TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Honda ZR-V e:HEV
Dziecko w Hondzie ZR-V - foteliki i wózki
07.03.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Mocowania Isofix schowano w nacięciach tapicerki, wokół nich zabrakło plastikowych nakładek, które ułatwiają wsunięcie szyn. Pod podłogą bagażnika Hondy ZR-V znalazł się dodatkowy schowek, niemniej podstawowa przestrzeń okazała się wystarczająca dla naszych wózków dziecięcych
Foteliki dziecięce użyte w teście Hondy ZR-V:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Hondzie ZR-V zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Przy tej próbie - z użyciem testowego fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus (grupa 0/0+) - nie mamy uwag.
Przed ustawieniem fotelika dziecięcego na miejscu pasażera, należy je maksymalnie odsunąć od kokpitu, obniżyć (brak tej regulacji w Hondzie ZR-V), a oparcie ustawić do pionu. W tej konfiguracji na wysokość kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje aż 20 cm wolnej przestrzeni.
W bazowej wersji wyposażenia Elegance regulacje fotela pasażera w czterech płaszczyznach są manualne. W kolejnych - Sport (testowana przez nas) i Advance (topowa) mamy ustawienia elektryczne.
Na skrajnych miejscach kanapy Hondy ZR-V znajdziemy pary mocowań Isofix. W naszej wersji wyposażenia Sport (środkowy poziom) schowano je w nacięciach tekstylno-skórzanej tapicerki. Wokół brak plastikowych nakładek ułatwiających wsunięcie szyn Isofix, ale bez problemu zamontowaliśmy wąskie prowadnice naszej testowej bazy Maxi-Cosi 2WayFix.
Bez rozstawieniem nogi stabilizującej wyjęliśmy dywanik podłogowy. Zapewnia to stabilniejsze oparcie. W tej próbie także bez uwag.
Wyższe nadwozie Hondy ZR-V oraz szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie nosidełka z zapiętym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. W odróżnieniu od nosidełka jest on przeznaczony dla nieco starszego (większego) dziecka. W tym przypadku fotelik pozostaje w samochodzie.
Przy montażu w pozycji tyłem do kierunku jazdy bez uwag. Ponownie wyższe nadwozie auta i szeroko otwierana druga para drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z wkładaniem, zapinaniem i wyjmowaniem dziecka z samochodu.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymusza przesunięcie fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Na tej samej bazie Isofix, fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak, aby możliwie jak najdłużej korzystać z pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Hondy ZR-V oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę z pasem mocującym najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Czynność tę ułatwia funkcja składania oparć kanapy (fabryczne dzielenie w proporcji 60:40).
Pomimo wąskich nacięć w tapicerce i braku plastikowych nakładek łatwo wsunęliśmy masywne szyny testowego fotelika Britax-Romer TriFix w mocowania Isofix.
Jego podstawa dobrze przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez problemu mogliśmy zmienić kąt położenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 110 st.
Przed montażem fotelika dla najstarszego (największego) dziecka zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta w Hondzie ZR-V jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja wyższego fotelika optymalnie przylega do wyprofilowań siedzenia.
Podstawa testowego fotelika Recaro Mako Elite (grupa 2-3) nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Bez problemu ustawiliśmy zagłówek fotelika na maksymalną pozycję. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 90 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 23 cm wolnego miejsca. Zdecydowanie odradzamy korzystanie z powyższego przepisu.
Zmierzona przez nas szerokość kanapy Hondy ZR-V wynosi 127 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Hondy ZR-V:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika - włączając schowek pod podłogą - Hondy ZR-V w testowanej wersji wyposażenia Sport wynosi 390 litrów (w topowej Advance 10 litrów zabiera fabryczny system nagłośnienia).
Według naszych pomiarów płyta podłogi ma 88 cm długości i 103 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Na tej przestrzeni zmieściły się obie części - podwozie i gondola - naszego testowego wózka X-lander.
Schowek pod podłogą jest nieregularny. Jego maksymalne wymiary to: 63 cm szerokości, 10 cm długości i 13 cm głębokości. Część miejsca przeznaczono na mocowanie trójkąta ostrzegawczego.
Nadkola w bagażniku wykończono tworzywem sztucznym, co naraża te powierzchnie (podobnie jak panel na klapie bagażnika) na porysowanie. Na przykład metalowymi elementami wózka dziecięcego. Przewożone przedmioty można zabezpieczyć za pomocą siatki lub linek. Do ich mocowania służą cztery fabryczne zaczepy.
Nasz testowy wózek-parasolka Quinny zamieścił się zarówno w poprzek, jak i wzdłuż bagażnika.
W bagażniku Hondy ZR-V zmieściliśmy jednocześnie - bez konieczności zdejmowania kółek - oba wózki dziecięce. Wysokość od podłogi do ruchomej półki mierzy 47 cm.
Nasze pomiary - wysokość od ziemi do krawędzi tylnego zderzaka, który jest na równi z progiem ładunkowym, wynosi 70 cm, przycisku do zamykania klapy 185 cm i jej górnej krawędzi po otwarciu 195 cm.