TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW X1 | 2022
BMW X1
24-10-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
BMW X1 po raz trzeci otrzymuje w testach zderzeniowych Euro NCAP komplet pięciu gwiazdek. Uwagę zwracają niskie noty za bezpieczeństwo kierowcy (klatka piersiowa) i ochronę potrąconego pieszego (wysokość miednicy).
W 2009 roku w gamie BMW zadebiutował pierwszy crossover. Model, a raczej seria X1, doczekał się już III generacji. Wraz z nią wprowadzono na rynek odmianę z napędem hybrydy typu plug-in i czysto elektrycznym iX1.
Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafiały wyłącznie wersje spalinowe. W 2012 roku (po faceliftingu I generacji), w 2015 roku (wspólnie z X2) i teraz, w 2022 roku. Za każdym razem przyznawano najwyższą notę pięciu gwiazdek.
Nowe BMW X1 oferowane jest z wyposażeniem standardowym, X-Line oraz pakietem sportowym M. W specyfikacji testów widnieje środkowa konfiguracja. Na liście jej elementów znalazło się między innymi:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
aktywna maskę silnika,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego za autem w trakcie wykonywania manewru cofania.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 32,8 pkt. (86 proc.)
Podczas zderzenia czołowego III generacji BMW X1 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia bardzo poważnych obrażeń klatki piersiowej oraz różnego stopnia nóg. Z kolei u siedzącego obok pasażera obrażenia tylko nóg.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.
W trakcie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu), odnotowano różnego stopnia obrażenia klatki piersiowej.
W tej części testów przyznano 11 z 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu autem w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza BMW X1 zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzenim wskutek sił działających podczas wypadku.
Łączna nota to maks. 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.
Ocena 3,7 na 4 pkt.
Na wyposażeniu fabrycznym III generacji BMW X1 znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Stąd maks. nota 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 43,9 pkt. (89 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix SL, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Osann Up.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na manekinach obu dzieci odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych. Stąd obniżona ocena z 16 do 15,9 pkt.
Przy uderzeniu w bok auta - od strony większego manekina - odnotowano na nim ryzyko odniesienia obrażeń głowy. Pomimo to przyznano maks. 8 pkt.
BMW X1 wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz trzy pary mocowań Isofix (i-Size) - z przodu i na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów technicznych wykluczono z tej listy ocenę fotelika Maxi-Cosi CabrioFix ustawianego na bazie EasyFix i montowanego na środkowym miejscu kanapy najmniejszego crossovera BMW za pomocą pasa bezpieczeństwa.
Pomimo to przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 41,1 pkt. (76 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka BMW X1) przyznano maks. notę 6 pkt. W przypadku miednicy cała szerokość przedniego pasa stanowi duże zagrożenie. Stąd zaledwie 0,2 z 6 pkt.
Uwagę zwracają wysokie noty powierzchni maski silnika - 19,3 na 24 pkt. Wyposażono ją w pirotechniczne siłowniki, które unoszą ją do góry w chwili wykrycia potrącenia. Ma to ograniczyć skutki uderzenia ciała o twarde elementy silnika. Niemniej duże zagrożenie dla głowy stanowią słupki A.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W przypadku pieszego zabrakło funkcji wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie cofania. W pozostałych scenariuszach bez uwag. Stąd nota 6,9 z 9 pkt.
W przypadku rowerzysty nie podano przyczyny obniżenia oceny z 9 do 8,7 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,8 pkt. (92 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, BMW X1 zostało wyposażone w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty.