TESTY

Plusy i minusy | Mazda 6 III facelifting 2 sedan

Mazda 6 - dojrzalsza, ale niepozbawiona wad

14-02-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Obecna generacja Mazdy 6 przeszła już dwie modernizacje, a tym samym przeszeregowanie wyposażenia na płaszczyźnie bezpieczeństwa. Nowością w tej marce jest sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera.

Testy - Mazda 6 III facelifting 2 sedan - podsumowanie testów

PLUSY

Testy - Mazda 6 III facelifting 2 sedan - systemy podnoszące bezpieczeństwo

Systemy podnoszące bezpieczeństwo,

i wspierające kierowcę stanowią fabryczne wyposażenie już bazowej (testowanej przez nas) wersji SkyJOY. W cenie Mazdy 6 otrzymujemy między innymi asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, układ monitorowania martwego pola z funkcją wykrywania ruchu poprzecznego podczas cofania, adaptacyjny tempomat czy system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (do prędkości 80 km/h).

Testy - Mazda 6 III facelifting 2 sedan - sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdym testowanym samochodzie. Z reguły jest to mechaniczny zamek z manualnym przełączeniem statusu. Kierowca musi więc pamiętać o zasadach jego użycia.

W zmodernizowanej Maździe 6 (2018) wprowadzono system automatycznego rozpoznawania zajętości miejsca pasażera (nacisk na siedzisko). Domyślnie poduszka pozostaje nieaktywna, także po ustawieniu (i zapięciu pasa bezpieczeństwa) fotelika/nosidełka z grupy 0/0+ (pozycja tyłem do kierunku jazdy). W takim stanie pozostała po obciążeniu go około 12 kg.

Testy - Mazda 6 III facelifting 2 sedan - obudowanie zawiasów klapy bagażnika

Obudowanie zawiasów klapy bagażnika,

należy do rzadkości w samochodach w nadwoziu sedan. Dzięki temu praktycznemu rozwiązaniu nie trzeba skrupulatnie planować rozłożenia bagaży. Nie ma też ryzyka przygniecenia ich chowającymi się wspornikami.

MINUSY

Testy - Mazda 6 III facelifting 2 sedan - system rozpoznawania znaków drogowych

System rozpoznawania znaków drogowych,

powinien zwrócić kierowcy uwagę na obowiązujące ograniczenia prędkości. Z reguły odczytuje te dane ze stojących przy drodze tablic, ale też opiera się na danych z nawigacji. A te nie zawsze są aktualne.

Przykład z testowanej Mazdy 6 (rejestracja marzec 2021) i podwarszawski odcinek autostrady A2, na którym zlikwidowano bramki (połowa 2019). Pomimo, że podniesiono prędkość do 140 km/h system w aucie pokazywał poprzednie ograniczenia, aż do 40 km/h. To samo było na odcinku S17 w kierunku Lublina (udostępniony do ruchu w 2020 roku).

Testy - Mazda 6 III facelifting 2 sedan - brak uchwytów w bagażniku

Brak uchwytów w bagażniku,

do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty. W Maździe 6 nie ma nawet haczyków dla przysłowiowej siatki na zakupy.

Testy - Mazda 6 III facelifting 2 sedan - trzy alternatywne systemy wsparcia parkowania

Trzy alternatywne systemy wsparcia parkowania,

w testowanej wersji SkyJOY zgrupowano wyłącznie w jednym pakiecie (Plus za 9 tys. zł). Nie ma więc możliwości wybrania jednego z nich - czujników przód/tył, kamery cofania czy zestawu czterech generujących obraz 360 stopni.

Dane z komputera pokładowego:

pokonany dystans: 573 km, średnia prędkość: b.d., średnie zużycie paliwa: 7,0 l/100 km.