TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Citroen C5 X | 2022

Citroen C5 X

27-10-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Nowy Citroen C5 X przez kompletu gwiazdek Euro NCAP. Zaważyły na tym oceny działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Citroen C5 X - próba zderzenia bocznego

W 2017 roku Citroen zakończył produkcję modelu C5. Jego rynkowym kontynuatorem został podwyższony C5 Aircross. Jednak w 2021 roku francuska marka powróciła do niego. Traktowany przez niektórych jako trzecia generacja otrzymał oznaczenie C5 X.

Citroen pozycjonuje go w segmencie D. I określa jako połączenie bryły sedana z pojemnością kombi i poczuciem bezpieczeństwa jak w SUV-ie. W ofercie dostępne są wersje z silnikiem benzynowym PureTech oraz hybrydą typu plug-in (oceniana przez Euro NCAP) w wersjach wyposażenia Feel, Feel Pack, Shine i Shine Pack.

Według specyfikacji na wyposażeniu testowanego auta znalazło się:

  • sześć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • hamulec pokolizyjny,

  • aktywna maskę silnika,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło centralnej poduszki powietrznej oraz funkcji wykrywania pieszego znajdującego się za autem w trakcie wykonywania manewru cofania.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 31,2 pkt. (82 proc.)


W trakcie zderzenia czołowego Citroena C5 X z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) zarówno na manekinie kierowcy, jak i siedzącego obok pasażera, zarejestrowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej i nóg.

Struktura przodu nadwozia auta (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.

W trakcie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą, zarówno u kierowcy, jak i siedzącego z tyłu po przekątnej pasażera, odnotowano wyższe przeciążenia klatki piersiowej.

W sumie w tej części testów Euro NCAP przyznano 13,2 z 16 pkt.

Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu w słup (drzewo) odnotowano ryzyko odniesienia poważniejszych obrażeń klatki piersiowej.

Konstrukcja wnętrza Citroena C5 X nie zapewnia dostatecznego utrzymania sylwetki kierowcy i zabezpieczenia jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

Na liście wyposażenia Citroena C5 X zabrakło centralnej poduszki powietrznej. Stąd brak oceny efektywności jej działania.

Łączna nota 12,3 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.

Ocena 3,8 z 4 pkt.

Na wyposażeniu fabrycznym C5 X znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny.

Stąd maks. ocena 2 pkt.

Dla uzyskania pięciu gwiazdek Euro NCAP, auto w tej części testów musi uzyskać co najmniej 80 proc. maksymalnej liczby punktów. W przypadku Citroen C5 X to 31,2 pkt., czyli 82 proc.


Bezpieczeństwo dzieci: 42,7 pkt. (87 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2R, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Graco Junior.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Citroen C5 X - ocena bezpieczeństwa dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na manekinie większego dziecka odnotowano większe przeciążenia kręgów szyjnych. Stąd obniżona nota z 16 do 15,7 pkt.

W próbie uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Maksymalna ocena 8 pkt.

Nowego Citroena C5 X wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych z tych prób wykluczono montaż za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa bazy Maxi-Cosi EasyFix z fotelikiem Maxi-Cosi CabrioFix. Pomimo to przyznano maks. 12 pkt.

Aby ubiegać się o 5 gwiazdek Euro NCAP w kategorii bezpieczeństwa dzieci należy uzyskać co najmniej 80 proc. maksymalnej noty. Citroen C5 X otrzymał w tym zakresie 42,7 pkt. (87 proc.).


Ochrona pieszych i rowerzystów: 37,8 pkt. (69 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka samochodu) przyznano maks. 6 pkt. W przypadku miednicy przedni pas na całej swojej szerokości stanowi duże zagrożenie. Stąd 0 pkt. Poważne niebezpieczeństwo dla głowy stwarza podszybie i słupki A.

Uwagę zwraca bardzo wysoka nota za powierzchnię maski silnika. Przyczyniły się do tego pirotechniczne siłowniki, które nieznacznie unoszą klapę po wykryciu potrącenia pieszego bądź rowerzysty. W ten sposób stanowią dodatkową ochronę przed uderzeniem głową o elementy znajdujące się w komorze silnika - 18,2 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tej części Citroen C5 X uzyskał łączną ocenę 13,6 z 18 pkt.

W przypadku pieszego eksperci z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu autonomicznego hamowania podczas skrętu samochodu w prawo. Na liście wyposażenia zabrakło funkcji wykrywania obecności osoby znajdującej się za autem w trakcie manewru cofania. Wszystko to wpłynęło na obniżenie oceny z 9 do 5,1 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Citroen C5 X - ocena działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania wyjazdu rowerzysty zza przeszkody

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do sytuacji wyjazdu zza przeszkody. Nota 8,5 z 9 pkt.

Warunkiem pięciu gwiazdek Euro NCAP jest otrzymanie 70 proc. maksymalnej noty w próbach ochrony pieszych i rowerzystów. C5 X zdobył w niej 37,8 pkt., czyli 69 proc. Stąd też ostateczna ocena czterech gwiazdek.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,6 pkt. (66 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Citroen C5 X został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,6 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Citroen C5 X - ocena działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu niemal przy wszystkich scenariuszach.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Tu również były zastrzeżenia do działania systemu przy większości scenariuszy. Największa podczas skrętu w lewo, przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem. Bez uwag jedynie przy wykryciu i hamowaniu przed stojącym pojazdem.

Również i w tej części Citroen C5 X nie uzyskał minimum 70 proc. oceny końcowej, które uprawnia do pięciu gwiazdek Euro NCAP.