TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BYD Atto 3 | 2022
BYD Atto 3
26-10-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
BYD Atto 3 to pierwszy model tej marki, który został oceniony w testach Euro NCAP. I kolejny „chińczyk” z napędem elektrycznym z najwyższą notą pięciu gwiazdek.
BYD (skrót od angielskiego Build Your Dreams) to kolejna marka samochodów z Chin, która debiutuje w testach zderzeniowych Euro NCAP. Ale w odróżnieniu od pozostałych jest już znana na europejskim rynku. Także i w Polsce, czy to za sprawą prób poczynionych przez spółkę Iberia Motor Company (zajmującą się niegdyś sprzedażą marki SEAT), czy testów autobusu miejskiego eBus.
Na zakończonym właśnie salonie motoryzacyjnym w Paryżu zaprezentowano między innymi model BYD Atto 3. To crossover z segmentu C o długości 4455 mm i bagażnikiem 440 litrów. Napęd na przód zapewnia silnik elektryczny o mocy 150 kW, zaś energii dostarcza bateria o pojemności 60 kWh. Maksymalny zasięg - według producenta - wynosi 420 kilometrów.
Póki co plany sprzedaży obejmują Benelux, Niemcy i Skandynawię, następnie zostaną rozszerzone na Francję i Wielką Brytanię. BYD Atto 3 wyceniono na 38 tysięcy euro.
Specyfikacja testów zderzeniowych Euro NCAP wymienia trzy poziomy wyposażenia tego elektryka. To Active, Comfort i Design. Próbom poddano bazową wersję. Była ona wyposażona między innymi w:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (także w trakcie manewru cofania) oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej pokrywy silnika.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,7 pkt. (91 proc.)
Podczas zderzenia czołowego chińskiego crossovera BYD Atto 3 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej oraz nóg. Natomiast u siedzącego obok pasażera tylko obrażenia nóg.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.
W trakcie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą u kierowcy, jak i pasażera (tym razem siedzącego po przekątnej z tyłu) odnotowano obrażenia klatki piersiowej.
Łączna nota w tej części testów to 13,9 z 16 pkt.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Z kolei przy uderzeniu w drzewo (słup) odnotowano na manekinie kierowcy ryzyko bardzo poważnych obrażeń klatki piersiowej.
Konstrukcja wnętrza elektryka BYD Atto 3 zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzenim wskutek sił działających podczas wypadku.
Łączna nota to 14,8 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.
Ocena 3,9 z 4 pkt.
Na wyposażeniu fabrycznym BYD Atto 3 znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny.
Stąd maks. nota 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (89 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix2 S, zaś dla 10-latka zdemontowanego z niego siedziska (podkładki podwyższającej).
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną oraz próby uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - ochrona dzieci była na optymalnym poziomie.
Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.
Crossovera BYD Atto 3 wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz trzy pary mocowań Isofix (i-Size) - z przodu i na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Także i w tej części testów Euro NCAP przyznano maksymalną notę 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 37,5 pkt. (69 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka samochodu) przyznano maks. 6 pkt. W przypadku miednicy niemal cała szerokość przedniego pasa stanowi duże zagrożenie. Stąd zaledwie 0,8 z 6 pkt. Poważne niebezpieczeństwo dla głowy stwarzają słupki A - 15 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W przypadku pieszego były zastrzeżenia do działania funkcji wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie cofania oraz wyjścia dziecka zza przeszkody (w dzień). Na filmie widać, że doszło do potrącenia. Stąd nota 7,5 z 9 pkt.
W przypadku rowerzysty nie podano przyczyny obniżenia oceny z 9 do 8,2 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12 pkt. (74 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, crossover z napędem elektrycznym BYD Atto 3 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,5 z 6 pkt.). Z tej listy zabrakło układu monitorującego zmęczenie kierowcy (0 pkt.).
W przypadku systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą zakres ocen poszerzono o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia noty o 0,5 pkt.