego ciała.
Koło kierownicy,
doskonale współgra ze sportowymi fotelami Sabelt. Zapewnia precyzyjne wyczucie toru jazdy, a tym samym pewne prowadzenie zarówno w zakrętach, jak i przy wyższych prędkościach. Spłaszczony dół wieńca ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Na plus zasługuje również wykończenie – identyczne jak w fotelach, czyli połączenie skóry i zamszu, co poprawia chwyt i zwiększa komfort prowadzenia.
Fizyczne przyciski do obsługi klimatyzacji,
zasługują na pochwałę, zwłaszcza w porównaniu z rozwiązaniami cyfrowymi umieszczonymi w dotykowym panelu na kokpicie. Dzięki nim kierowca ma szybszy i bardziej intuicyjny dostęp do funkcji, bez potrzeby odrywania uwagi od tego, co dzieje się na drodze.
MINUSY
Wąskie nacięcia w miejscach mocowań Isofix,
na kanapie utrudniają wsunięcie szyn fotelika dziecięcego. Dodatkowo istnieje ryzyko uszkodzenia nimi tapicerki. W naszych próbach konieczne było użycie plastikowych nakładek, które dołączają producenci fotelików. Przy wkładaniu szerszych elementów należy uważać, aby nie uszkodzić zamka błyskawicznego (służy on do zamaskowania nieużywanych mocowań Isofix).
Brak zaczepów w bagażniku,
do mocowania siatki lub linek, którymi w Alfie Junior nie zabezpieczymy transportowanych przedmiotów. Stawarza to ryzyko, że podczas zdarzenia drogowego mogą przemieścić się w stronę kabiny pasażerskiej stanowiąc zagrożenie dla znajdujących się w niej osób.
Sposób zmiany statusu czołowej poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku Alfy Junior mamy mechaniczny przełącznik umieszczony w zamykanym schowku pod kokpitem. Przeznaczony do niego grot znajduje się w module systemu Keyless entry.
W praktyce zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera dokonaliśmy nieoryginalnym, pasującym do szczeliny przełącznika, kluczem. Naszym zdaniem stwarza to ryzyko, że może tego dokonać postronna osoba.
Dane z komputera pokładowego Alfy Romeo Junior hybrid:
Dystans przejechany podczas testu | 504 km |
Średnia prędkość | 36 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 6,4 l/100 km |