TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Honda ZR-V e:HEV
Dziecko w Hondzie ZR-V - wyposażenie samochodu
06.03.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W naszym teście Hondy ZR-V środkowa wersja wyposażenia Sport. W zakresie bezpieczeństwa i komfortu podróży dzieci różnice pomiędzy poszczególnymi poziomami sprowadzają się do przyciemnianych szyb i panoramicznego dachu.
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera znajduje się w prawym boku kokpitu. Dostęp do niego możliwy jest po pełnym otwarciu drzwi.
Do zmiany jej statusu - zgodnie z widniejącym schematem - służy grot, który schowano w module bezkluczykowego dostępu do samochodu (standard wyposażenia każdej wersji Hondy ZR-V).
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się - na minutę od uruchomienia silnika - napis ON z odpowiednim piktogramem.
Do dezaktywacji działania przedniej poduszki powietrznej pasażera podświetla się - na cały czas pracy silnika - napis OFF z odpowiednim piktogramem.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je na obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Z tyłu oparć skrajnych miejsc kanapy Hondy ZR-V znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci z mocowaniem Isofix.
Odpowiadają im dwie pary mocowań Isofix (i-Size), które schowano w nacięciach tapicerki na skrajnych miejscach kanapy.
Po wyłączeniu silnika i otwarciu drzwi kierowcy (jeśli przed rozpoczęciem podróży były otwierane z tyłu) na zestawie zegarów wyświetla się komunikat o konieczności sprawdzenia, czy nikt z pasażerów nie pozostał na kanapie (w domyśle dzieci).
Standardem wyposażenia wszystkich wersji Hondy ZR-V są elektrycznie sterowane szyby boczne. Opuszczają się i podnoszą automatycznie stąd wyposażono je w funkcję zapobiegania przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym w panelu swoich drzwi.
W ramie tylnych drzwi znajduje się blokada możliwości ich otwarcia od środka samochodu. Jest to mechaniczny zamek z wbudowanym przełącznikiem. Na gumowej maskownicy umieszczono schemat działania.
Poza bazową wersją wyposażenia Elegance w pozostałych (Sport - testowana przez nas i Advance) montowane są przyciemniane szyby z tyłu.
Wyróżnikiem topowej wersji jest panoramiczny, otwierany dach.
Wersja wyposażenia Sport wyróżnia się łączoną tapicerką tekstylno-skórzaną. Tym drugim materiałem pokryto tył oparć fotela kierowcy i pasażera. Dzięki temu łatwiej usuniemy zabrudzenia pozostawione przez buty dzieci, które podróżują w fotelikach ustawionych na kanapie.
Standardem wyposażenia każdej wersji Hondy ZR-V jest także dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Osoby podróżujące na kanapie mogą skorzystać z jej nawiewów. Regulowane kratki umieszczono na końcu centralnego tunelu.
Na końcu centralnego tunelu znajdują się również dwa porty usb-c. Podłączymy do nich zasilanie urządzeń multimedialnych, z których skorzystają dzieci podczas podróży.
Kolejne dwa porty usb znajdują się pomiędzy przednimi fotelami. Warto podkreślić, że jeden z nich jest typu B. Dzięki nim możemy sparować zawartość smartfona z ekranem samochodu (Android Auto i Apple CarPlay). W przypadku urządzeń Apple mamy też łączność bezprzewodową.
Na dole środkowej części kokpitu oraz w prawym nadkolu bagażnika znajdują się samochodowe gniazda 12V.
Kolejnym fabrycznym elementem wyposażenia jest rozkładany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy. Według naszych pomiarów ma 41 cm długości, 20 cm szerokości i 7 cm grubości. Łokieć oprzemy na wysokości 14 cm.
Wewnątrz umieszczono dwa uchwyty na kubki lub butelki z napojami. Podłokietnik wykończono skórą, co ułatwia usuwanie zabrudzeń.
W bagażniku znajdziemy cztery składane uchwyty do mocowania siatki lub linek, którymi zabezpieczymy transportowane przedmioty. Przekątna pomiędzy nimi wynosi 110 cm.