TESTY
Plusy i minusy | Skoda Enyaq iV 80x 4x4
Skoda Enyaq - zamontujemy trzy foteliki Isofix, ale…
09.08.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Trzy pary Isofix trafiają na naszą listę plusów Skody Enyaq. Jednak stały zagłówek fotela pasażera i wysoko umieszczone uchwyty Isofix obniżają naszą ocenę tego modelu samochodu.
PLUSY
Trzy pary mocowań Isofix (i-Size),
są standardem każdej wersji wyposażenia Skody Enyaq. Najbezpieczniejszym miejscem do montażu fotelików niezmiennie pozostają skrajne miejsca kanapy. Ale jeśli musimy zamontować trzeci, bądź posadzić dziecko obok kierowcy mamy do dyspozycji najlepszy obecnie system mocowania Isofix.
Siedem poduszek powietrznych,
to także standard wyposażenia Skody Enyaq. W zestawie po dwie obowiązkowe: czołowe i boczne z przodu oraz kurtyny. Siódmą jest centralna umieszczona pomiędzy fotelami. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym zderzeniem się w następstwie sił działających podczas wypadku. Według statystyk to jedna z głównych przyczyn trwałych obrażeń lub śmierci w wyniku zdarzenia drogowego.
Poduszka centralna staje się standardem w nowych modelach samochodów, ale wciąż pozostaje rzadkością.
W topowej wersji Maxx do listy wyposażenia dochodzą dwie kolejne poduszki powietrzne - boczne dla pasażerów skrajnych miejsc kanapy. Szkoda, że nie Skoda nie oferuje ich w opcji do niższych wersji. Jak też, że zrezygnowano z poduszki chroniącej nogi kierowcy.
Schowek pod podłogą bagażnika,
w samochodzie z napędem elektrycznym jest idealnym miejscem na schowanie kabli do ładowania. Wówczas nie ograniczają one przestrzeni właściwego bagażnika.
Schowek w Skodzie Enyaq (napęd na tył lub obie osie) ma nieco nieregularny kształt. Liczy 62 cm długości, 22 cm w najszerszym miejscu i 25 cm głębokości. W przybliżeniu to 34 litry dodatkowej przestrzeni bagażnika.
MINUSY
Wysoko umieszczone mocowania Isofix na kanapie,
nie zapewniają przylegania całej powierzchni podstawy fotelika (w naszym przypadku bazy) do siedziska. Pomiędzy nimi powstał około 3 centymetrowy klin, który może osłabić jakość montażu całej konstrukcji.
Stały zagłówek fotela pasażera,
co prawda ma regulowaną wysokość, ale nie można go wyjąć. Przez to plecy naszego fotelika dziecięcego z grupy 2-3 nie przylegały całą powierzchnią do oparcia fotela. Zakładamy jednak, że można pod tym kątem dobrać model fotelika. Minus za brak uniwersalności na miejscu wyposażonym w parę mocowań Isofix.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. Z reguły jest to mechaniczny zamek, do którego pasuje ten sam kluczyk, co do stacyjki rozrusznika silnika.
Takie rozwiązanie mamy w Skodzie Enyaq. Z tą różnicą, że potrzebny grot schowano w obudowie systemu bezkluczykowego uruchamiania samochodu (Kessy Go - standard w bazowej wersji Enyaq) lub systemu bezkluczykowego dostępu do samochodu (Kessy Full - standard od drugiej w kolejności wersji Clever).
W praktyce zmienialiśmy status poduszki za pomocą dowolnego kluczyka, który pasował do wąskiej szczeliny zamka. Oznacza to, że może tego dokonać tego postronna osoba, bez konieczności posiadania oryginalnego grotu.
Dane z komputera pokładowego Skody Enyaq iV 80x 4x4:
dystans przejechany podczas testu | 1049 km |
średnia prędkość | 45 km/h |
średnie zużycie prądu | 15,5 kWh/100 km |