TESTY
Plusy i minusy | Honda ZR-V e:HEV
Pozytywny problem z oceną Hondy ZR-V
11.03.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wybór trzech plusów ogranicza nas w wypunktowaniu wszystkich dostrzeżonych zalet Hondy ZR-V. Z kolei znalezienie aż trzech minusów okazało się jeszcze większym wyzwaniem. Za te, na które się zdecydowaliśmy możemy być posądzeni o czepialstwo.
PLUSY
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W większości zaliczamy go do minusów. Powodem jest na możliwość przełączenia statusu dowolnie płaskim kluczem pasującym do wąskiej szczeliny przełącznika. Naszym zdaniem stwarza to ryzyko wykonania tej czynności przez przypadkową osobę.
W przypadku Hondy ZR-V mamy mechaniczny zamek, do którego pasuje jedynie oryginalny kluczyk (schowano go w module autopilota).
9 poduszek powietrznych,
znajduje się na liście wyposażenia już bazowej wersji Elegance. Są to dwie przednie, dwie boczne, dwie kolanowe (kierowcy i pasażera), dwie kurtynowe i jedna centralna pomiędzy fotelami. Taki zestaw to rzadkość nawet w wyższych klasach samochodów.
Układ hybrydy e:HEV,
wyróżniamy po raz pierwszy, chociaż testowaliśmy już inne modele Hondy z tym napędem. Za każdym razem byliśmy pod wrażeniem nie tylko kultury pracy, ale przede wszystkim zużycia paliwa. Hondą ZR-V przejechaliśmy blisko 800 kilometrów (tryb Eco), osiągnęliśmy spalanie poniżej średniej wartości podawanej przez producenta, a w zbiorniku pozostało więcej niż 1/4 zawartości. Układ ten możemy porównać to efektywności silnika wysokoprężnego.
MINUSY
Sprawdź czy żaden z pasażerów nie pozostał na kanapie,
w ten sposób można opisać grafikę, którą kierowca zobaczy na cyfrowej desce rozdzielczej w momencie wysiadania z nowego crossovera Hondy. To od niedawna jeden z systemów „bezpieczeństwa”, w który muszą być wyposażone nowo homologowane pojazdy. Można dyskutować o jego potrzebie, ale nie to jest powodem umieszczenia po stronie minusów ZR-V.
W wielu testowanych przez nas samochodach innych marek poza grafiką wyświetla się komunikat tekstowy. Kierowca otrzymuje więc jasny przekaz, czego ta informacja (przypomnienie) dotyczy. W przypadku Hondy ZR-V brakuje wyjaśnienia. Z naszej szybkiej sondy z udziałem kilku osób, żadna nie potrafiła wyjaśnić znaczenia wyświetlonej grafiki.
Funkcjonalność fotela pasażera,
w wersji wyposażenia Sport i Advance podniesiono funkcją elektrycznego sterowania. Ale tylko w zakresie przód/tył oraz ustawienia kąta oparcia (Honda określa to jako 4 kierunki). Szkoda, że już przy takim udogodnieniu nie dodano regulacji wysokości (w przypadku fotela kierowcy funkcja ta dostępna jest od poziomu Sport).
Brak rączek nad drzwiami kierowcy i pasażera,
może niektórym osobom obniżyć komfort wysiadania z samochodu. Mieliśmy takie przykłady podczas tego testu, gdy przypadkowe osoby brały udział w sondzie na temat znaczenia grafiki „Sprawdź czy żaden z pasażerów nie pozostał na kanapie”. Dlatego zwróciliśmy na to uwagę.
Dane z komputera pokładowego Hondy ZR-V e:HEV:
dystans przejechany podczas testu | 774,7 km |
średnia prędkość | 42 km/h |
średnie zużycie paliwa | 5,3 l/100 km |