TESTY
Plusy i minusy | Mazda 6 III facelifting 2 sedan
Mazda 6 - dojrzalsza, ale niepozbawiona wad
14-02-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Obecna generacja Mazdy 6 przeszła już dwie modernizacje, a tym samym przeszeregowanie wyposażenia na płaszczyźnie bezpieczeństwa. Nowością w tej marce jest sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera.
PLUSY
Systemy podnoszące bezpieczeństwo,
i wspierające kierowcę stanowią fabryczne wyposażenie już bazowej (testowanej przez nas) wersji SkyJOY. W cenie Mazdy 6 otrzymujemy między innymi asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, układ monitorowania martwego pola z funkcją wykrywania ruchu poprzecznego podczas cofania, adaptacyjny tempomat czy system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (do prędkości 80 km/h).
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. Z reguły jest to mechaniczny zamek z manualnym przełączeniem statusu. Kierowca musi więc pamiętać o zasadach jego użycia.
W zmodernizowanej Maździe 6 (2018) wprowadzono system automatycznego rozpoznawania zajętości miejsca pasażera (nacisk na siedzisko). Domyślnie poduszka pozostaje nieaktywna, także po ustawieniu (i zapięciu pasa bezpieczeństwa) fotelika/nosidełka z grupy 0/0+ (pozycja tyłem do kierunku jazdy). W takim stanie pozostała po obciążeniu go około 12 kg.
Obudowanie zawiasów klapy bagażnika,
należy do rzadkości w samochodach w nadwoziu sedan. Dzięki temu praktycznemu rozwiązaniu nie trzeba skrupulatnie planować rozłożenia bagaży. Nie ma też ryzyka przygniecenia ich chowającymi się wspornikami.
MINUSY
System rozpoznawania znaków drogowych,
powinien zwrócić kierowcy uwagę na obowiązujące ograniczenia prędkości. Z reguły odczytuje te dane ze stojących przy drodze tablic, ale też opiera się na danych z nawigacji. A te nie zawsze są aktualne.
Przykład z testowanej Mazdy 6 (rejestracja marzec 2021) i podwarszawski odcinek autostrady A2, na którym zlikwidowano bramki (połowa 2019). Pomimo, że podniesiono prędkość do 140 km/h system w aucie pokazywał poprzednie ograniczenia, aż do 40 km/h. To samo było na odcinku S17 w kierunku Lublina (udostępniony do ruchu w 2020 roku).
Brak uchwytów w bagażniku,
do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty. W Maździe 6 nie ma nawet haczyków dla przysłowiowej siatki na zakupy.
Trzy alternatywne systemy wsparcia parkowania,
w testowanej wersji SkyJOY zgrupowano wyłącznie w jednym pakiecie (Plus za 9 tys. zł). Nie ma więc możliwości wybrania jednego z nich - czujników przód/tył, kamery cofania czy zestawu czterech generujących obraz 360 stopni.
Dane z komputera pokładowego:
pokonany dystans: 573 km, średnia prędkość: b.d., średnie zużycie paliwa: 7,0 l/100 km.