TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | SsangYong Rexton
Dziecko w SsangYong Rexton - foteliki i wózki
10.01.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Szeroka kanapa drugiej generacji SsangYonga Rexton z pewnością pomieści obok siebie trzy modele fotelików. Środkowy zamontujemy tylko za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Ale to bez porównania lepsze rozwiązanie niż próba skorzystania z przepisu i podróż dziecka na tym miejscu bez fotelika.
Foteliki dziecięce użyte w teście SsangYonga Rexton:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W Ssangyongu Rexton zamontujemy go jedynie z wykorzystaniem samochodowego pasa bezpieczeństwa. Do przebiegu tej czynności nie mieliśmy uwag.
Podstawa naszego testowego fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus dobrze pasowała do wyprofilowań fotela. Według naszych pomiarów siedzisko ma 49 cm długości i 52 cm szerokości (34 cm pomiędzy bocznymi wyprofilowaniami).
W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu pozostaje około 16 cm wolnego miejsca.
Ustawienie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy na fotelu pasażera wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Jak też maksymalnego obniżenia i ustawienia oparcia w pionie.
Wszystkie te regulacje w testowanej wersji Sapphire są elektryczne i oferowane w standardzie.
W Quartz wymagają one wyboru pakietu Elegance za 18 tys. zł. W bazowej Crystal fotel pasażera nie ma regulacji wysokości.
Na skrajnych miejscach kanapy SsangYonga Rexton (testujemy wersję z dwoma rzędami siedzeń) rozmieszczono pary mocowań Isofix.
Zabrakło na nich plastikowych prowadnic, pomimo to bez przeszkód udało nam się wsunąć i zapiąć szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix.
Przed rozłożeniem nogi stabilizującej powinniśmy wyjąć dywanik podłogowy. Zapewni to lepsze oparcie, ale w tym modelu samochodu mamy jeden wspólny, w dodatku sztywny, dla całej trójki pasażerów.
Wysokie nadwozie auta oraz szeroko otwierana druga para drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie możemy zamontować tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. Ten model pozostaje na stałe w samochodzie. Stąd ponownie docenimy wysokie nadwozie oraz szeroko otwierane drzwi tego SUV-a. Zapewnia nam to dużą swobodę podczas wykonywania wszystkich czynności przy dziecku.
Ustawienie na kanapie samochodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia do kokpitu fotela pasażera. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła o średnim wzroście nie będzie narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można też zamontować przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej korzystanie z pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa SsangYonga Rexton drugiej generacji zostały opracowane zgodnie ze standardem i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Pomaga w tym funkcja składania oparć kanapy w podziale 60:40.
Pomimo braku plastikowych prowadnic na mocowaniach Isofix łatwo wsunęliśmy i zapięliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Dla optymalnego przylegania jego konstrukcji możemy skorzystać z funkcji zmiany kąta oparcia kanapy (w zakresie 100-110 st.).
Przed ustawieniem fotelika dla największego dziecka, jak nasz testowy Recaro Monza Nova 2 Seatfix, należy zdemontować zagłówek kanapy (w SsangYongu Rexton jest to łatwa do wykonania czynność). Uzyskujemy wówczas optymalne przyleganie konstrukcji do kanapy. W przypadku tego auta możemy dodatkowo wspomóc się funkcją regulacji kąta oparcia.
Podstawa tego fotelika nie zakrywała klamry do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
Bez przeszkód wysunęliśmy na maksymalną pozycję zagłówek fotelika. Zmierzona wysokość od siedziska kanapy do podsufitki to 96 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Według naszych pomiarów kanapa SsangYonga Rexton (ta sama konstrukcja jest w wersji pięcio- i siedmioosobowej) ma 131 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych największych fotelików pozostało pomiędzy nimi aż 43 cm (dół).
W teorii jest miejsce dla trzeciego dziecka jednak stanowczo odradzamy skorzystanie z tego przepisu. Między innymi ze względu na nieprawidłowy przebieg samochodowego pasa bezpieczeństwa na barku. Ponadto przy tak szerokiej kanapie można dobrać trzy, mieszczące się obok siebie, modele fotelików.
Wózki dziecięce użyte w teście SsangYonga Rexton:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Rextona, największego w ofercie marki SsangYong SUV-a, w wersji 5-osobowej ma 820 litrów pojemności. Według pomiarów podłoga liczy 115 cm długości i 116 cm szerokości pomiędzy nadkolami.
Na tej przestrzeni zmieściły się obok siebie elementy dwuczęściowego wózka X-lander (kompletne podwozie i gondola).
Nadkola bagażnika świadczą, że pięcioosobowy Rexton zunifikowany jest pod trzeci rząd siedzeń. Mamy tu plastikowe powierzchnie, które są łatwe do zarysowania. Podobnie wykończona jest klapa.
Cztery zaczepy w podłodze służą do mocowania siatki (firmowa) lub linek (przekątna 124 cm), którymi można zabezpieczyć transportowane przedmioty. Kolejnym elementem w cenie auta (wersja Sapphire) jest siatka do odzielenia przestrzeni bagażnika od kabiny pasażerskiej.
Nasza spacerówka Quinny zmieściła się zarówno wzdłuż, jak i wszerz bagażnika.
Wysokość od podłogi do zwijanej rolety wynosi 50 cm. Zmieściliśmy pod nią jednocześnie dwa wózki dziecięce.
Górną krawędź zderzaka umieszczono na wysokości 73 cm, a próg załadunkowy na 78 cm. Do przycisku służącego do zamykania klapy bagażnika mamy 187 cm, ona sama do uniesienia potrzebuje 193 cm.