WYDARZENIA

Targi | Salon Samochodowy Paryż 2022

Magia Paryża nie przyciągnęła producentów samochodów

18-10-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Mondial de l'auto Paris

W poniedziałek, 17 października 2022, po raz 89. w Paryżu rozpoczął się międzynarodowy salon samochodowy. Niestety, w porównaniu do poprzednich edycji, jest jak dzień otwarty u lokalnego dilera.

WYDARZENIA - 89. salon samochodowy Paryż 2022

Poprzednia edycja Mondial de l'auto Paris odbyła się w październiku 2018 roku. Już wtedy w tytule naszej relacji postawiliśmy pytanie „Czy to już koniec tradycyjnych targów motoryzacyjnych?” Ich schyłek, a raczej wyczerpanie formuły nieprzystającej do zmieniającego się świata, mierzony był malejącą liczbą wystawców. Przede wszystkim koncernów samochodowych.

Wiosną 2019 roku koleją rzeczy odbył się salon w Genewie, a jesienią we Frankfurcie nad Menem. I jak się okazało były to ostanie targi w tych miejscach. Pierwsze z wymienionych, dosłownie w przededniu, odwołano z powodu rozprzestrzenienia się epidemii koronawirusa. Drugie straciły, w przeprowadzonym przetargu, organizację na rzecz Monachium.

Do dziś odbyły się, jesienią 2021 roku, tylko te w stolicy Bawarii. Genewę zapowiadano i odwoływano. Z jednej strony zasłaniając się sceptycyzmem wystawców. Z drugiej wiadomo było o gigantycznych stratach finansowych, które poniosła fundacja organizująca te targi. Ostatecznie nawiązano współpracę z… Katarem i Geneva International Motor Show przenosi się do tamtejszego miasta Doha. Przed kilkoma dniami podano termin tej imprezy, 5-14 października 2023.

Biorąc pod uwagę dwuletni cykl i przemienność organizacji jesiennego salonu z Frankfurtem, a obecnie Monachium, to przepadła tylko jedna edycja w stolicy Francji. Tegoroczna niestety nie przypomina, chociażby pod względem wystawców i zajętego terenu, tych sprzed lat.

Niezmiennie jest to ten sam kompleks Paris Expo Porte de Versailles. Wystawa pomieściła się w zaledwie czterech pawilonach, przy czym marki samochodów można policzyć na palcach jednej ręki. Reprezentują je przede wszystkich francuscy producenci - Alpine, Citroen, Dacia, DS, Peugeot i Renault. Zaś powodem do obecności Jeepa jest przynależność do grupy Stellantis. Nowości przedstawimy w osobnych materiałach (DS 3, Jeep Avenger i Grupa Renault).

Za to pustkę próbują wypełnić chińskie marki. To między innymi BYD, Seres, Ora, Vinfast czy WEY. Pozostali to albo producenci podzespołów - np. Valeo, albo nawigacji - Coyote, albo infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych - EON Motors. Wśród nich znajduje się także polski akcent - Eko Energetyka.

Taki zestaw wystawców nie wróży międzynarodowym wystawom samochodów dobrej przyszłości. Popandemiczne powroty opierają się głównie na lokalnym patriotyzmie. Francuscy producenci wspierają Paryż, niemieccy Monachium. I raczej już nie spotkamy się z nowościami wszystkich marek w jednym miejscu Europy.