TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | SsangYong Rexton
Dziecko w SsangYong Rexton - wyposażenie samochodu
09.01.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W przeglądzie elementów podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci SsangYongiem Rexton zwróciliśmy uwagę na dwie rzeczy. Brak informacji o aktywnej poduszce powietrznej pasażera oraz plastikowych prowadnic na mocowaniach Isofix.
Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej wersji wyposażenia SsangYonga Rexton. Umieszczono go w prawym boku kokpitu. Dostęp możliwy jest dopiero po pełnym otwarciu drzwi.
Do zmiany statusu poduszki powietrznej wystarczy wcisnąć i obrócić - według załączonego schematu - zamontowane na stałe pokrętło.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono na środkowej części kokpitu, nad przyciskami do sterowania klimatyzacją.
Przy aktywnej poduszce powietrznej… nie otrzymujemy żadnego komunikatu.
Po dezaktywacji wyświetla się standardowy piktogram (brak przy nim używanego najczęściej dopełnienia w postaci słowa OFF).
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej pasażera ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
Dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci znajduje się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy (testowaliśmy Rextona z dwoma rzędami siedzeń).
Odpowiadają im dwie pary mocowań Isofix (i-Size). Uchwyty schowano bezpośrednio pomiędzy siedziska a oparcia kanapy. Wokół brakuje plastikowych nakładek, które ułatwiają prawidłowy montaż szyn fotelika dziecięcego.
Elektrycznie regulowane szyby w bocznych drzwiach są standardem wyposażenia. Wszystkie opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd wyposażono je w funkcję zapobiegania przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działaniem przyciskiem umieszczonym w swoich drzwiach.
Blokada możliwości otwarcia drugiej pary drzwi od środka samochodu jest manualna. Przełącznik - z wytłoczonym schematem - znajduje się w ramie drzwi.
Do zmiany statusu potrzebny jest płaski przedmiot pasujący do wąskiej szczeliny. W domyśle to kluczyk od stacyjki silnika (w naszym przypadku grot schowany w module fabrycznego systemu Keyless).
Przyciemniane szyby z tyłu są fabrycznym elementem jedynie w topowej wersji wyposażenia Sapphire. W Quartz wymagają dopłaty do pakietu Elegance (16 tys. zł), w bazowej Crystal niedostępne.
Standardem wersji Sapphire są także rolety w drugiej parze drzwi.
I znów w Quartz to opcja, ale w innym pakiecie - wspomnianym już przy systemy Keyless - Technology (18 tys. zł). Połączenie ich z przyciemnianymi szybami to cena pakietu Elegance (16 tys. zł). W Crystal niedostępne.
Do wnętrza testowanego SsangYonga Rexton wybrano opcjonalną tapicerkę: czarna, skórzana Nappa (pakiet Executive, 20 tys. zł). Wykonano z niej kieszenie w plecach oparć foteli. Resztę z tworzywa sztucznego.
Z obu powierzchni bez trudu usuniemy zabrudzenia, na przykład pochodzące z butów dzieci podróżujących w fotelikach zamontowanych na kanapie.
Rozkładany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy jest standardem od bazowej wersji Crystal.
Znajdują się w nim dwa uchwyty na kubki oraz niewielki, głęboki na 4 cm i zamykany od góry schowek.
Według naszych pomiarów podłokietnik ma 33 cm długości, 25 cm szerokości i 10 cm grubości. Łokieć oprzemy na wysokości 22 cm.
W wersji Crystal montowana jest klimatyzacja manualna. W Quartz i Sapphire automatyczna, dwustrefowa. We wszystkich przypadkach z jej nawiewów skorzystają pasażerowie podróżujący na kanapie.
Na końcu centralnego tunelu znajduje się samochodowe gniazdo 12V oraz dwa porty USB. Za ich pomocą można podłączyć zasilanie elektroniki, która umili dzieciom podróż.
Kolejne gniazdo 12V znajduje się w zamykanym podłokietniku z przodu i w prawym nadkolu bagażnika.
Jeszcze dwa porty USB znajdują się w zamykanym schowku pomiędzy fotelami. Jeden z nich umożliwia korzystanie z zawartości smartfona poprzez Android Auto lub Apple CarPlay (niedostępne w wersji Crystal).
W bagażniku SsangYonga Rexton znajdziemy cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek (przekątna 124 cm) zabezpieczających transportowane przedmioty.
W testowanej wersji Sapphire są też dwie siatki - pozioma na podłogę i pionowa odgradzająca przestrzeń pasażerską. W Quartz zawarte są w pakiecie Elegance (16 tys. zł), w Crystal niedostępne.